Mennyire hasonlít az egyetemi oktatás a gimishez?
Nagyon szeretnék egyetemre menni, azonban elgondolkoztam azon, hogy az órák vajon mennyire hasonlítanak a gimis órákhoz. Mennyire jellemző az, hogy mondjuk a professzorok felszólítanak vagy kihívnak feladatot megoldani?
Erre elsősorban azért is lennék kíváncsi, mert eléggé traumatizált az órák ezen része a gimnáziumi évek alatt.
Előre is köszönöm a válaszokat!
Leírom az én tapasztalatomat, de nyilván ez helyenként változhat.
Ahova én jártam, ott legtöbbször azt szólították fel, aki jelentkezett. Volt, amikor a tanár kérdezett valamit, de senki sem jelentkezett, ezért végül a tanár folytatta a mondandóját, főleg előadásokon. De persze vannak olyan órák, ahol próbálják a társaságot jobban aktivizálni, és ott van amikor felszólítanak csak úgy random is, és ez főleg a kisebb csoportlétszámú gyakorlatokon jellemző, szóval nálunk pl. a 15-20 fős csoportoknál volt ez jellemző, valamilyen szinten a 30 fős csoportoknál is, de volt olyan gyakorlat, ahol 60-an voltunk, ott azért nem annyira volt ez, ott általában csak a tanár leadta az anyagot, minimális interakcióval.
De azért nálunk nem volt az, mint gimiben, ég és föld, itt nem annyira kényszerítették senkire sem a feladatmegoldást. Nálunk leginkább akkor szólítottak fel mindenkit sorban, amikor szemeszter vége volt, és akkor is azzal kapcsolatban, hogy mondjuk el a véleményünket az órával kapcsolatban, mi az, ami tetszett, nem tetszett a félév során. De ez kivételével nálunk sosem volt olyan, mint pl. a gimis matekórán, hogy "na most ettől a padsortól indulunk és sorban mindenki kijön feladatot oldani".
Szóval a véleményünk megkérdezésén kívül nem igazán volt példa arra, hogy most sorba mindenkit fixen felszólítottak. Vagyis bocsánat, egyetlen egy óra volt, ahol szeretett a tanár sorban felszólítani mindenkit, és az is szakmai nyelv volt, de szerintem nyelvtanulásnál azért ez érthető.
A táblához pedig kevés tanár hív ki, de ha igen, akkor általában oda is az megy ki, aki jelentkezik.
De ez amúgy annyira adott szak és tanárfüggő. Nálunk a tanárok általában szerettek beszélgetni a diáksággal, de nem ilyen kötött módon, hanem hogy a tanár beszél, aztán ha a diákságnak van hozzáfűznivalója, akkor mondja, de nem nagyon volt ez a kényszer válaszadás.
De ez most csak az én tapasztalatom, nyilván nagyon függ az adott tanártól. Van amelyik csak leadja az anyagot, minimális interakcióval a diákokkal. Voltak matekos tárgyaim, de ott is általában a tanár oldotta meg a feladatot a táblánál (a diákok a füzetben), közben magyarázta, vagy pedig várt jelentkezőket a táblához, de ha senki sem jelentkezett, akkor nem kényszerítette ezt senkire sem, hanem ő megoldotta, vagy pedig közösen oldottuk meg.
Itt nagyon számít a létszám. Mi sokan voltunk, a gyakorlatok többségén minimum 40-en voltunk, de volt ahol 60-70-en. Nyilván más a helyzet ekkor, meg akkor amikor 10-en vannak a gyakorlaton.
De egyébként engem a gimnáziumi évek alatt a matekóra traumatizált, mert a tanár folyton engem szólított fel, és gyomorgörccsel mentem be minden nap az iskolába a matekóra miatt, mert tudtam, hogy felszólít, és ugye osztályzott is, és ha valaki nem tudta a kérdést a válaszra, akkor nyilvánosan meg is alázta az illetőt.
Felüdülés volt az egyetem. A legtöbb tanár ha kérdezett is valamit valakitől, nem volt baj, ha az illető rossz választ ad, a tanár nem éreztette egyáltalán azt, hogy ez most gáz. Gimiben viszont megalázó volt rossz választ adni.
Elnézést a hosszú válaszért, és az esetleges elírásokért, illetve a sok szóismétlésért is.
Összességében szerintem bárhova mész egyetemre, jobb lesz ilyen szempontból, mint a gimi.
Szerintem szakfüggő, nyelvszakon mindennapos dolog volt, de teljesen nem fogod tudni elkerülni.
Viszont ne ez tartson vissza az álomszaktól, életed végéig bánnád. Az ilyen traumákat fel lehet dolgozni, valószínűleg pár alkalom egy pszichológusnál már segítene.
Sok sikert!
#4
Jajj hagyjuk már ezt a baromságot. Az egyetemi vizsgák általában bonyolultabbak és precízebben várják el az anyagot, de cserébe sokkal szűkebb anyagmennyiséget várnak el. Egy nehezebb vizsgán a kettesnél nincs jobb csak szebb, érettségin meg mindenki hajt az ötösre, minél magasabb százalékra. Nem lehet összehasonlítani a kettőt.
Húú, nagyon szak és tanárfüggő. Nálunk volt olyan tanár (és tantárgy), aki az egész óra anyagát felírta/felrajzolta a táblára, tehát nem volt kiadott jegyzet, előadásanyag, csak az, amit ő leadott. Nyilván ez illett is tantárgyra (anatómia, biki), és nem ez a jellemző.
A tanárok legnagyobb százaléka nálunk csak kiáll és elmondja az anyagot, de én annak örülök, aki közben kérdez is, vagy akinél közben lehet kérdezni is. Sokkal jobb és bár én sosem éreztem cikinek válaszolni a gimiben sem, itt ez szerintem még lazább. Egyrészt tényleg le se tojják, ha valamiért rosszat mondasz (de miért mondanál rosszat? sosem olyat kérdeznek, amit nem tudsz, max olyat, ami nem jut eszedbe), de ha valami jót mondasz, legyen az a legegyszerűbb dolog is, akkor hanyattvágják magukat és agyon dicsérnek, mert örülnek, hogy ez az egy ember képes volt válaszolni - valamint tényleg örülnek a helyes válasznak - ugyanígy van, aki kérdésnek is.
Van egy tanár, ő szokott felszólítani, de mondjuk 1 félévben jó, ha 2-3 előadást tart, és azon se mindig kérdez. Általában nyíltak a kérdései és mindenkihez szólnak, de volt rá példa, hogy az első sorban rábökött valakire, hogy na mondj egy májfunkciót (millió van). De ő is olyan közvetlen, hogy inkább örülsz a felszólításnak.
Összességében az előadások sokkal kevésbé interaktívak, mint gimiben, ugyanígy sokkal kötetlenebb rajtuk a részvétel. Ha alszol, laptopozol, mást tanulsz, olvasol egy könyvet senkit nem hat meg. Egy dolog zavaró, és az az, ha beszélgetsz.
A gyakorlatok sokkalta "osztályszagúbbak", ugyanaz a 10-20 ember vesz rajtuk részt, általában több benne az interakció és az akció is, mivel neked kell csinálnod az adott feladatokat. Van olyan, hogy "beugrót" kell írni a gyakorlat előtt, olyan, mint egy röpdoga kb., arra kiadott jegyzetből kell felkészülni. Ez amolyan "házi feladat" jellegnek mondható.
Összességében számomra nem volt olyan drasztikus a változás a gimihez képest, az anyag mennyisége persze óriási, de hamar hozzászokik az ember.
5 tárgyból érettségiztem nyár elején. Nagyot lélegeztem, hogy ezen a “sok” vizsgán túl esetem.
Aztán december elején kezdődött az első féléves vizsgaidőszakom beszámoló feleletek, kollokviumok. Összesen 11.
Na, mondtam, ehhez képest az érettségi vizsgák smafu.
😁
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!