Miből áll a vendéglátó szakmenedzser szak gyakorlati része?
VENDÉGLÁTÓ SZAKMENEDZSER
1. Az akkreditált felsőfokú szakképesítés azonosítási száma: 55 7822 01
2. A szakképesítés megnevezése: Vendéglátó szakmenedzser
II. A szakképesítés munkaterületei
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
A munkakör, foglalkozás
FEOR száma FEOR megnevezése
1415 Vendéglátó kisszervezet vezetője (igazgató, elnök, ügyvezető igazgató, menedzser)
2. A szakképesítéssel rokon munkaterületek, foglalkozások
A munkakör, foglalkozás
FEOR száma megnevezése
5129 Vendéglátóipari alkalmazott
1415 Vendéglátó kisszervezet vezetője
1354 Kereskedelmi és vendéglátó tevékenységet folytató részegység közvetlen termelésirányítója
3643 Szállodai portás
5129 Egyéb vendéglátóipari foglalkozások
3. A munkaterület rövid, jellemző leírása
A felsőfokú képesítéssel rendelkező vendéglátó szakmenedzser kis és közepes vendéglátó vállalkozásokban vezetői, nagyvállalkozásoknál (nagyszálloda, üzletlánc stb.) középvezetői és a felső vezetők mellett vendéglátó szakreferensi tevékenységet folytat.
A vendéglátásban és a vendéglátással összefüggő szolgáltatási szférában önálló szervezési, vezetési feladatokat ellátó szakember, aki rendelkezik a termelő, értékesítő tevékenység tervezéséhez szükséges korszerű, magas színvonalú gazdálkodási technológiai, jogi és vállalkozási ismeretekkel.
Feladata: kisebb vállalkozások létrehozása, vezetése, menedzselése, közép- és nagyvállalatok keretében közreműködés az élelmezési technológiai - gazdasági - üzleti műveletek szervezésében, lebonyolításában, elemzésében, értékelésében, illetve a felső vezető melletti szakreferensi munkakörök ellátása.
Főbb tevékenységi körei:
Vezetőként dönt, középvezetőként vagy a felső vezető szakreferensként részt vesz az üzletpolitikai döntések meghozatalában, majd eredményesen alkalmazza az ezekben meghatározott célkitűzéseket, a termelést és értékesítést szolgáló módszereket.
Ellátja a vendéglátó egység üzemeltetéséhez szükséges vezetői, szervezői, gazdálkodási feladatokat.
Az adott vendéglátó egységben irányítja, szervezi a beszerzési, készletezési és raktározási, termelési, marketing, értékesítési, szolgáltatási feladatok megoldását.
Munkakörétől függően munkáltatói, a beosztott munkavállalók munkabeosztását, munkáját irányító és ellenőrző tevékenységet folytat.
Szervezi és irányítja a vállalkozás működéséhez szükséges ügyviteli, adminisztrációs munkát, valamint a pénz- és hitelügyleteket, vezetői felelősséget vállal a források hatékony felhasználásáért.
Marketing-reklámstratégiát alakít ki, vagy részt vesz annak alakításában.
Figyelemmel kíséri a piac és a gazdasági környezet változásait, és ennek megfelelően hoz döntéseket a szolgáltatások szerkezetét, formáit, típusait és árait illetően.
Szervezi az üzleti kapcsolatokat és a vendégkapcsolatokat, figyelmet fordít a vendégek igényeire, panaszaira.
Rendezvényeket kezdeményez, szervez, bonyolít le.
III. A felsőfokú szakképesítés szakmai követelményei
A vendéglátó szakmenedzseri tevékenység legfontosabb feladatkörei és az ezekhez kapcsolódó követelmények
1. A gazdálkodással összefüggő követelmények
Legyen felkészült kis- vagy közepes vállalkozások létrehozására, megszervezésére, működtetésére és megszüntetésére, illetve az ezekben való közreműködésre.
Ismerje a vendéglátó vállalkozás üzemelésével kapcsolatos feltételrendszert, tudja ennek megfelelően megszervezni a gazdasági munkafolyamatokat.
Legyen képes a stratégiai döntésekhez szükséges információk rendszerezésére, elemzésére, alkalmazására, majd ezek alapján a döntések meghozatalára.
Ismerje, tudja értelmezni a vállalkozással összefüggő jogi, pénzügyi, adózási és munkaügyi szabályokat.
Értsen az üzleti szintű ár, költség, eredménygazdálkodás meghatározásához, alakításához.
Legyen felkészült a szóbeli és az írásbeli üzleti kommunikációban, a magyar és egy idegen nyelven való levelezésben, tárgyalásokban.
2. A marketing tevékenységgel összefüggő feladatkörök, követelmények
Ismerje és tudja alkalmazni a marketing tervek készítésével, a reklám- és propagandatevékenységgel, a PR munkával, az üzleti imágó alakításával kapcsolatos teendőket.
Kísérje figyelemmel a fogyasztói szokások, igények alakulását, és vonja le ezekből a gazdálkodás eredményességét szolgáló következtetéseket.
Értsen a piackutatás és a konkurenciavizsgálat módszereihez.
3. A beszerzéssel, raktározással kapcsolatos feladatok és követelmények
Legyen felkészült a legkedvezőbb beszerzési források felkutatásában, az árurendelésben, szállítási szerződések megkötésében és ezekkel összefüggő üzleti, szállítói kapcsolatok kialakításában, fejlesztésében.
Tudja megszervezni, és egyben követelje is meg munkatársaitól a beszerzett áruk minőségének vizsgálatát, a minőség szerinti áruátvételt, valamint az élelmi anyagok tárolása során keletkezett hibák kijavítását, a romlott áruk selejtezését.
4. A termelési tevékenységhez kapcsolódó feladatkörök és követelmények
Értse és tudja irányítani az ételkészítést előkészítő munkákat.
Legyen felkészült az ételcsoportok, készítmények elkészítésében, és ismerje az ezekhez szükséges alapanyagok, fűszerek és egyéb adalékok összetételét, szükséges mennyiségét, a technológiai eljárásokat.
Ismerje a korszerű táplálkozás alapelveit, értsen a szükséges étrend összeállításához, az egyes élelmek tápértékének megállapításához.
Ismerje más - elsősorban az európai - nemzetek fontosabb étkezési szokásait, igényeit, konyháik jellegzetességeit.
Fordítson megkülönböztetett figyelmet a termékek megjelenésére, esztétikumára.
Legyen képes az ételkészítés, készentartás, szállítás, majd az értékesítés higiénés kívánalmainak kialakítására és betartására.
Ismerje az élelmezés-egészségüggyel kapcsolatos hatályos jogszabályokat.
Ismerje szakterületének környezet-egészségügyi előírásait.
5. Az értékesítéssel és a szolgáltatási tevékenységgel összefüggő feladatkörök, követelmények
Sajátítsa el az üzlet külső alakjának, berendezésének kialakításához, a vendégek kiszolgálási rendszerének, értékesítési eljárásoknak a meghatározásához szükséges szakmai, vezetői képességeket.
Legyen képes a változatos kínálat megszervezésére; továbbá a vendég kulturált fogadására, kiszolgálására, fizetését és távozását szolgáló módszerek alkalmazására.
Legyen tisztában a rendezvények megszervezésével kapcsolatos etikett- és protokollszabályokkal, tudja azokat betartani, valamint betartatni.
Tudjon a vendégekkel idegen nyelven is kommunikálni.
Legyen képes - ott, ahol ehhez a feltételek adottak - és törekedjen a vendéglátásnak a szállásadással, idegenforgalommal való összehangolására.
Legyen felkészült és ennek megfelelően szervezze is a vendégek tájékoztatását, programok ajánlását, az adott régióval kapcsolatos aktuális információnyújtást.
Ismerje és tudja ajánlani a vendégeknek az ország és ezen belül az adott régió művészettörténeti, történelmi, néprajzi stb. nevezetességeit.
6. A munkahellyel összefüggő vezetői vagy középvezetői feladatok, követelmények
Rendelkezzen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre vonatkozó előírások (az 1963. évi XXXIII. törvény és a munkaügyi, valamint a népjóléti miniszter munkaegészségügyet és munkabiztonságot érintő jogszabályai) ismeretével és azoknak a vendéglátással összefüggő speciális alkalmazásához szükséges felkészültséggel.
Tartsa fontos feladatának a környezetvédelmi szabályok betartását, betartatását.
Követelje meg az általa irányított munkahelyen a személyi és környezeti higiéné előírásainak következetes érvényesítését.
Legyen tisztában a munkaviszony létesítésével és megszüntetésével összefüggő jogszabályokkal, és vezetőként alkalmazza ezeket.
Ismerje a vendéglátással kapcsolatos általános és speciális magatartási, etikai normákat, és tevékenysége során tartsa, tartassa be ezeket.
Sajátítsa el mind a saját tevékenysége, mind a munkatársak munkájának megszervezéséhez szükséges képességeket.
IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei
1. A szakmai vizsgára bocsátás feltételei:
az oktatási programban előírt követelmények teljesítése,
a programban előírt szigorlatok teljesítése gazdasági, vállalkozási és élelmezési ismeretekből, valamint szintvizsga letétele az ételkészítés és értékesítés moduljából,
,,C'' típusú középfokú szaknyelvi vizsga bizonyítvány. Szaknyelvi vizsgaként bármely akkreditált, az előzőekben meghatározott típusú és szintű gazdasági szaknyelvi vizsga elfogadható,
a programban előírt szakmai gyakorlat teljesítése,
a szakdolgozat leadása.
2. A szakdolgozat elkészítésének feltételei
A vizsgát szervező felsőoktatási intézmény a képzés 3. félévében meghatározza a választható témaköröket a kötelezően oktatott alapozó és szakmai modulok ismeretanyaga alapján. A hallgató joga, hogy a megadott témakörökön kívül is javaslatot tegyen szakdolgozatának témájára.
A hallgató szakdolgozatának választott címét és vázlatát jóváhagyásra beadja az érintett oktatási egységnek.
A egység oktatói ezt a hallgatóval történt egyeztetés alapján jóváhagyják vagy javaslatot tesznek a megváltoztatásra.
A szakdolgozatnak tükröznie kell a jelölt felkészültségét, tárgyi tudását és szintetizáló képességét az alábbi főbb területeken:
a vendéglátó vállalkozások létesítésével, működésével, termelő és értékesítő (szolgáltató) tevékenységével és megszüntetésével kapcsolatban;
a vendéglátó egységek, szervezetek beszerzési, termelési és értékesítési feladataival összefüggő pénzügyi, jogi, munkaügyi, technológiai, áruismereti és számviteli teendőit illetően;
az élelmiszerek tápértékével, a korszerű táplálkozás követelményeivel és az európai nemzetek étkezési szokásaival, igényeivel kapcsolatos ismeretek elsajátítását;
a piaci törvényszerűségekkel, a marketingtevékenységgel kapcsolatos felkészültségét.
Követelmény
A jelölt legyen képes a választott téma önálló, komplex, az elsajátított szakmai ismeretek alkalmazásán alapuló feldolgozására. A szakdolgozat tartalmazza a hallgató véleményét, javaslatait is. Legyen a dolgozat logikusan szerkesztett, választékos stílusú és a felhasznált szakirodalmat, egyéb szakanyagokat korrekt módon megjelölő.
3. A szakmai vizsga részei
3.1. Komplex szóbeli vizsga részei
a szakdolgozat megvédése
= a vizsgázónak érvekkel kell igazolnia a szakdolgozatban megfogalmazott álláspontját,
élelmezési ismeretek,
vendéglátó gazdálkodási ismeretek.
3.2. A szakmai vizsga célja annak megállapítása, hogy a vendéglátó szakmenedzseri képesítés megszerzéséért vizsgázó jelölt
elsajátította-e a menedzseri ismereteket, amelyek szükségesek, és alkalmassá tehetik őt kis- és középvállalkozások önálló létesítésére, vezetésére, működtetésére, valamint nagy vendéglátó egységek, üzletláncok részlegeiben középvezetői, illetve a felső vezető melletti asszisztensi teendők ellátására stb.,
képes-e az adott munkakörhöz tartozó gazdálkodási, pénzügyi, szervezési, élelmezési termelési-technológiai folyamatok tervezésére, irányítására, elemzésére, a szükséges döntések meghozatalára,
rendelkezik-e a vezetői tevékenységhez szükséges felkészültséggel,
annak bizonyítása, hogy a jelölt alkalmas-e tanulmányainak a képzést szervező, akkreditáló felsőoktatási intézményben való folytatására.
3.3. A szóbeli vizsga követelményei
3.3.1. A szóbeli vizsga a szakdolgozat védésével kezdődik, amikor a szakdolgozatot értékelők bírálatára és az általuk feltett kérdésekre kell a jelöltnek válaszolnia.
3.3.2. Az élelmezési ismeretek témakörben a jelöltnek ismernie kell
a táplálkozástani alapismereteket,
a vendéglátó egység termelői tevékenysége során feldolgozásra, illetve jellemzőit,
a konyha- és cukrásztechnológia során végbemenő folyamatokat,
az italok fajtáit, jellemzőit, kezelési sajátosságait, értékesítési szokásait, szabályait,
a helyes és a korszerű táplálkozás fő kívánalmait, valamint az élelmezés-egészségüggyel kapcsolatos jogszabályokat,
a termelőtevékenység higiénés szabályait,
a környezetvédelmi szabályokat.
3.3.3. A vendéglátó gazdálkodási ismeretek témakörben a jelöltnek felkészültnek kell lennie
a vállalkozások működésével, szervezésével, gazdálkodásával kapcsolatos jellemzőivel,
a marketingtevékenység jellemzőivel,
a hitel, a pénzügyi, az adózási és a számviteli, ügyviteli szabályokkal,
az áruk beszerzésétől az értékesítésig terjedő feladatokkal,
a vendégek igényeit meghatározó tényezőkkel.
3.3.4. A szakmai vizsga tételeit az Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium adja ki.
4. A szakmai vizsga értékelése
4.1. A vizsgázó a szakmai vizsga minden elemére érdemjegyet kap, és ezek, valamint a gyakorlati szintvizsga átlaga kerül a szakképesítést igazoló bizonyítványba.
4.2. A szóbeli vizsgán a vizsgázó feleletét témakörönként külön-külön érdemjeggyel kell értékelni. Az összesített értékelésnél a kerekítés általános szabályait kell alkalmazni.
4.3. Eredménytelen a szakmai záróvizsga akkor, ha a vizsgázó a szakdolgozatára, a gyakorlati, az írásbeli vagy a szóbeli vizsga egyik témakörére elégtelen osztályzatot kap. Javítania azonban csak az elégtelen minősítésű vizsgatárgyat kell a következő vizsgaidőszakban.
V. Egyéb tudnivalók
Szakmai alkalmassági követelményeknek kell megfelelni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!