Valaki linkelne egy kész verselemzés/novellaelemzést és összehasonlító verselemzést?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
akkor válaszd az érvelést
egyébként meg bakker talán írd be a google-ba ... kb 300 ezer elemzés van fenn a neten ...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
1 talán nem érettségi előtt 2 nappal kellene azon gondolkozni, hogy nem írtál még egy normális fogalmazást
nem volt négy éved rá?
2 mi válna sok ember hasznára? az, hogy bárki számára elérhető verselemzéseket linkelünk ide a google-ból?
3 ahelyett, hogy itt töltenéd az időd, már rég megírhattál volna legalább három fogalmazást
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Szerencsére mi nagyon sok fogalmazást írtunk és minden évben volt záróvizsgánk, viszont az osztály fele még mindig nem tud egy oldalnál többet írni. Nekünk a tanár azt javasolta, hogy mindenképpen tanuljuk meg az elemzési szempontokat és nézzük meg a korábbi évek fogalmazásaihoz felsorakoztatott elvárt szempontokat. Én is ezt teszem igazából. Amúgy ha van nyelvtankönyvetek valamelyik évfolyamú könyvben le van írva vázlatosan hogyan kell a különböző fogalmazásokat megírni, de biztos neten is fent van. Netes fogalmazásokat nem linkelnék, sok hülyeség is akad köztük.
Szerintem a 4-5 év alatt nem mindenki azzal kelt, hogy úristen x idő múlva érettségi. Ez mindenkinek (már akinek..) leginkább utolsó évben tudatosult. Nekem is. Előtte mindig a jó tanulmányi eredmény fenntartására törekedtem. Azt meg hülyeségnek tartom, hogy mondogatják, hogy 4 év alatt volt idő tanulni, mikor az ember marhára elfelejt mindent ennyi idő alatt. Szórakozásból szerintem senki nem olvas mondjuk töri könyvet.
Én sajnos csak ezt a napot tudtam szánni a magyarra, nagyon félek én is. És nem azért mert nem volt rá 4 évem vagy akármi (kedves utolsó), hanem azért mert konkrétan januárig arról szólt az életem, hogy szalagavató/osztálytáncpróbák/készülj az aktuális dogákra/munka[hogy ki tudjam fizetni a szalagavatót]
utána meg felkészülni a kis érettségire azt követően pedig 2 hónap alatt négy évnyi biosz anyagot elmélyíteni egyedül az érettségire [későn döntöttem el,hova szeretnék jelentkezni].
Szóval oké, négy év..sajnos a többségnek nincs számítógép agya, hogy ha kell valami, megnyitják és örülnek a fejük. A kérdezőnek meg nyilván fontosabb tantárgyakra kellett készülnie és ennyi ideje maradt egy kevésbé fontos tárgyra.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
szia:) én is holnap érettségizem. nagyon félek, mert soha nem írtam még sem esszét, sem novellaelemzést, sem verselemzést, főleg nem 2-4 oldalt. most utolsó elkeseredettségemben kidolgoztam magamnak a szempontokat, és azt tanulgatom. amit ajánlok neked, hogy ha még nem néztél át szövegértéses feladatsorokat, tedd meg. csak hogy ne érjen meglepetés holnap. a szövegalkotó témakörök közül válassz ki egyet, ami a legjobban fekszik neked. az érvelést nem ajánlom, elég bonyolult. a verselemzés az nekem nem szimpatikus, én a novellaelemzés mellett döntöttem, arról lehet a legtöbbet rizsázni úgy, hogy fogalmam sincs az egészről:D kiírtam a szempontokat, és azt fogom csinálni, hogy szépen mikor megkapom a témakört, először leírom a piszkozati lapra a szempontokat (már ami eszembe jut) ez idő alatt megnyugszom egy kicsit, összeszedem a gondolataimat, majd elolvasom a novellát, és a piszkozati lapot puskaként használva szépen leírom oda a szempontokhoz hogy mit is szeretnék összefoglalni. aztán valahogy alakítok belőle egy kerek szöveget:D
ami fontos : tagolj! bevezetés, tárgyalás, befejezés.
bevezetésnek az íróról szoktak pár infót írni, de hülyeséget inkább ne írjál, főleg ha ismeretlen szerző van. én valahogy így fogom kezdeni: ezt a művet xy szerző 19xyban írta. A korra jellemző volt blablabla. ez hatással volt az íróra is/ez megjelenik az adott műben is. xy a korszak meghatározó alakja volt. kb ennyi elég bevezetésnek, ha más nem is jut már eszedbe.
a tárgyalásban kell jóóóó sokat írni. felsorolok neked néhány szempontot, ami ha eszedbe jut csak megkeresed rá a választ és mondatot formálsz belőle.
-tér,idő
mikor, hol játszódik a mű
milyen évszak, milyen napszak van, időjárás
ezeknek van-e szimbolikus jelentősége
helyszín (zárt/nyitott, kitalált, egy/több stb)
tér és idő befolyása a szereplőkre
-novella stílusa
romantikus (népi témák)
realista
naturalista
groteszk (tragika plusz komika együtt)
kiválasztod, hogy a mű milyen stílusú és megkeresed hogy milyen elemei jelennek meg
-a narrátor személye
része-e a mánek vagy kívülálló
elfogultság, értelmezésmód
kora, érettsége
azonosul-e egy szereplővel
mindentudó vagy korlátozott tudású
viszonya az adott korszakhoz, a világhoz
az elbeszélésmód változik-e a mű során
hatással van-e az elbeszélő az én véleményemre (ahogy meséli nekem a sztorit)
-cím elemzése
mit várok el a cím alapján a műtől az olvasás előtt
mit hangsúlyoz
miért lehet ez a cím
cím hangulata
milyen más címet lehetne adni
-korszak
amikor játszódik a mű az alapján stílusirányzat meghatározása
mű szerepe a szerző életében
az adott korszak jellemzése esetleg
-szereplők jellemzése
múltjuk, jelenük
céljuk, értékrendjük
külső belső tulajdonságuk
szokatlan/tipikus cselekedeteik ebből következtetés
főhős, mellékszereplők kik azok
konfliktus nyílt vagy rejtett
célok elérése sikeres e
maradtak e megoldatlan problémák
lélektani folyamatok
-nem kategorizáltam
a műben megjelenik e fokozás feszültségkeltés csattanó feszültségmegoldás
alapkonfliktus van-e
konfliktus kibontakozása, tetőpont, tanulság/megoldás
fordulópont és tetőpont egybeesik-e
van-e késleltetés vagy előrehaladás
jelenben vagy múltban zajlik-e
részekre osztottság
közepébe vág-e a sztorinak vagy az elejétől meséli
van e a műben előrevetítés (későbbi eseményre)
szókincs
szóismétlés, miért ismétli azt a szót
párbeszédek vannak-e, milyenek
költői képek, hasonlatok?
mondatok hossza, szerkezete
műfaji szabályokat betartja-e vagy újít
sorsfordulatok
filozófiai kérdések
bizarr/groteszk/abszurd
novella általános jellemzői: kevés szereplő, csattanó lezárásként, tömör, rövid, prózai mű, kevés helyszín, rövid időt foglal magába
na ez elég vázlatos volt de sietek mert már késő van:D
aztán befejezésnek személyes véleményt is írhatsz, meg hogy a műben lévő problémák aktuálisak-e ma, ajánlót írhatsz a novellához, stbstb
nagyjából ennyi. a lényeg hogy tartsd be hogy legalább 2-3 oldalt írj, mert lepontoznak, vagy értékelhetetlennek ítélik.
sok sikert nektek és kívánjatok nekem is sok sikert, hogy ez mind eszembe jusson:D
remélem segítettem:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!