Szerintetek a PISA eredmény mennyire tükrözi a diákok valódi tudását?
A nagy büdös igazság az, hogy inkább idehaza jellemző az, hogy rágyakorolnak a tesztekre, lásd pl. a "kompetenciamérést". Nem egy esetről tudok, sőt, szemtanúja is voltam, hogy a felügyelőtanár besegített, csak hogy az iskola jobb eredményt érjen el.
Másrészt a PISA tesztjei nem olyanok, amikre a klasszikus értelemben rá lehetne gyakorolni. Pontosabban: úgy lehet rágyakorolni, ha gyakorolják, fejlesztik a szövegértést és a matematikai készségeket. A cél meg összességében pont ez lenne, hogy ha az ember 18 évesen kikerül az iskolából, akármilyen helyzetben feltalálja magát, ha elé kerül egy szöveg, azt tudja értelmezni, átlásson alapvető összefüggéseket, és a tanult ismereteknek akár csak egy kis részét is képes legyen alkalmazni. Az pedig, ha egy hazai 15 éves a teszt napján lát életében először szövegértési feladatot, vagy egy olyan matekpéldát, amiben a négy alapműveletet kell ALKALMAZNI, az bizony az oktatási rendszer bődületesen nagy csődje.
Egyébként ez is annyira "magyar" viselkedés, hogy elértünk egy pocsék eredményt, erre ahelyett, hogy abból levonnák a tanulságokat, inkább nekiállnak a bizonyítványt magyarázni, meg minden mást okolni, csak a fájó tényeket nem hajlandóak elfogadni.
Ami pedig a személyes tapasztalatomat illeti: egyáltalán nem túlzóak az eredmények. Munka után immár több, mint egy évtizede vállalok korrepetálásokat. (Matek, informatika.) Persze, ez nem reprezentatív minta, hiszen eleve az keres meg, akinek valami nem megy, de még így is borzasztó látni, hogy milyen szinten vannak. Többségül nem tudja értelmezni az alapműveleteket sem. Nem tudja, hogy mikor kell szorozni, mikor összeadni, mikor osztani, és mikor kivonni. A szöveges feladatokat nem tudják értelmezni, és itt nem csak a negyed oldalt elfoglaló szöveges feladatokra gondolok, hanem azokra is, ahol annyi van szövegesen leírva, hogy egyáltalán mit kell kiszámolni. Gyakori a "jobbak" között, hogy a sablonfeladatokat betanulják, ami pontosan ugyanarra a sablonra épül, azt mechanikusan meg tudják oldani, de ha már egy kicsit eltér a feladat szövegezése, vagy netán nem pont ugyanazt kell kiszámolni, akkor teljesen tanácstalanok. De láttam már olyan egyetemistát, aki nem tudott kiigazodni egy helyi buszmenetrenden, és olyan titkárnőt is, aki nem tudott millimétert centiméterre átváltani.
Szóval nem, nem a teszt a rossz, és nem a csúnya többi országok csalnak, hanem bizony ezen a szinten van az oktatásunk.
Abból kiindulva hogy Magyarországon egyre több gyerek nő fel a cigánytelepek vállalhatatlan életmódján, és egyre kevesebb gyereket vállalnak a "jómódú" családok, már ha a havi 150.000-ből élő családot annak lehet nevezni mert van egy lakása pl. nem csoda hogy romlik a teljesítmény.
Semmi értelme most a PISA teszt miatt felforgatni mindent, nem a PISA teszt a probléma, a valódi problémákat kell megoldani, és ahhoz pedig olyan emberek kellenének előre akik komolyan veszik a dolgot. A jelenlegi vezetésünknek egy célja van: Mindent úgy lekommunikálni hogy sikerpolitika. Holott ha az oktatáshoz úgy állnának hozzá hogy minden egyes nap előrébb és előrébb legyen akkor nem itt tartanánk, az oktatás az nem egy olyan téma amire rásütik hogy jó, és kész. Azt mindig kritikus szemmel és szájjal kell nézni, millió 1 véleményt meghallgatni, tesztelni az eredményeket, módszereket, felmérni és dolgozni. Az egész világon elavultak az oktatási módszerek, de Magyarországon még az ELAVULT módszerek sincsenek meg.
De mégegyszer kimondom hogy itt nem Pisálni kell. Attól hogy azon a teszten világ elsők lennénk, attól nem biztos hogy sikeres lenne az oktatásunk. Az oktatás a gazdasággal is összhangban kell legyen, ha évi 15.000 fodrászra van szükség, akkor az úgy kell kijöjjön hogy 15.000 legyen, kivonva az elvándorlókat is. És ez mindenre érvényes. Debrecenben ha mások a munkalehetőségek az oktatás is más kellene legyen mint Győrben.
Ha király lenne az oktatásunk, akkor nagyon jól lehetne előre haladni.
Vigyázat, ezzel az OECD programmal törekednek átfogni a 15 éveseket az adott ország teljes társadalmi rétegéből. Szerintem jól tükrözi a diákok valódi tudását, ugyanis a periférián élő Tiszabő település diákja és a rózsadombi diák nyilván eltérő erőforrásokhoz jut, értsd itt akár az íróasztalhoz való jogot, vagy a napi vitaminadagot, nem beszélve a közvetlen szellemi ingerekről.
A nagyobb városok legalább közepes iskolájának diákja ezeket a teszteket megeszi reggelire és ki sz..ja vacsorára se-perc alatt. Tehát, messze jól teljesít az általunk ismert átlag városi-gyerek, mint amilyen eredmény most tükröt tart nekünk magyaroknak. Ideje lenne a perifériát is fejleszteni!
Na, itt lehet próbálkozni matekból. Ez egy PISA teszt részlet. [link]
Nem csak a PISA teszt katasztrófa, hanem az általános érettségi eredmények és a kompetenciamérés is. Ahova én jártam suliba ott is teljesen ki voltak akadva a tanárok amiért rettentő gyenge volt a teljesítmény, pedig ott 10-ből 10 diák középosztálybeli fehér diák volt.
Matek érettségin 2,84 lett az átlageredmény országos szinten, úgy hogy négyjegyűből minden képletet ki lehet nézni... Nevetséges. Gyenge általános iskolás szintről 1 év alatt fel lehetne fejlődni oda hogy egy sima 60%-ot hozzon valaki matekból...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!