Tulajdonképpen mire jó a bolognai képzés?
Jó is meg nem is. Arra pl. jó, hogy jobban összhangban van a többi európai ország képzésével, mint a régi rendszer, így elvileg könnyebb pl. külföldön folytatni a tanulmányaidat vagy egy külföldinek Magyarországon tanulni. Azt viszont érdemes tudni, hogy Magyarországon egyre kevésbé fogadják el a külföldön megszerzett krediteket, szóval nem sok értelme van. Nem 1-2 csoporttársam szerzett külföldön szakjához igen is releváns krediteket, amiket nem fogadott el végül a magyar egyetem. Külföldön szerintem több magyar kreditet elfogadnak. Legalábbis nekem sokat elfogadtak, pedig régi rendszer szerint tanultam még.
A bologna rendszer totálisan lecsupaszította a tananyagot, kb. 60%-át tanítják annak, mint anno, könnyebbítettek sok feltételen (ahol eddig felsőfok kellett a diplomához, ott elég alapszaknál a közép stb.). Szóval ez hozzátartozik az elbutításhoz. Magyarországon ezt is elszúrták, mert abszolút nem gyakorlatiasabb a képzés, mint régebben és nem lehetséges olyan mesterképzésre jelentkezned, ami nem klappol az alapszakoddal. Ez külföldön nem így van. Ez is csak pénzlenyúlás, hogy el kelljen végezned 2-3 alapszakot ahhoz, hogy egyáltalán valamilyen teljesen más jellegű mesterképzésre tudj jelentkezni. Nem értem, hogy mit értesz az alatt, hogy érdemes-e emiatt egyetemre menni. Nem emiatt kell egyetemre menni vagy nem menni.
Iratkozz be nyugodtan de csak ha valami tényleg érdekel. az alapképzés 3 év-a végén van diploma. aztán még 2 év a mesterképzés, ami egy ujjabb papírt ad.
Én érettségi után előszőr is tanúltam egy szakmát, amivel el is tudtam helyezkedni, közben érettebb is lettem és kialakult, hogy mihez is lenne még kedvem, de ehhez meg kellett a diploma, ezért belevágtam és 3 év alatt elvégeztem egy szakot. mivel most úgy látom, hogy ez a diplomám ezen a területen ugyanannyit ér mintha még 2 évet járnék tovább a mesterképzésre-ezért nem megyek tovább-igy is van ezzel egy diplomám ezen a területen.
A bologna rendszer lenyege, es legnagyobb elonye, hogy a tanuloknak nem kell a jelentkezeskor mar egyben palyat is valasztani. Atjarhatoak a szakok, lehet ido kozben valtoztatni anelkul, hogy az jelentosen tobb penzbe, vagy idobe keruljon.
Ezert van az alapdiploma is, elmeletileg peldaul egy magyar szakos bolcsesz alapdiplomaval nemcsak magyar mesterkepzesre, nemcsak tanari kepzesre lehetne jelentkezni, hanem szamos mas szak mesterkepzesere is. Persze valami atfedesnek kell lennie a ket terulet kozott, tehat pl. egy bolcsesz nem mehet majd gazdasagi mesterkepzesre.
Hivatalosan ez a bolognai rendszer lenyege, sajnos nalunk meg nem tudott ugy megvalosulni, ahogy azt kitalaltak (ennek nagyreszt penzhiany az oka, valamint, hogy az egyetemen dolgozo tanarok, professzorok feltik az allasukat, igy megprobalnak a vegsokig harcolni az ellen, hogy a fent leirt modon, teljes mertekben atalakuljon a felsooktatas). Ezert van az is, hogy a kreditelismertetessel is problemak vannak, meg ket magyar egyetem kozott is, nemhogy nemzetkozi viszonylatban.
Ez elég érdekes.
ELTE biológia BSc, biológus szakirányra járok, második félévemet végeztem.
Ebben a vizsgaidőszakban volt 2 szigorlatom: állattan és növénytan. És az sem igaz, hogy egy szigorlat szinte semmi, mert csak azt kell tanulni, amit már egyszer megtanultál. Nagyon tudtam örülni, amikor egy olyan tételhez értem, amit már tényleg tanultam.
Én úgy érzem, lehet, hogy rosszul, hogy talán még nehezebb dolgom is van, mint osztatlanban lenne. Le kell tennem majd egy záróvizsgát, MSc-re be kell, hogy jussak, egy hülye irodalmazó szakdolgozatot kell megírnom angol szakirodalomból, plusz az MSc első félévében slusszpoénként ösztöndíjat sem kaphatok...
Ugyanakkor volt olyan órám, amire együtt jártak a lemaradó osztatlan képzésesek és mi, BSc-sek. Ugyanazt adták le, mint a régi rendszerben, ugyanazt a vizsgát írtuk meg. A különbség annyi volt, hogy én 3 kreditet kaptam érte, az osztatlanok pedig 4-et.
A tantervünk is nagyon hasonlít egymáshoz (persze az első három év). Nekünk beraktak még (szerintem) sok értelmetlen dolgot: Gazdasági és menedzsmenti ismeretek, Európai Unió és Magyarország, Minőségbiztosítás és hatékonyság. Ebből talán az Eu ért valamennyit. Éppen ezért kellett a tárgyaknál kreditértékeket csökkenteni, hogy még ez is beleférjen, de a tananyag maradjon.
Csak azért írtam ezeket, mert nagyon zavarnak az általánosítások.
A kérdésre a válasz szerintem, hogy a nagy semmire. Szépen kitaláltak valamit, hogy jujjdejó lesz, aztán éppen az a része marad el a dolognak.
Igazából szakja válogatja,mert pl. egy tanárszakos semmit ,de semmit nem ér az alapképzéses diplomájával, mivel nem tanul módszertant, így nem tanárképes a diplomája.
Egyébként a bolognai rendszernek az USÁ-ban van nagy múltja ( ki hitte volna),de ott értelmesebben csinálják. Ott mindenkit felvesznek egyetemre, és az első 3 évben nincsenek szakok,meg karok mindenki tanulhat mindent amit akar, majd beadja a jelentkezését az egyetem valamely karára, akár többre is, és azok alapján ,hogy milyen tantárgyakat végzett az előző 3 évben és milyen átlaggal felveszik avagy sem. Ott tényleg alapkézés ,mert bármit tanulhatsz és gyakorlatilag érettségiig csak azt kell eldöntened ,hogy mely egyetemen óhajtasz tanulni, azt nem ,hogy mi legyen az.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!