Mért ilyen rossz az emberek természettudományos tájékozottsága?
nálunk a fizika és a kémia oktatás nem volt a legjobb, a többség csak végigszenvedte
nekem a matek mindig is nagyon jól ment, nem az a probléma, hogy humán beállítottságú lennék, de még így is csak túl akartam esni rajta
nálunk bár volt pár kísérlet, de leginkább csak száraz anyagként lenyomták és így egyszerűen nem tudtam élvezni, utáltam az egészet
és mivel mindig csak bemagoltam, hogy ne kapjak rossz jegyet, most már kb semmire se emlékszem
nem tudom máshol mi a helyzet, nyilván tanárfüggő nagyon a dolog, de nekem ez a véleményem
a biológiát viszont mindig is szerettem
Valóban 'túl humános' az oktatásunk.. Most is amit csinálnak: a természettudományos tárgyak 1 tárggyá vonása 'komplex tudományok' címszó alatt a szakgimnáziumoknál - mi sulink is azzá 'lépett elő'.
Még jó, hogy olyan suliba járok ahol normális óraszámba tanítják és KÜLÖN (!) a fizikát, földrajzot, bioszt és kémiát. A mi osztályunk a "korszakzáró" úgymond, mert az allatunk levő osztályok már 'komplex term.tud.' tárgyat tanulnak.. Na és arra milyen tanárt fognak ki?
Egyrészt hogyan szelektálja ki a komplexes tanár, hogy mit tanítson meg abban az órában külön a vegyészeknek, környezetvédőknek, infósoknak - nálunk ezek a szakok léteznek - a megadott ajánlott online verzióból?! Kész katasztrófa az egész.
Valóban sok embernél tapasztalható a természettudományos tájékozottság hiánya sajnos. Legtöbb esetben azt vettem észre, hogy a probléma a tanárral volt, meg 'nem tudta felfogni miért megy át az elektron ide-oda.. címszó alatti kategória' ~ ergó az alapokkal sokan nagyon nincsenek tisztába. Túl bonyolultnak találták a tárgyat is magát + nem értették a tanár magyarázata nem sokat ért.
Bírom mikor említem, hogy milyen abszolút logikus ez a kémia, és nem tudom megérteni, hogy valaki ezt hogy nem érti, és ha nem érti miért nem kérdez?! Sajnos és épp a színes, logikus, érdekfeszítő és merően izgalmas (!) kémia a 'mumus' :(
Felteszem a kérdést; nem érdekli a természet felépülése / saját maga ilyenkor az egyént (mert minden ember maga a kémia!! :P). Szóval hozzáállásba is sokszor változtatni kellene. De akiknek viszont nehezen megy, és azok kifognak mondjuk egy 60 éves Mariska nénit akinek már pár éve van hátra nyugdíjig és csak 'ledarálja' az anyagot..na akkor az nagy para.
A tanárnak is jónak kell lennie főleg ezeknél a tárgyaknál, mert nagyon könnyen eltudja venni a kedvét sokaknak akiknek nincs egyfajta becsípődése valamelyik tárgy iránt.
A sikeres tanuláshoz kell a tanár - diák közös együttműködése, meg magának a tanárnak a jó magyarázóképessége + miegyéb fontos dolgok.
SÜRGŐSEN változtatni kéne ezen és főképp ezt a 'KOMPLEX' borzalmat eltörölni, mert így az anyag nemhogy valahogy; sehogy nem lesz elsajátítva..
Mindenhol más tényező játszik
Az oktatás több szempontból vérzik.. ez az egyik fő gócpontja. No a legfontosabb gondolatokat szerintem leírtam, mert van rengeteg..
/leendő vegyész =)
Egyrészt valóban borzalmas ötlet ez a "komplex természettudományos tárgy"...
De amikor én jártam suliba, akkor mér megvolt a kellő óraszám, de
- a biosztanár csak felmondta az anyagot, mint a telefonkönyvet
- a kémiatanár évente változott
- a fizikatanár alig magyarázott elméletet, szinte csak számoltunk (ez nekem jó volt, mert a matekkal nem volt gond, de a fizika elméleti része egy nagy fehér folt maradt)
- a földrajztanár remek volt, de annyira elment az idő a természetföldrajzzal, hogy Magyarország földrajzára már egyáltalán nem jutott idő:(
Egyébként ha a diákok többsége nem érti az anyagot, akkor nyilván a tanítási módszerben is van hiba. (Amúgy nemrég a kezembe akadt középiskolás biológia és kémia könyv - hát, szerintem egy átlag diák számára, aki mondjuk nem akar ilyen vonalon továbbtanulni, messze túl sok és túl bonyolultan van leírva. A kevesebb ebben az esetben is több lenne, azt hiszem.)
Igen, ez az összevont természettudomány szerintem születés előtt halott ötlet volt...nem tudom hogy találtak ki ilyet anélkül hogy ilyen képzettségű tanárok lennének. A begyöpösödött tanárok talán még nagyobb probléma, szerintem az egész természettudomány oktatást tapasztalat alapúra kéne átalakítani és rávezetni a diákokat a dolgokra ahelyett hogy kalapáccsal próbálnák a fejükbe verni az anyagot. A kémiánál persze ez több kísérletezést jelent és csoport munkát. De hát a vegyszerek meg drágák ugye...és heti 2 órában hol jut ilyenre idő mikor kitalálták hogy az eddig hanyagolt szervetlen kémiát is oktatni kell?
Rengetegszer találkoztam már ezzel a "mire lesz ez jó a hétköznapokban" felvetéssel, érdekes a magyar irodalom vagy történelemnél vagy énekből a szolmizálásnál senki se kérdőjelezi meg hogy mire lesz ez jó...mért kéne akkor a tudományoknál ilyesmire gondolni? Szerintem az általános műveltségnek nem csak az irodalom és történelem a része, hanem az is hogy tisztában legyen az ember azzal hogy mi az hogy molekula, mik Newton törvényei, a nagy folyóinkkal és az emberi szervezet alap működésével például.
"Szerintem az általános műveltségnek nem csak az irodalom és történelem a része, hanem az is hogy tisztában legyen az ember azzal hogy mi az hogy molekula, mik Newton törvényei, a nagy folyóinkkal és az emberi szervezet alap működésével például."
Nem tudom, hogy hogyan tanultatok általános / közép iskolában de én mindezt és még többet is tudok természettudomány téren. Szerintem ez a tapasztalva megismerés alapból nem működne (heti kétszer), ahhoz hogy kísérleteket végezzen az ember tisztában kell lenni az alapokkal, nem véletlenül kezdtétek általános iskolában az atom felépítésével, és az elektronhéjakkal.
Fizika órán gyakran voltak mérések és kísérletek, kémián pedig érthetően nem mindenki kezébe lehet vegyszert adni, még labor gyakorlatokon felnőttek is elfelejtik, hogy vizet kell hígítani savban vagy savat vízben. (Mivel ha savba öntesz vizet elég csúnya balesetek tud okozni)
Szerintem a legfőbb probléma az, hogy a legtöbb diákot nem érdekli az egész, így az osztállyal sem lehet haladni, gimnáziumban pedig csak nő a szakadék azok között, akik már általánosban sem szerették a kémiát és azok között akik igen.
Meg biztos vagyok benne, hogy régen jártatok iskolába, abból a szempontból, hogy ma már legtöbb iskolában van digitális tábla, vagy projektor, mellé egy kis laptop amihez legtöbbször internet is van. Így a tanár olyan kísérleteket is be tud mutatni, amire nem biztos, hogy az iskolának vagy neki lenne kapacitása.
Iskolában nem alap dolgokat tanítanak,amikre az életben szükséged lesz. Fizikából egy képletre emlékszem, pedig hat évig "tanultuk". Kémiából is néhány képlet maradt meg, biosz kicsit érdekelt így pár alap dolog, a földrajzot szerettem, abból mondhatni egy alap műveltségem van.
Én a természettudományos tárgyak összevonását nagyon jónak tartom, de vagy külön kellene rá a tanárokat képezni, vagy négy tanár tanítaná (nyilván a bioszos részeket biosz tanár, a kémiásat kémia stb.). Így nem felesleges dolgokat tanítanának, hanem a mindennapi életben is hasznosítható tudást kapnának a gyerekek. Pl.ha azt mondom Brazília, akkor ne Európában kezdje el keresni a térképen...
Szerintem sokkal jobb lenne, mint a jelenlegi rendszer,hogy heti 8 óra elmegy a természettudományokra, amit aztán kidobhat a kukába aki nem ilyen irányba tanul tovább.
A humán tárgyakkal természetesen ugyanez a helyzet.
Mindenből egy alap óra kellene, akit érdekel az emelt óraszámban tanulhatná.
Így az alapműveltség tényleg létezne érettségi után, nem pedig másnapra mindent elfelejtünk rendszer lenne.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!