Szerintetek fontos középiskolásoknak filozófiát tanulni?
Valamilyen szinten igen. Bár nem vagyok jártas a filozófiában annyira, azért sok esetben az elméletrendszerek, gondolkodásmódok más ablakot nyitnak a világra, aminek a szemléletmódját nem ártana elsajátítania egy lassan felnőtt embernek. A filozófiához kapcsolódik leginkább (nyilván pszichológiai vonatkozásban több értelme lenne, de olyan tárgy nincs sajnos) az önismeret, a kritikai gondolkodás, bizonyos megközelítések és nézőpontok, logikai rendszerek megismerése, integrálása... Meg persze Platón, Arisztotelész és társai alapműveltség, minden tudomány alapja szinte.
Alapvetően a filozófiával, az etikával és a testneveléssel is úgy vagyok így visszatekintve a gimnazista éveimre (de még az osztályfőnökivel is), hogy szükség lenne rá, AMENNYIBEN tényleg nem muszájból tanítanák, hanem egyfajta átfogó, holisztikus tantervbe ágyazva. Annak nincs értelme, hogy emberek 2-3 órát pluszban ott döglenek a padban, evidenviákat tanulva, vagy keringenek, mint gólyafos a levegőben. Annak lenne értelme, ha valaki gondolkodni, tanulni tanítaná meg ezek keretrin belül a gyerekeket, használni az izomcsoportjaikat, fejlesztve az ügyességüket vagy használni az agyukat, fejlesztve a logikus gondolkodást, a hatékony, gyors és rugalmas problémamegoldást és végső soron bizonyos stratégiákat az életben. Az önismeretről nem beszélve, ami rengeteg fiatalt kímélne meg a rossz kapcsolatoktól és a félresiklott pályaválasztástól.
Szerintem pl (bár elkanyarodtunk) az osztályfőnöki óra feladata lenne a Felvi rendszerének ismertetése és válaszolni a felsőoktatással kapcsolatban felmerülő kérdésekre. Ehhez képest züllenek 45 percen keresztül, szóbajön, hogy mit mikor kell fizetni és mikor kell kiöltözni (azt sem tanítják, hogy miért kell az ünneplő, naná, hogy sok diák hülyeségnek tartja), meg szó esik arról, hogy xy és barátai szorgalma meg magatartása ilyen vagy olyan. Ennek semmi, de semmi értelme.
A filozófia tudtommal alap kérdésekre kínál válaszokat. Fontosnak tartom mert ezek a válaszok mozgatnak mindenkit.
Pl: Miért élek?
Szerintem alap szinten igen.
Én nagyon sajnálom, hogy nekem nem tanítottak.
A 14-18 éves korosztály pont az, amelyik szeret "elmerengeni a világ nagy kérdésein":D, szóval szerintem érdekes is lenne számukra (ha jól oktatják, nem "csak azt a választ fogadom el, ami le van írva a könyvben" alapon:S)
Nem. Wittgenstein óta semmi értelme :)
Húrelméletet se fontos tanulni, mert nem értik meg. Annyi a különbség, hogy filozófiából ez nem látványos, laikusként is lehet filozofálni, csak ugye mindenkinek a saját gondolatai frappánsak, az osztálytársaké kuszák vagy primitívek :) És ezt nem lehet mérni, így értékelni sem. Mintha irodalomból azt várnánk el, hogy írjanak verset :)
Nem azt mondom, hogy hasznontalan, de azt a 45 percet el lehet tölteni hasznosabban is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!