Miért tanítják ilyen dogmatikusan a magyar irodalmat?
A tanár mindig azt mondja azért kell az irodalom, hogy megtanuljunk szöveget elemezni. DE AKKOR MIÉRT AZ AZ IRODALOM, HOGY A TANÁR LEDIKTÁLJA VALAMI DR. HATALMAS IRODALOMTÖRTÉNÉSZ 48 OLDALAS TANULMÁNYÁBÓL 3-4 MONDATOT????????? Hát ettől jól meg fogunk tanulni verset elemezni....
Amikor meg házi feladat volt a verselemzés, mindenki a Tk-ból másolta ki a cuccost, csak én nem, erre én lettem a hülye...
Csak mert kicsit másra jutottam mint a tankönyv...
Ez egy érdekes kérdés. :)
Az én magyar tanárom pl. a költők életénél ragad le mindig. Imád beszélni, magyarázni, sokszor átbeszél egy órát egy költő életéről. Elmond minden kis részletet, ami persze tök jó dolog, csak utána a verselemzést, novellaelemzést stb-t lediktálja gyorsan, úgy hogy alig bírjuk írni, mert haladni kell, különben lemaradunk. Ráadásul érettségin úgysem lesz idő arra, hogy minden apró részletet elmondjuk a költő életéről. Sőt, dolgozatoknál is csak 10-12 fontos dolgot kell leírni, tehát egy rövid, tömör, lényegretörő életrajzot kell írni.
Nekünk most pl. érvelni kellett, ez volt a beadandónk. Nos, életünkbe először érveltünk. Persze, meg kell tanulni egyedül érvelni, szó se róla, de talán, ha órán írnánk közösen egy érvelést (nem, nem a tanár lediktálja érvelésre gondolok, hanem, közösen összeraknánk egy komplett érvelést), még tudnánk is, hogy hogyan kell. De nem, nem. Megkaptuk a témát, kb. 5 perc alatt elmondott pár dolgot és csináljátok.
De 3 év után hozzászoktam, hogy ilyen, ezért ilyenkor mindig jegyzetelek, hogy miket mond. Így valamivel könnyebb. :)
Én mondjuk a beadandóknál arra törekszem, hogy magamtól írjam, ne netről, vagy könyvből másoljam ki, hiszen érettségin sem lesz ott az internet és a tankönyv. Sokszor mondta a tanárom, hogy annyira nem jó, vagy hogy érdekes következtetésre jutottam. Nos, szerintem ez belefér, hiszen nem vagyunk egyformák, nem biztos, hogy egy adott verset egyformán értékelünk, egyformán látjuk a mondanivalóját. :D
17/L
Ennek én sem láttam soha értelmét.
Az írók és költők életrajzából bőven elég lenne annyi, amennyi a tanult művek keletkezésének okait és körülményeit ismerteti, ehhez képest sokszor tényleg egy krónikát leadnak. Az elemzéseknél is csak a dolog lényegével mennek szembe, tényleg egy irodalomtörténész véleményét kell bemagolni ahelyett, hogy az olvasó maga próbálna rájönni a szöveg mögöttes tartalmára.
Nem tudom honnan jött ez az oktatási módszer, de tényleg rosszul van ez így.
Ezt én se csíptem, de jó, hogy már leérettségiztem és soha többé nem kell magyart tanulnom!!! :D
Visszatérve az érettségire; nem kérik a költők, írók életrajzát, legfeljebb pl. Petőfi szerelmi költészeténél az aktuális szerelmének a nevét, hogy ismerkedtek meg, milyen volt a kapcsolatuk, és ennyi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!