Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Mit kéne változtatni a magyar...

Mit kéne változtatni a magyar felsőoktatáson? Milyen ötleteitek vannak a felsőoktatási rendszer hatékonyabbá tételére?

Figyelt kérdés
2009. aug. 5. 05:40
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
100%

talán a kredit rendszer eltörlése jó lépés lenne...

(oka: nincs összetartás, csapatszellem fejlődés, hiszen senki nem ismer senki

és

nem olyan erős a motiváció a tanulásra, hiszen, ohh majd felveszem kövfélévre. igen marha kellemetlen, ha tárgy miatt egy félévet kell újra lehúzni, sok tárggyal, de egyeltalán nem biztos, hogy rossz: megtanulja még alaposabban az anyagot és nekem pl.: sokkal erősebb motivációt adna, hogy ne kerüljek megint ebben a helyzetbe

)


aztán nem kéne bárkit át engedni:

egyrészt a puskázást komolyabban venni. nekem az egyik tanár a kezemből vett ki a puskát, nem rinyáltam, igen lebuktam,de ezt vállaltam, azzal hogy puskáztam, nem is haragudtam érte, igen rosszul esett, de csak magamnak köszönhettem.

de az már nagyon rosszul esett, amikor én tanultam és melletem 10másik marha, a hatalmas papírkötegekben keresik a válaszokat és 5öst kapnak és még +ösztöndíjat erre. nekem meg éppen, hogy meg van a 3as. ezért is próbálkoztam puskázással(ez erre motivál,főleg ha a többiek is mondogatják, hogy nyugodtan puskázzál, a tanár úgyse szól, és 1-2 tényleg nem szól). ez nagyon degradáló azokkal szemben, akik tanulnak.


a tanárokkal szerintem legalábbis nekem nem volt panaszom, bár azért aki 50pontra megbuktat,azt nem tartom "normálisnak", sajnos volt ilyen tanárom is.


"hatékonyabbá tételére": először is kicsit konkrétabb képzés kéne: minek tanítanak programozást a főiskolán?

nem ezzel van a gond, hanem a oktatás színvonalával, másfél év alatt eljutunk az alapokhoz, de még csak olyan szinten, hogy felfogtuk mi az hogy programírás. a gyakorlati tapasztalat, amit az életben elforduló problémák megoldása okoz, még sehol sincsen... igen én se szívesen alkalmaznék ilyen kezdő programozót(csak akkor ,ha tudom hogy marad10évet a cégemnél és ezért vállalnám a betanítást).


tulajdonképen az a főgond, hogy még ahol tanárképzés van, ott is puskáznak agyba-főbe. elméleti anyagot ugye könnyű puskázni, de a pl.:mateknál, ezért megy a rinya, mert ott már tényleg érteni is kéne, nem tudja mit írjon a puskába...

2009. aug. 5. 07:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim válasza:
77%

Én személy szerint nem tartom hülyeségnek a kredit rendszert, bár értem mi az ami nem tetszik benne az előttem szólónak. Azonban nem ez az oka szerintem, a dolgoknak. Tapasztalataim szerint bár vannak, mégis kevesek azok, akik 1-2 évnél tovább szenvednek az egyetemen, ha nem megy nekik. Igaz hogy csak nem régóta, de mostmár van ez az n*15 szabály, ami a minimális elvégzet kreditek számát szablya meg. Inkább szigorítani kéne a kreditrendszert, hogy ne lehessen sokáig ellébecolni az egyetemen. Nem tudom miért nem lehet n*20-as szabály. De jó, hogy egymásra épülnek a dolgok, tudom mi mihez kell, és más egyetemeken is könnyebben akkreditálható.


És határozottan jónak tartom, hogyha egy valaki buk egy tárgyat valami miatt, nem kell az egész évet ismételnie. Illetve ha valamelyik évben könnyített órarendet akarok magamnak, munka vagy egyéb okokból, akkor sem kell ismételnem, vagy kimaradnom, csak kevesebb órát veszek fel. Aki meg mindne évben buk 2-3 tárgyat, az kibukik előbb vagy utóbb az egyetemről. Persze az előbb jobb lenne.


Szerintem a legnagyobb baj a pénz. Az egyetem a tanulók után kap fejkvótát. (mármint nem a tény, hanem a rendszer) Ráadásul a Bsc-sek után többet mint az Msc-sek után, ahol Bolognai rendszer van. Azt veszem észre, hogy még a jobb egyetemeken is, érdekük a diákok bentartása minél hosszab ideig. S így a nem oda valók is tovább maradhatnak ott, ami rontja a színvonalat. Tudok is olyan egyetemet mondani, aminek bár lenne színvonala, s az országban az egyik legjobb lenne, mégis annyi szakot indított már, csomó felselgesete, olyan sok embernek, hogy minél több pénze legyen (ugyani nagy az adóssága), hogy mintha célja lenne hogy sok diákja legyen, és nem az hogy jó diplomásai.


Már a felvételi rendszer ponthatárai is sokat árulkadnak.


Ide kapcsolódik a költségtérítéses képzés. Általában egy egyetem szokott dönteni, hogy egy szakon milyen arányban indít költségtérítéses és rendes államilag támogatott képzést. Nem akarok nevén nevezni szakot, de pl idén az egyiken az államilag támogatotton 400 fölött volt a ponthatár, a felvettek átlagpontzáma 400-480 között ugyebár, ellenben a költségtérítésesek átlag pontszáma 100 al volt kevesebb mint az államilag támogatottéké.

Szeptembertől az állami és a költséges ugyan azokban a termekben fognak ülni, ugyan azokon az órákon. És kétszer annyi a költséges mint az állami.


A Hvg-ben olvastam nem is olyan régen egy statisztikát. A pontos számokra már nem emlékszem, de valahogy ez volt a lényeg:

92-93 ban az egyetemet elkezdettek 30%-a szerzett diplomát.

2008-ban az egyetemet elkezdettek 75%-a szerzett diplomát.


Azért ha nem lenne 100% koorekt a szám, bocsánatot kérek.

2009. aug. 5. 08:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
76%
Nem kéne boldog-boldogtalant felvenni, és nem lennének a munkanélküliek, a diplomának pedig lenne értéke!
2009. aug. 5. 09:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:
50%
* diplomás munkanélküliek
2009. aug. 5. 09:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
50%

"Nem kéne boldog-boldogtalant felvenni, és nem lennének a munkanélküliek, a diplomának pedig lenne értéke!"


csak így nem lesz, annyi pénz az iskolának...

2009. aug. 5. 11:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:
31%

A kreditrendszer úgy hülyeség, ahogy van, el kellene törölni, de nem lehet, mert "uniós szabvány". Amellett, hogy nem ad megfelelő alapokat, nagyon kiszolgáltatottá teszi a hallgatót. Szinte lehetetlenség így végezni öt év alatt, főleg mert a tanszékek nem kommunikálnak egymással, nem szervezik össze az órarendeket, rengeteg ütközés és csúszás van...


A bolognai rendszer is hülyeség, mert az alapképzéses diploma kábé semmire nem jó, az ember csak ellébecolt három évet ahelyett, hogy valami szakmát tanult volna, amivel még el is lehet helyezkedni... Annyi jó azért van a bolognában, hogy végre megint össze vannak rakva az órarendek, így három év alatt tudsz végezni, ha nem bohóckodod el a dolgot.


Aztán: nem kell ennyi diplomás! Nagyon sokan csak lábat lógatni mennek a felsőoktatásba, felvesznek három órát félévente, és végigbulizzák mellette a huszonéveiket, igen csekély eredményeket produkálva. A fele bőven elég lenne a mostani számnak! Minden évben szabadul több ezer jogász meg kommunikáció szakos, akik úgysem tudnak elhelyezkedni a szakmájukban... Akkor meg minek? Személyesen ismerek bolti eladó szociológust és kábeltévé-szerelő jogászt, doktori címmel. Ezért megérte öt évet seggelni? Szerintem nem. Persze, mikor beadják a jelentkezési lapot, mindenki sztárügyvédként és televíziós műsorvezetőként képzeli el magát pár év múlva.... Aztán koppannak.


A no-name fősulikat Mucsaröcsögén szintén bezárnám. Ezzel persze a sok ingyenélő andragógus-palánta nem fog egyetérteni (és itt fognak osztani, lepontozni, meg rinyálni, hogy az ő szakjuk milyen piacképes, így meg úgy), egészen addig, mígnem a fantasztikusan értékes diplomájukkal a zsebükben egy pizzériában fognak mosogatni, mint egy andragógia alapszakot idén végzett ismerősöm... Masterre nem vették fel, úgyhogy a nyári munkának induló mosogatásból fog élni egy jó darabig. Jövőre megint megpróbálja a mastert.


Aztán: tessék tandíjat fizetni! Igen, mindenkinek! Amiért fizetsz, azt megbecsülöd, az egyetem is jól jár, mert tud belőle fejleszteni, könyvtárat bővíteni, ösztöndíjakat adni az igazán tehetségeseknek... Emellett megvágnám a rektorok, dékánok és egyéb fejesek sokszor milliós havi apanázsát! Ne nézzenek már hülyének mindenkit! Rendben, fizessék meg tisztességesen azokat, akik munkájukkal tevékenyen hozzájárultak a tudomány fejlődéséhez, jó, ha vonzó fizetéssel itthon tartják őket, de míg egy tanársegéd maga fizet azért, hogy egyszerre taníthasson, kutathasson és hallgassa a mindenféle zseniális csúcsfejek előadását a PhD-képzésen, addig egy professzor ne tehesse már meg, hogy heti két (!) órát tart, és azokon is azt az anyagot adja le, amit már harminc éve is tanított!


Így dióhéjban ennyit gondolok a magyar felsőoktatásról.

2009. aug. 5. 14:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim válasza:
100%

A kredit rendszerhez, és a Bolognai rendszerhez csak annyit fűznék hozzá, hogy van ahol jól műjödik. Nem az ötlettel van a baj.


Persze a Bolognai most azért hülyeség, mert a legtöbb egyetemen azt úgy vezette be, hogy fogta elvágta az 5 éves képzést. Azonban az első 3 évben szinte csupa alapozó tárgyak vannak. Én a saját területemen tudok példát mondani. A műszaki pályán matek, fizika a szakmai alapozó tárgyak, amive az ember önmagában semmire sem megy, de muszály hogy később fölfogja a dolgokat. Tehát értelmetlen az első diploma. De nekem mindegy, ezért mindenképp elvégzem az Msc-t.

2009. aug. 5. 14:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:
100%

kedves 14:17!


gondolom te egy 150-es IQ-jú,rendkívül sikeres,biztos állással vagy állás reményével írod ezeket a megmásíthatatlannak beállított tényeket.az ellentmondást nem tűrő hangnemedből gondolom ezt.


nehogy azt hidd h.kötekedni akarok,nagyon sok mindenben igazad adok neked,sőt a válaszod alapján egyenesen intelligens és tájékozott embernek gondollak.komolyan.


de azért ez a "mindenki értéktelen és hülye aki x,y,zs szakot végez"(főleg humán területen) hozzáállás kicsit bosszantó.bocs ha félreértettelek.


valóban lehetne csökkenteni a létszámokat egyes helyeken,vagy növelni a követelményeket bizonyos területeken,hogy legalább egységes legyen a színvonal az egyes szakok,iskolák közt.


én jelenleg andragógiát hallgatok,nem tagadom ezért döntöttem úgy,h.reagálok a válaszodra.kétség sem fér hozzá,igazad van abban h.piacképesség tekintetében vannak össze nem hasonlítható szakok.de azért látatlanban,vagy 1-2 rossz példát látva nem kéne általánosítani.én minden alkalmat megragadtam eddigi 2 évem alatt h.gyakorlatot szerezzek,sulin belül és azon kívül,saját erőből is.igyekszem a szakhoz kapcsolodó össze területen kipróbálni magam,keresgélem az utam.közben bejárok az órákra,(az összesre)általában számszerint 12-19!! db-ra.tehát általában reggel 8-tól du-ig, estig suliban vagyok.ezt csak azért írom,h.megcáfoljam a "félévente 3 órát felvevő ingyenélő haszontalan szakon lézengő" sztereotípiát.


de elismerem, van ellenpélda is,az én csoportomban is sokan csak úgy vannak ott,mert nincs jobb dolguk,a vizsgákat végigpuskázzák.,majd lesz valahogy alapon.


ilyen mindenütt van.szóval elismerem h.rangsorolva a szakokat a kommunikáció,andragógia stb...szakok igencsak felhígultak.de sok múlik az egyénen is.sajnálom h.az ismerősöd így járt,nem kizárt h.én is+sokan így végezzük.


de gyanítom sokat azért nem tett az ismerősöd a siker érdekében.lehet h.neki is csak átmeneti állapot volt a fősuli.én is megpróbálom a Mesterképzést,mert ÉRDEKEL és bízom,abban h.az eddigi eredményeim amiért megdolgoztam!!(bár ezen most lehet te kacagni fogsz)hozzásegítenek a további lehetőségekhez.


szóval habár én csak a saját szakomról tudok konkrétumokat,de az biztos h.a többi humán,akár bölcsész(vagy jog) képzésnél is jelen vannak ezek a dolgok.mindig humán beállítottságú voltam,szeretem amit tanulok,hiába erőltetném a mérnöki,vagy informatikai szakot.de tanulni akartam.ugyanakkor ha arra kerül a sor,nem büdös a kétkezi munka se.


természetesen aki csak unalomból végez el egy ilyen vagy hasonló szakot,az megérdemli a "sorsát"...



amúgy mégegyszer hangsúlyozom mindenben van igazség amit írsz,van mit változtatni a jelenlegi helyzeten,csak ezt szerettem volna,hogy a másik oldal is hallassa a hangját...



a kérdezőnek:bocsi h.kicsit off-oltam,de mindenképp reagálni akartam erre a kommentre.

2009. aug. 5. 20:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:

Kedves 20.05-ös válaszoló! 14.17-es vagyok. Nagyon örölök a válaszodnak, mert jól esik meghallgatni a másik oldalt is.

Való igaz, egyetemi tanár vagyok. Nem beszélek mellé. Saját egykori szaktársaim és jelenlegi tanítványaim között is vannak olyanok, akiknek nem kellett volna egyetemre járniuk. Félelmetes egyes diákok lazaságát a mindennapokban tapasztalni...

Nem egy diákom pl. arra sem veszi a fáradságot, hogy a netről letöltött beadandóban kijavítsa az ékezetes betűk helyén szereplő karaktereket! Mások nem is gondolják, hogy a tökéletesen szerkesztett házi dolgozatuk fennakad a google plágiumszűrőjén... Ilyenkor nem is javítom tovább, egyest adok, megindoklom, linkeket vadászok hozzá, azokat is csatolom. Csak hogy égjenek egy kicsit saját maguk előtt, illetve hogy magukba szálljanak. Erre mi történik? A folyosón a delikvensek fennhangon ecsetelik csoporttársaiknak, hogy "az a szemét X.Y.(azaz szerény személyem) már megint egyest adott, pedig ő aztán az egész hétvégéjét rászánta a dolgozatra". Ugyanezen illetőkkel rendszeresen találkozom az egyetem melletti kiskocsmából kijövet, már délután erősen illuminált állapotban.


Mondjam azt, kedves Andragógus-hallgató, hogy a tanítványaim 70%-a hasonló dolgokat művel? Szétpuskázzák az agyukat is, a csillagot is lehazudják az égről, ha meg a magam néha igen idegesítően őszinte modorában a képükbe vágom az igazságot, akkor én vagyok a szemétláda...


Köszönöm, a fizetésem PhD-s tanársegédként az éhenhaláshoz sok, az élethez kevés. De legalább azt csinálom, amit tanultam, amihez tehetségem van. Én sem vagyok mérnök vagy orvos, BTK-n tanítok. Nekem ez jutott, ezért is igen sokat kellett nyelnem, és kell nyelnem manapság is. Belülről látom ezt a rothadó rendszert, és hidd el, ha azt tudom, talán én is valami másik, életképesebb pályát választok. Deén mindenképpen filológus akartam lenni. És tessék, az lettem. Sovány viasz, hogy húsz évnyi s*ggnyalás után talán docens leszek, ami már egy egész szép fizetéssel jár. Addig meg szívok, és próbálok - ha jó képet nem is - de legalább fapofát vágni a hallgatók egyre alacsonyabb műveltségéhez (néha komolyan elgondolkodom, hogy egyes gyökerek hogyan tudtak egyáltalán leérettségizni). Ha legalább annyi önismeretük és gerincük lenne, hogy bevallják maguknak, hogy ez nem megy, és nem kéne erőltetni a diplomát, akkor mindannyian jobban járnánk. De sajnos manapság mindenki diplomát akar, mert azt gondolja, hogy ahhoz "jár" a több százezres fizetés és az általános megbecsülés. Aztán esnek pofára szépen sorban...


További szép estét!

2009. aug. 5. 22:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:
Például lehetne több óra hétfőn és pénteken, és akkor lenne esély befejezni mindent. Én azért nem tudok haladni, mert nem hirdetnek meg elég órát, amennyire igény lenne, illetve állandóan ütközések vannak. Más helyeken talán nem, de BTK úgy látszik ilyen hely. A blogona rendszert azért utálom, mert miattuk nekünk sok tárgyat már meg sem tartanak, hanem egyszerűen vizsgakurzust indítanak, vagyis nem kell bejárni, de vajon mennyire maradandó az a tudás, amit 2 nappal a vizsga előtt próbálsz magadba tölteni egyszerre?
2009. aug. 12. 10:05
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!