Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Miből áll a vendéglátó szakmen...

Miből áll a vendéglátó szakmenedzser szak gyakorlati része?

Figyelt kérdés
2010. febr. 3. 20:10
 1/1 anonim ***** válasza:
35%

VENDÉGLÁTÓ SZAKMENEDZSER


1. Az akkreditált felsőfokú szakképesítés azonosítási száma: 55 7822 01

2. A szakképesítés megnevezése: Vendéglátó szakmenedzser


II. A szakképesítés munkaterületei


1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás

FEOR száma FEOR megnevezése

1415 Vendéglátó kisszervezet vezetője (igazgató, elnök, ügyvezető igazgató, menedzser)


2. A szakképesítéssel rokon munkaterületek, foglalkozások

A munkakör, foglalkozás

FEOR száma megnevezése

5129 Vendéglátóipari alkalmazott

1415 Vendéglátó kisszervezet vezetője

1354 Kereskedelmi és vendéglátó tevékenységet folytató részegység közvetlen termelésirányítója

3643 Szállodai portás

5129 Egyéb vendéglátóipari foglalkozások


3. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A felsőfokú képesítéssel rendelkező vendéglátó szakmenedzser kis és közepes vendéglátó vállalkozásokban vezetői, nagyvállalkozásoknál (nagyszálloda, üzletlánc stb.) középvezetői és a felső vezetők mellett vendéglátó szakreferensi tevékenységet folytat.

A vendéglátásban és a vendéglátással összefüggő szolgáltatási szférában önálló szervezési, vezetési feladatokat ellátó szakember, aki rendelkezik a termelő, értékesítő tevékenység tervezéséhez szükséges korszerű, magas színvonalú gazdálkodási technológiai, jogi és vállalkozási ismeretekkel.

Feladata: kisebb vállalkozások létrehozása, vezetése, menedzselése, közép- és nagyvállalatok keretében közreműködés az élelmezési technológiai - gazdasági - üzleti műveletek szervezésében, lebonyolításában, elemzésében, értékelésében, illetve a felső vezető melletti szakreferensi munkakörök ellátása.

Főbb tevékenységi körei:

 Vezetőként dönt, középvezetőként vagy a felső vezető szakreferensként részt vesz az üzletpolitikai döntések meghozatalában, majd eredményesen alkalmazza az ezekben meghatározott célkitűzéseket, a termelést és értékesítést szolgáló módszereket.

 Ellátja a vendéglátó egység üzemeltetéséhez szükséges vezetői, szervezői, gazdálkodási feladatokat.

 Az adott vendéglátó egységben irányítja, szervezi a beszerzési, készletezési és raktározási, termelési, marketing, értékesítési, szolgáltatási feladatok megoldását.

 Munkakörétől függően munkáltatói, a beosztott munkavállalók munkabeosztását, munkáját irányító és ellenőrző tevékenységet folytat.

 Szervezi és irányítja a vállalkozás működéséhez szükséges ügyviteli, adminisztrációs munkát, valamint a pénz- és hitelügyleteket, vezetői felelősséget vállal a források hatékony felhasználásáért.

 Marketing-reklámstratégiát alakít ki, vagy részt vesz annak alakításában.

 Figyelemmel kíséri a piac és a gazdasági környezet változásait, és ennek megfelelően hoz döntéseket a szolgáltatások szerkezetét, formáit, típusait és árait illetően.

 Szervezi az üzleti kapcsolatokat és a vendégkapcsolatokat, figyelmet fordít a vendégek igényeire, panaszaira.

 Rendezvényeket kezdeményez, szervez, bonyolít le.


III. A felsőfokú szakképesítés szakmai követelményei


A vendéglátó szakmenedzseri tevékenység legfontosabb feladatkörei és az ezekhez kapcsolódó követelmények


1. A gazdálkodással összefüggő követelmények

 Legyen felkészült kis- vagy közepes vállalkozások létrehozására, megszervezésére, működtetésére és megszüntetésére, illetve az ezekben való közreműködésre.

 Ismerje a vendéglátó vállalkozás üzemelésével kapcsolatos feltételrendszert, tudja ennek megfelelően megszervezni a gazdasági munkafolyamatokat.

 Legyen képes a stratégiai döntésekhez szükséges információk rendszerezésére, elemzésére, alkalmazására, majd ezek alapján a döntések meghozatalára.

 Ismerje, tudja értelmezni a vállalkozással összefüggő jogi, pénzügyi, adózási és munkaügyi szabályokat.

 Értsen az üzleti szintű ár, költség, eredménygazdálkodás meghatározásához, alakításához.

 Legyen felkészült a szóbeli és az írásbeli üzleti kommunikációban, a magyar és egy idegen nyelven való levelezésben, tárgyalásokban.


2. A marketing tevékenységgel összefüggő feladatkörök, követelmények

 Ismerje és tudja alkalmazni a marketing tervek készítésével, a reklám- és propagandatevékenységgel, a PR munkával, az üzleti imágó alakításával kapcsolatos teendőket.

 Kísérje figyelemmel a fogyasztói szokások, igények alakulását, és vonja le ezekből a gazdálkodás eredményességét szolgáló következtetéseket.

 Értsen a piackutatás és a konkurenciavizsgálat módszereihez.


3. A beszerzéssel, raktározással kapcsolatos feladatok és követelmények

 Legyen felkészült a legkedvezőbb beszerzési források felkutatásában, az árurendelésben, szállítási szerződések megkötésében és ezekkel összefüggő üzleti, szállítói kapcsolatok kialakításában, fejlesztésében.

 Tudja megszervezni, és egyben követelje is meg munkatársaitól a beszerzett áruk minőségének vizsgálatát, a minőség szerinti áruátvételt, valamint az élelmi anyagok tárolása során keletkezett hibák kijavítását, a romlott áruk selejtezését.


4. A termelési tevékenységhez kapcsolódó feladatkörök és követelmények

 Értse és tudja irányítani az ételkészítést előkészítő munkákat.

 Legyen felkészült az ételcsoportok, készítmények elkészítésében, és ismerje az ezekhez szükséges alapanyagok, fűszerek és egyéb adalékok összetételét, szükséges mennyiségét, a technológiai eljárásokat.

 Ismerje a korszerű táplálkozás alapelveit, értsen a szükséges étrend összeállításához, az egyes élelmek tápértékének megállapításához.

 Ismerje más - elsősorban az európai - nemzetek fontosabb étkezési szokásait, igényeit, konyháik jellegzetességeit.

 Fordítson megkülönböztetett figyelmet a termékek megjelenésére, esztétikumára.

 Legyen képes az ételkészítés, készentartás, szállítás, majd az értékesítés higiénés kívánalmainak kialakítására és betartására.

 Ismerje az élelmezés-egészségüggyel kapcsolatos hatályos jogszabályokat.

 Ismerje szakterületének környezet-egészségügyi előírásait.


5. Az értékesítéssel és a szolgáltatási tevékenységgel összefüggő feladatkörök, követelmények

 Sajátítsa el az üzlet külső alakjának, berendezésének kialakításához, a vendégek kiszolgálási rendszerének, értékesítési eljárásoknak a meghatározásához szükséges szakmai, vezetői képességeket.

 Legyen képes a változatos kínálat megszervezésére; továbbá a vendég kulturált fogadására, kiszolgálására, fizetését és távozását szolgáló módszerek alkalmazására.

 Legyen tisztában a rendezvények megszervezésével kapcsolatos etikett- és protokollszabályokkal, tudja azokat betartani, valamint betartatni.

 Tudjon a vendégekkel idegen nyelven is kommunikálni.

 Legyen képes - ott, ahol ehhez a feltételek adottak - és törekedjen a vendéglátásnak a szállásadással, idegenforgalommal való összehangolására.

 Legyen felkészült és ennek megfelelően szervezze is a vendégek tájékoztatását, programok ajánlását, az adott régióval kapcsolatos aktuális információnyújtást.

 Ismerje és tudja ajánlani a vendégeknek az ország és ezen belül az adott régió művészettörténeti, történelmi, néprajzi stb. nevezetességeit.


6. A munkahellyel összefüggő vezetői vagy középvezetői feladatok, követelmények

 Rendelkezzen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre vonatkozó előírások (az 1963. évi XXXIII. törvény és a munkaügyi, valamint a népjóléti miniszter munkaegészségügyet és munkabiztonságot érintő jogszabályai) ismeretével és azoknak a vendéglátással összefüggő speciális alkalmazásához szükséges felkészültséggel.

 Tartsa fontos feladatának a környezetvédelmi szabályok betartását, betartatását.

 Követelje meg az általa irányított munkahelyen a személyi és környezeti higiéné előírásainak következetes érvényesítését.

 Legyen tisztában a munkaviszony létesítésével és megszüntetésével összefüggő jogszabályokkal, és vezetőként alkalmazza ezeket.

 Ismerje a vendéglátással kapcsolatos általános és speciális magatartási, etikai normákat, és tevékenysége során tartsa, tartassa be ezeket.

 Sajátítsa el mind a saját tevékenysége, mind a munkatársak munkájának megszervezéséhez szükséges képességeket.


IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei


1. A szakmai vizsgára bocsátás feltételei:

 az oktatási programban előírt követelmények teljesítése,

 a programban előírt szigorlatok teljesítése gazdasági, vállalkozási és élelmezési ismeretekből, valamint szintvizsga letétele az ételkészítés és értékesítés moduljából,

 ,,C'' típusú középfokú szaknyelvi vizsga bizonyítvány. Szaknyelvi vizsgaként bármely akkreditált, az előzőekben meghatározott típusú és szintű gazdasági szaknyelvi vizsga elfogadható,

 a programban előírt szakmai gyakorlat teljesítése,

 a szakdolgozat leadása.


2. A szakdolgozat elkészítésének feltételei

A vizsgát szervező felsőoktatási intézmény a képzés 3. félévében meghatározza a választható témaköröket a kötelezően oktatott alapozó és szakmai modulok ismeretanyaga alapján. A hallgató joga, hogy a megadott témakörökön kívül is javaslatot tegyen szakdolgozatának témájára.

A hallgató szakdolgozatának választott címét és vázlatát jóváhagyásra beadja az érintett oktatási egységnek.

A egység oktatói ezt a hallgatóval történt egyeztetés alapján jóváhagyják vagy javaslatot tesznek a megváltoztatásra.

A szakdolgozatnak tükröznie kell a jelölt felkészültségét, tárgyi tudását és szintetizáló képességét az alábbi főbb területeken:

 a vendéglátó vállalkozások létesítésével, működésével, termelő és értékesítő (szolgáltató) tevékenységével és megszüntetésével kapcsolatban;

 a vendéglátó egységek, szervezetek beszerzési, termelési és értékesítési feladataival összefüggő pénzügyi, jogi, munkaügyi, technológiai, áruismereti és számviteli teendőit illetően;

 az élelmiszerek tápértékével, a korszerű táplálkozás követelményeivel és az európai nemzetek étkezési szokásaival, igényeivel kapcsolatos ismeretek elsajátítását;

 a piaci törvényszerűségekkel, a marketingtevékenységgel kapcsolatos felkészültségét.

Követelmény

A jelölt legyen képes a választott téma önálló, komplex, az elsajátított szakmai ismeretek alkalmazásán alapuló feldolgozására. A szakdolgozat tartalmazza a hallgató véleményét, javaslatait is. Legyen a dolgozat logikusan szerkesztett, választékos stílusú és a felhasznált szakirodalmat, egyéb szakanyagokat korrekt módon megjelölő.


3. A szakmai vizsga részei


3.1. Komplex szóbeli vizsga részei

 a szakdolgozat megvédése

= a vizsgázónak érvekkel kell igazolnia a szakdolgozatban megfogalmazott álláspontját,

 élelmezési ismeretek,

 vendéglátó gazdálkodási ismeretek.


3.2. A szakmai vizsga célja annak megállapítása, hogy a vendéglátó szakmenedzseri képesítés megszerzéséért vizsgázó jelölt

 elsajátította-e a menedzseri ismereteket, amelyek szükségesek, és alkalmassá tehetik őt kis- és középvállalkozások önálló létesítésére, vezetésére, működtetésére, valamint nagy vendéglátó egységek, üzletláncok részlegeiben középvezetői, illetve a felső vezető melletti asszisztensi teendők ellátására stb.,

 képes-e az adott munkakörhöz tartozó gazdálkodási, pénzügyi, szervezési, élelmezési termelési-technológiai folyamatok tervezésére, irányítására, elemzésére, a szükséges döntések meghozatalára,

 rendelkezik-e a vezetői tevékenységhez szükséges felkészültséggel,

 annak bizonyítása, hogy a jelölt alkalmas-e tanulmányainak a képzést szervező, akkreditáló felsőoktatási intézményben való folytatására.


3.3. A szóbeli vizsga követelményei

3.3.1. A szóbeli vizsga a szakdolgozat védésével kezdődik, amikor a szakdolgozatot értékelők bírálatára és az általuk feltett kérdésekre kell a jelöltnek válaszolnia.

3.3.2. Az élelmezési ismeretek témakörben a jelöltnek ismernie kell

 a táplálkozástani alapismereteket,

 a vendéglátó egység termelői tevékenysége során feldolgozásra, illetve jellemzőit,

 a konyha- és cukrásztechnológia során végbemenő folyamatokat,

 az italok fajtáit, jellemzőit, kezelési sajátosságait, értékesítési szokásait, szabályait,

 a helyes és a korszerű táplálkozás fő kívánalmait, valamint az élelmezés-egészségüggyel kapcsolatos jogszabályokat,

 a termelőtevékenység higiénés szabályait,

 a környezetvédelmi szabályokat.

3.3.3. A vendéglátó gazdálkodási ismeretek témakörben a jelöltnek felkészültnek kell lennie

 a vállalkozások működésével, szervezésével, gazdálkodásával kapcsolatos jellemzőivel,

 a marketingtevékenység jellemzőivel,

 a hitel, a pénzügyi, az adózási és a számviteli, ügyviteli szabályokkal,

 az áruk beszerzésétől az értékesítésig terjedő feladatokkal,

 a vendégek igényeit meghatározó tényezőkkel.

3.3.4. A szakmai vizsga tételeit az Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium adja ki.


4. A szakmai vizsga értékelése


4.1. A vizsgázó a szakmai vizsga minden elemére érdemjegyet kap, és ezek, valamint a gyakorlati szintvizsga átlaga kerül a szakképesítést igazoló bizonyítványba.


4.2. A szóbeli vizsgán a vizsgázó feleletét témakörönként külön-külön érdemjeggyel kell értékelni. Az összesített értékelésnél a kerekítés általános szabályait kell alkalmazni.


4.3. Eredménytelen a szakmai záróvizsga akkor, ha a vizsgázó a szakdolgozatára, a gyakorlati, az írásbeli vagy a szóbeli vizsga egyik témakörére elégtelen osztályzatot kap. Javítania azonban csak az elégtelen minősítésű vizsgatárgyat kell a következő vizsgaidőszakban.


V. Egyéb tudnivalók


Szakmai alkalmassági követelményeknek kell megfelelni.

2010. márc. 2. 21:43
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!