A gyakorlatban össze lehet úgy állítani az egyetemi órarendedet, hogy ne legyen annyira "hézagos"?
Vidéken lakom és ha felvesznek,bejárós leszek. (Első évben nem akarok feltétlenül még Pestre költözni). Azt mondják,hogy az egyetemen te állítod össze az órarendedet,ez a valóságban mennyi szabadkezet ad? Egy előadástípusból tényleg van több időpontos választék vagy van egy,amit ha tetszik,ha nem fel kell venned?
Néha 1-1 lyukasóra nem zavarna,el lehet ütni annyi időt,de például mintatantervben láttam 3 órás hiátust,ami viszont nem jönne túl jól.
Semmelweis-re járok tapasztalatai érdekelnének elsősorban.
Szóval, amit ezzel kapcsolatban én megoszthatok:
1. Sok helyen (nem tudom, hogy ahova te mész ott vajon igen) az első félévben a TO beosztja a tárgyaidat, és nincs lehetőséged magadnak összeállítani az órarendet (kivéve az esetleges szabadon választható tárgyakét, amit felveszel)
2. Alternatívák: egy tárgy ÁLTALÁBAN áll előadásból és szemináriumból/gyakorlatból. Előadásból JELLEMZŐEN csak egy alkalom van meghirdetve, így abból nincs alternatíva. Viszont TÖBBNYIRE az előadásokon való részvétel nem kötelező (de van kivétel), persze erősen javallott. Szemináriumból/gyakorlatból létszámtól függően több csoport meg lehet hirdetve egy hétre, ez kicsit több teret enged számodra.
3. Nem mindegy, hogy ki tart egy órát. Az előadásoknál mivel nincs nagyon alternatíva, így az előadó olyan, amilyen. De mivel a gyakorlatokból több alkalom szokott lenni, általában több különböző oktató által megtartva, sokat jelenthet, hogy mégis kinek a csoportjába mész. Erre a célra a már említett markmyprofessor.com lehet jó kiindulópont. Ott lehetőséged van megnézni a tanárok hallgatók által nyújtott értékelését, és mérlegelni.
4. Probléma 1: hézagok. A mintatanterv szerinti tárgyaidnál még ha nem is figyeled, melyik oktatóhoz veszed fel a tárgyaidat, nem garantált, hogy hézagmentes órarendet tudsz összeállítani, bár igyekeznek arra odafigyelni, hogy a mintatantervben ugyanazon félévre eső tárgyak lehetőleg minimálisan ütközzenek egymással. De persze semmi sem garantált.
5. Probléma 2: a többiek. Nem csak te mész egyetemre, lesznek évfolyamtársaid bőven, akik szintén a jó helyekre pályáznak. Így lehet, hogy össze tudnál állítani egy nyerő órarendet, de sajnos a többiek beelőznek/elédvágnak, és kicsúszol egy adott csoportról. Van, hogy emiatt csak olyan időpontra/tanárhoz tudsz felvenni órát, ami nagyon nem kedvező.
6. Készülj előre! Nálunk háromlépcsős jelentkezés van életben, ami azt jelenti, hogy van egy előjelentkezési fázis, amikor mindenki felveszi a neki tetsző kurzusokat, létszámlimittől függetlenül, majd egy rangsorolásos időszak, amikor mindenki pontszámokat kap bizonyos kritériumok alapján, és ez alapján állítódik fel a sorrend egy adott kurzuson. Ekkor még lehetőség van szabadon váltogatni a kurzusokat, így nyugodtan átmehetsz másik kurzusra, ahol a pontszámaiddal előkelőbb helyre kerülhetsz, viszont ugyanígy más is elédkerülhet akár az utolsó pillanatban, kitúrva téged a csoportodból. Ezt követi a végleges tárgyfelvétel, amikor a létszámon felülieket ledobja a Neptun a kurzusokról, és onnantól csak helyüresedés esetén vehetik fel a tárgyaikat valahova. Emiatt nálunk esszenciálissá vált az, hogy akár 4-5 órarendi tervet építsünk fel, hogy minden eshetőségre felkészüljünk.
7. Lyukak kitöltése. Ha az alapvető órarended lyukasnak ígérkezik, még mindig van lehetőséged felvenni különböző szabadon választható tárgyakat, amikkel esetleg kitömheted a keletkezett lyukakat. Így hasznosabban töltheted el az egyetemen töltött idődet, nem mellesleg több kreditet végezhetsz el. (érdemes a kötelező tárgyaidra fókuszálni elsősorban, és utána megnézni, hogy hova, és milyen szabvál. tárgyakat vehetsz még fel)
8. ne túl zsúfolt, ne túl laza. Az egyetem nem középiskola, itt gy 6-8 órás napot sokkal keményebben megérzel, épp ezért nem árt, ha megfelelően sikerül elosztania hét folyamán az óráidat. Kerüld az olyan helyzeteket, hogy az egyik napon csupán 2 órát vagy bent, de a következőn meg 10 órát ülsz végig. Legyen viszonylag egyenletesen elosztva (személyes javaslat: Ha tudod, akkor úgy állítsd össze az órarended, hogy a hét elején, és a hét végén legyenek kb egyenlően elosztva tárgyaid, és valamikor hétközben beszúrsz egy 'lazulósabb' napot)
9. tipp: Az előadásokon rendszerint csak ülni és jegyzetelni kell, míg a szemináriumok/gyakorlatok intenzívebb mentális munkát igényelnek. Próbáld úgy elosztani az óráidat, hogy nem csak időben, de szellemi igénybevételben is kb elosztva legyenek a napjaid, ne próbálj meg olyat, hogy egy napon 8 órán keresztül csak gyakorlataid vannak. Káposzta leszel a nap végére.
hirtelen ennyi jutott eszembe, remélem segítettem vele :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!