Hogy dolgozzam ki ezeket a kérdéseket? Kémia tételekből
1) A VII. főcsoport elemeinek példáján mutassa be a másodrendű kötőerők és a molekulatömeg szerepét az anyagok forráspontjainak alakulásában!
2) A nátrium és a Kálium példáján mutassa be, miylen kapcsolat van a tulajdonságok és a periódusos rendszerben elfoglalt hely között!
3) Egy megfigyelőállomáson a csapadékvíz vizsgálatánál pH=3,5 értéket mértek. Milyen következtetéseket lehet levonni ebből a levegő minőségéről, összetételéről, az állomás telepítési helyéről? Értelmezze a jelenséget a pH fogalmának ismertetésével, a lejátszódó folyamat egyenletével! ez a savas esővel van kapcsolatban?
1.: Elemmolekulák, tehát apolárisak, tehát gyenge kölcsönhatások ébrednek csak a részekcsék között (diszperziós kölcsönhatás, ami a leggyengébb másodrendű kölcsönhatás). Így nincs különösebb erő, ami növelje a forráspontot (minél nagyobb a részecskék közti erő, annál magasabb a forráspont). Így az adott oszlopban található anyagok forráspontjának sorrendjét a molekulatömeg fogja meghatározni. Minél nagyobb, annál magasabb a forráspont.
2.: Mindkét elem a periódusos rendszer első főcsoportjában található, tehát "plusz elektornokkal" rendelkeznek az oktett eléréséhez. Mivel minden atom a stabil elektronszerkezetre törekszik, így igyekszik a külső héján 8 elektront tartani (ez a stabil állapot). Ezen elemeknek pedig sokkal egyszerűbb leadni egy elektront, mint felvenni hetet. Ezért elektrondonorok, és reakcióikban pozitív töltéssel vannak jelen. A redukáló hatás annál erősebb, minél nagyobb az adott elem rendszáma (Li<Na<K<[...]).
3.: Mivel pH<7, ezért savas kémhatású, így a légkörnek is annak kell lennie. Valószínűleg ipari létesítmények közelében lehet, mivel a "tiszta" levegő nem okozhatna ekkora eltérést a 7-es értéktől. Valószínűleg (relatíve) sok SO2, CO2, NOx lehet a levegőben, amelyek vízzel érintkezve savakat alkotnak.
SO2 + H2O -> H2SO3
2H2SO3 + O2 -> H2SO4
CO2 + H2O -> H2CO3
NO2 + H2O -> HNO3
Any question?
ó nagyon köszi :D ami azt illeti lenne még..
1) Mi okozza a természetes vizek keménységét? Foglalja össze milyen következményekkel járhat az átlagosnál keményebb vizek használata! Értelmezze az egyes vízlágyítási eljárásokat!
2) Ismertesse az ammóniaszintézis folyamatát, írja fel a reakció egyenletét. A legkisebb kényszer elve alapján értelmezze a gyártás során alkalmazott módszert! Ismertesse az ammónia felhasználási területeit!
1.: A természetes vizek keménységét a Kalcium- és magnézium-karbonátok, illetve hidrogén-karbonátok okozzák. Használatuk során eltömődhetnek a vizes készülékek a vízkőlerakódások miatt. Régen ezért volt sok kazánrobbanás (ezért nevezik a vízkövet kazánkőnek is). Vízlágyítási eljárások során ezeket a vegyületeket reagáltatják el (pl. ioncserélő oszloppal a Ca-ionokat kicserélik Na-ra, de a változó keménységet okozó hidrogén-karbonátokat forralással is el lehet távolítani).
2.: N2 + 3H2 -> 2NH3
A reakció exoterm (ha jól emlékszem, ∆Hr=-74,9 kJ/mol), és mólszámcsökkenéssel jár (4 mólnyi gázból 2 mól lesz). Így a Le Chatelier-Braun elv (legkisebb kényszer elve) értelmében relatíve magas hőmérséklet, és nagy nyomás alkalmazandó. Ez a gyakorlatban 450-500°C-os hőmérsékletet, és 300 bar körüli reaktornyomást jelent a termék folyamatos elvétele mellett. Az ammónia legnagyobb felhasználási területe a műtrágyák gyártása, másodsorban pedig a robbanószergyártás a nitrogéntartalom miatt.
most ismét találtam olyat, ami gondot okoz:
1) Értelmezze az olefinek reakciókészségét kötésrendszerük ismeretében! A propén példáján magyarázza el kimutatásukra alkalmas reakciójukat, írjon reakcióegyenletet! Ismertesse a polimerizációs folyamatok jelentőségét a vegyiparban! Sorol-jon fel legalább három polimerizációs műanyagot! Az etén példáján értelmezze képződésüket! Elterjedt felhasználásuk milyen környezetvédelmi kérdéseket vet fel, illetve milyen intézkedéseket igényel?
2) Mutassa be az alkil-alkoholok fizikai tulajdonságait, magyarázza meg azok változását a homológ sorozaton belül!Hasonlítsa össze a víz, a propán és az etanol forráspontját! Mivel magyarázható az eltérés a molekulatömeg és forráspont közötti kapcsolatból várható értékektől?
3) Mutassa be az észterek funkciós csoportjainak jellemzőit! Értelmezze az észter-kötés kialakulását az etil-acetát példáján! Hasonlítsa össze a zsírok és olajok tulajdonságait, értelmezze lúgos hidrolízisüket, térjen ki biológiai jelentőségükre!
4) Foglalja össze a szénhidrátok csoportosításának szempontjait példákkal, alátámasztva! A glükóz és a szacharóz redukáló tulajdonságainak összehasonlításával értelmezze azok szerkezetét, kémiai tulajdonságait! Ismertesse a redukáló tulajdonság kimutatás ára alkalmas reakciót egyenlettel! Mutassa be a szőlőcukor biológiai jelentőségét.
ha bárki tud segíteni megköszönném
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!