Diszkalkulia - az iskola nem fogadja el. Mit tegyünk?
Fiam 10. osztályos egy jó hírű gimnáziumban. Több éve tartó matematikai kudarcai miatt kértünk hivatalos vizsgálatot, amely megállapította a diszkalkulia tényét, felmentést adott a tárgy osztályzása és az érettségi vizsga alól (helyette másik tárgyat választhat). Egyébként egy lelkiismeretes, szorgalmas gyerekről van szó, aki - különtanárral is - évek óta küzd a számolással...
A szakértői bizottság véleményét az iskola "hivatalosan" elfogadta ugyan, informálisan azonban nem. Nemcsak, hogy megjelenik ez a számonkérésben, de azt is "sugallták", jó lenne, ha iskolát váltanánk. A törvény szerint emiatt ugyan nem tehetik ki, de tudjuk, ha akarnak, el tudnak lehetetleníteni bárkit... Máris érezzük, hogy igazságtalanul le lett osztályozva olyan tantárgyakból, amelyekből eddig jól teljesített, és vitatják, hogy az a baja, amit a bizottság megállapított. Úgy érezzük, hogy nem örülnek, hogy egy ilyen "problémás" gyerek van az iskolában (egyébként nem az, a matektól eltekintve jó tanuló - volt).
Nem tudom, mit tegyünk. Mert a másik oldalról pedig nagyon szeret itt lenni a fiam, ide köti a közösség, nagyon szoros baráti kötelékek, ez az élete, a világa, ha innen most ki kell szakítanom, el kell vinnem máshová, attól biztosan sérül lelkileg (a matekos kudarcok miatt pszichológus is kezelte, mert nagyon megviselte az önbecsülését). A gyerek érdeke egyértelműen az lenne, ha maradhatna, az iskola pedig tolerálná a helyzetet. De úgy tűnik, nem akarják.
Bonyolítja a helyzetet, hogy a kisebbik fiam is ide jár, tehát nagyon diplomatikusnak kell lennem, mert nem szeretném, ha közvetve rajta (is) csattanna az ostor (vele egyébként semmi gond nincs).
Mit tehetünk? Ti mit tennétek? Mi a véleményetek?
Menj be az osztályfnökhöz, vagy ha kell, az igazgatóhoz és beszélj vele nyíltan. A legkisebb öcsémnél ugyanez volt a helyzet, aztán anyám megunta és bement az igazgatóhoz, kerek perec megmondta neki, hogy mi a véleménye erről az egészről (magasabb fejpénzt kap az iskola a gyerek után, de nemhogy nem segítik, hanem még akadályozzák is a tanulásban), és hogy szeretné, ha a jövőben ez nem így folytatódna.
Nem tudom, hogy alapból az igazgató tudott-e a tanárok játszmáiról vagy csak anyukámtól értesült, de az biztos, hogy lényegesen jobb lett a helyzet utána.
Az osztályfőnök sajnos benne van... :-( Az igazgatót nem tudom, de bemegyek hozzá és kiderül.
Ez így nagyon nehéz, úgy érzem, ki vagyunk szolgáltatva... :-(((
Huh, próbálj meg esetleg szemléletet váltani. Úgy kell bemenni, hogy határozott vagy és "az asztalra csapsz". Különben nem fogja az igazgató se semmibe venni, amit mondasz.
Fel lehet fogni az iskolát úgy, hogy ő egy szolgáltatást nyújt, te pedig megtiszteled őket azzal, hogy igénybe veszed és a legnagyobb kincsed bízod rájuk. De cserébe elvárod, hogy jó minőségű szolgáltatást kapj. Így máris nem leszel annyira kiszolgáltatott.
A párod nem tud esetleg segíteni ebben?
Asztalt csapkodni nem nagyon szeretnék, hiszen mint írtam is, oda jár a másik fiam is, tehát már csak miatta sem mindegy az ügy végkimenetele. Határozott leszek, az biztos.
A kiszolgáltatottság alatt azt értem, hogy minden az ő hozzáállásukon múlik: ha úgy döntenek, hogy maradhat a fiam és tolerálni tudják a problémáját, az jó, ha viszont nem, akkor hiába a törvény, a gyerekem mindenképp szívni fog... úgy érzem, nem nagyon tehetek semmit az érdekében való lobbizáson kívül.
Más is volt hasonló helyzetben?
Összefoglaltad a helyzetet nagyon értelmesen. Minden konfliktusvállalás kétesélyes, de én rendületlen optimizmussal hiszek benne, hogy ha nekem igazam van, akkor azt az igazamat be is fogom teljesíteni, csak idő kérdése meg néhány idegsejt rámegy. Az igazgatóhoz menj be, de előtte a fair play jegyében értesítsd az osztályfőnököt, ne a háta mögött történjen, mert az visszaüt, és mondd neki, hogy szeretnéd, ha ő is ott lenne. Az igazgató eleve nem tudna magától hozzászólni az ügyhöz, gondolom, nem ismeri.
Legyél asszertív vagyis állj ki a meggyőződésedért. Nem gorombán, barátságosan, diplomatikusan, együttműködést kérve, partnerként. Vagyis elmondod, hogy a fiad így és így látja a helyzetet, szeretnéd a véleményüket kérni, hogy ők hogy látják, mi lenne a megoldás, mert mindkét fiad szeret ide járni és nem szeretnéd, ha el kellene vinni. Mindezt bájmosollyal, de nem alárendeltként előadva. Ez egy kihívás neked, tekintsd játéknak, amiben majd győzöl. Élettapasztalatom azt mutatja, hogy nem fognak kiszúrni tovább a gyerekeddel, mindenki addig megy el, ameddig engedik neki.
Viszont én személyesen nem biztos, hogy jónak találnék egy ilyen iskolát, ez nem gyerekszerető és szakmailag amatőr, hiszen a szakvéleményt kötelesek elfogadni, elhinni. Mi lehet vajon az oka, hogy emiatt a gyereked ellen fordultak, én ugyanis racionális okot nem látok.
És még egy megjegyzés: nem tudom, milyen tanár foglalkozik a gyerekeddel a számolás terén, de ide nem matektanár kell, hanem a diszkalkuliában jártas logopédus, aki ismeri ennek a sajátos fejlesztésnek a technikáit.
Szánd rá magad minél hamarabb és írj nekem vissza a fejleményekről, akár priviben is. Hol van ez az iskola?
Köszönöm. Priviben szívesen megírom majd, ha lesz valami fejlemény, de ide nem szeretném kiírni a suli nevét.
Az okok, hogy miért teszik ezt: igazából nem tudom, de ez egy elit gimi, ide "tökéletes" gyerekek járnak, talán nem tűrik meg, aki más... Nem tudom, nem értem, és igazából eddig csak pozitív tapasztalataink voltak. Az biztos, hogy személyes konfliktusa a fiamnak senkivel, sem a tanárokkal, sem a gyerekekkel nem volt. Kedves, tisztelettudó, barátságos gyerek, a többiek szeretik.
Az ofő felől érzünk némi ellenszenvet, bár okot nem adtunk rá, de ezt eddig csak olyan emberi "nem vagyunk neki szimpik"-érzés volt. Nagyon szomorú, ha ez a tény beleszól a fiam iskolai előmenetelébe, bár ezt sem tudom biztosra állítani. Mint ahogy azt sem tudom, egymással mit beszéltek, egyeztettek a tanárok a fiammal kapcsolatban, van-e emögött stratégia vagy bármi, de az nyilvánvaló, hogy valami van... :-(
Nem könnyű, de épp azért és épp úgy, ahogy az előttem szóló is írta, menj oda az ofőhöz és nyíltan beszélj vele a problémátokról. Fordítsd át a helyzetet: annak ellenére, hogy úgy érzed, nem szimpatizál veletek, mégis hozzá fordulj segítségért először. Ha akkor, ott, nyílt helyzetben is úgy érzed a szavaiból, hogy nem szeretné, ha a fiad továbbra is oda járna az osztályába, akkor ezt közöld vele. Egyszerűen, nyugodt hangon. Majd pedig azt, hogy az igazgatóval is fogsz beszélni.
Én azonban arra tippelek, hogy szemtől szembe egészen más lesz az ofő, nyuszi lesz. Sokszor ítélkezünk egymás felett és csak a kiélezett helyzetekben jövünk rá, hogy a másik is ember.
Lehet, hogy a tanárok összebeszéltek, lehet hogy nem és egyszerűen csak előítéletesek.
Emlékeztesd, hogy nem csupán a tudást adják át tanárként, hanem nevelnek (nevelniük is kellene) pedagógusként - legfőképpen példamutatással.
Én is kíváncsi lennék rá, hogy mire jutsz majd!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!