Szerintetek már soha nem lesz olyan mint régen?
Nem kell a középkorig visszamenni,elég az 50-60-as évekig!
Akkor még l6 éves korig volt tankötelezettség.
A fiatalok többsége pedig már 16 évesen dolgozott! De nem csak eldolgozgatott,hanem tisztességesen,keményen ledolgozta a napi 8 órát,szombaton az 5-6 hatot! Amikor hazament,akkor pedig segítenie kellett odahaza. Ha lány volt,a főzésben,mosásban (nem volt mosógép),ha fiú,akkor a keretben,vagy fát vágni,hogy elég legyen másnapra is. (Fával-szénnel kellett fűteni).
Este örült,ha bezuhanhatott az ágyába!
Hétvégén pedig nem volt diszkó,nem volt TV,számítógép! Legtöbbször otthon is dolgozni kellet,jó esetben a vasárnap délutánján mehetett a haverokkel csavarogni,vagy a moziba!
Nem hiszem,hogy örülnél neki,ha tanulás helyett így kellene élned! Örülj inkább,hogy tanulhatsz!
Ne legyel mar elegedetlen!
Regen voltak a tanulatlanok es a szegenyek, Akik a gazdagoknal dolgoztak, de csak annyi fizetest kaptak, hogy eppen hogy az elelemre volt eleg.
Aztan mar 40-50 eves korban gornyedten es betegen meg jarni is alig tudtak, mert a sok fizikai munkatol tonkre mentek.
Elmehetsz a video kolcsonzobe, es keressel regi filmeket, akar magyar filmeket is, es jol nezd meg, hogy akkor hogyan eltek, s milyenek voltak az eletkorulmenyek.
Elj a jelennek, es tanulj!
0
A középkori nevelés története
A korabeli oktatási-nevelési módszerek
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
Az Egyház, mint iskoláztató
nKolostori iskolák
nOlvasás, éneklés, másolás
nAlapfokú ismeretek, klerikus utánpótlás
nPlébániai iskolák
nOlvasás, éneklés
nEmlékezet fejlesztése (anyanyelvű, latin szövegek - imák, szentírási részek stb. – megjegyzése)
npraktikus és készségszintű elsajátítás
nSzékesegyházi iskolák
nEgyházi központokban
nKomplex tudományok (grammatika, latin nyelvtan, matematika)
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
Egyetemek
nPraktikus ismeretanyag (grammatika, diktámen, jog, orvoslás stb.) feldolgozása
nUniversitas Magistrorum et studiorum – tanárok és hallgatók együttese
nStudium Generale (egyetemes tanulmányok) 1088 Bologna
nRektorát a tanárok választják, egyházi megerősítés
nFrancia, német, angol egyetemek
nPárizs: (XII. sz.) Notre-Dame+Szent Genovéva kolostor = Sorbonne
nEgyetemi polgárok választják a rektort maguk közül 1-2 évre, aki erkölcsi normáknak kell megfeleljen (megbízható, higgadt, igazságos stb.)
nItáliai, spanyol egyetemek, Krakkó
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
Skolasztikus dialektika
nOktatási módszer, bizonyítási mód
nA tanítandó tételt röviden, szabatosan fogalmazták meg, többnyire kérdõ formában.
nFelsorakoztatták a tétel ellen hozható ellenérveket.
nEzután a tétel mellett szóló érvek következtek. (Mindkét oldalon logikai érvek és tekintélyes szerzõk véleményei szerepeltek.)
nA tétel kifejtése, eldöntése és a döntés megokolása következett.
nEnnek alapján megcáfolták a (2. szám alatt szereplõ) ellenérveket.
nElőnye: csak gondolkodás műveleteire alapoz, tapasztalt ismeretek kizárva, fegyelmezett gondolkodásra nevel
nHátránya: öncélúvá teheti a gondolkodást
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
Lovagi nevelés
nLovag: nemesi származású lovas katona aki fegyveresen szolgál a hűbérúrnak, hűségért földjutalmat kapott
nJellemzői: testi erő, edzettség, lelkierő, kitartás, szenvedés és halál megvetése, mértékletesség, önuralom, feltétlen hűség a hűbérúr felé, ,,lovagiasság’’(nagylelkűség, elesettek gyámolítása, női nem tisztelete)
nHelyszínei: főúri udvarok
nLovagi tornák, vadászatok, fegyvergyakorlatok során, ideál: lovagregényekből hallgatták (roman) pl. Roland-énekek, Trisztán és Izolda históriája, Nagy Sándor hőstetteinek feldolgozása
nNemzeti nyelvtudás: francia – hölgyekkel való társalkodáshoz
nApród, fegyverhordozó, lovag
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
Lányok nevelése a középkorban
nApácakolostorban, főúri lovagvárban
nIrányultság: feudális udvarház vezetése, önellátó gazdaság vezetése, harcászat, betegápolás, orvoslás
nLovagregények
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
Gyermekfelfogás
nIskolában a különítés a tanulmányokban való előrehaladottság alapján
nKisgyermek: amíg az anyja csecsét szopja, iskolás (7 évestől) már fiatal felnőtt
nKépzőművészet: nincs gyermekábrázolás
nGyermek akaratának megtörése:
nAkkor válhat erkölcsileg értékessé, ha feltétel nélkül elfogadja a felnőtt felsőbbrendűségét
nIjesztgetés szellemekkel, boszorkányokkal, halállal
nTesti fenyítés
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
Magyarországon
nIstván király: bencések (Szent Márton hegye, Pécsvárad, Zalavár, Bakonybél, Zobor)
nIstván intelmei Imréhez
nLászló – legendák
nEgyetemek: Nagy Lajos: Pécs (1367-től néhány évtizedig), Zsigmond: Óbuda (1395-1414 körülig)
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A középkori nevelés története
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
Carico...
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
nKorai szakaszban kell tanulni öregkorban elsajátított dolgokra nem emlékszünk jól a nevelést minél korábban kell megkezdeni
nRossz, ha a gyermeket serdülőkorig az anyák csókja, dajkák dédelgetése, nőcselédek és szolgák játékai között tartják, elzárva a tudományoktól
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
nanyák már születéskor megkezdik a gyermek testi ápolását (szalag a hajban, ne legyen kancsal)
naz egész emberi boldogság alapja a helyes oktatás, és rendszeres nevelés
nember (mindent meg kell tanulni) állat (ösztönök: hangyák, méhek)
na tömeg testi javakat gyűjt, a lelkiekkel nem foglalkozik
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
na műveletlen ember alig tekinthető embernek
na szülő csüggedt, ha gyermeke tompa elméjű legszívesebben megölné
nde! inkább legyen az ember bárgyú, mint istentelen
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
na gyermeki lélek korai fogékonysága
nVergiliusi mintára már korán gondot kell fordítani a gyermek nevelésére
nA kora gyermekségtől jól nevelt fiúk boldogságot, a neveletlenek szégyent hoznak a szülőkre
nNemcsak a szülőnek nemzette, hanem az államnak (Platón)
nNemcsak a szülőnek nemzette, hanem Isten szolgálatára (Erasmus)
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
naz elhanyagolt nevelés következményei
nha nem szilárd alapelvek szerint neveled gyermekeid, önmagad ellen vétkezel
ndőre, istentelen fiú nemcsak szomorúságot, hanem szégyent is hoz szüleire
nlélek halála nagyobb bűn, mint a test halála
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
na hibák és bűnök gyermekkorban könnyebben berögződnek
nnem szabad elkényeztetni a gyereket
nnem szabad bűnös módon nevelni a gyermeket
ngyermek a rosszat utánozza szívesebben, mint a jót
na kényeztetés ártalmas következményei
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
ntilos dédelgetni ez megrontás, nem engedékenység ,,A mérgezés egyik neme és gyilkosság!”
nkisebb bűn a testet megölni, mint a lelket
nállatoktól kell példát venni a nevelésről (szarvas ugrás, fülemüle dalolás)
nállatoknak is megvan a maguk feladata (kutya vadászás)
nember feladata a tanulás
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
nMi kell, hogy jól tanulhassunk?
nTermészeti adomány: tanulékonyság és erény
nTudomány: tanítás (intelmekből és szabályokból áll) RATIO
nGyakorlás – EXERATIO
nA tapasztalat nem elég, tanulni kell!
nA nevelő megválasztása
nszűkmarkúság nem helyénvaló jól kell dönteni
nvannak, akik szűkmarkúak az oktatóval több pénzt kap a lovász, mint a nevelő helytelen!
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
nA szülők testi és lelki tulajdonsága a gyerekben
nNemzés ne csak az apa felindult állapota miatt történjen
nJobb, ha az apa és az anya is mentes mindennemű bűntől a nemzés pillanatában
nAz anya maga táplálja gyermekét, ha ez nem lehetséges, egy egészséges, jó erkölcsű dajkát kell találni
nAz is fontos milyen tejtestvérei illetve játszótársai vannak a gyermeknek
nA szülők kísérjék szemmel a tanító működését!
nAz egyéni hajlamot figyelembe kell venni, emellé társul a gyakorlás és a kitartás
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
nA nevelés munkáját korán kell kezdeni, de az ismeretek közlésénél figyelembe kell venni a gyermek korát!
nSzületéstől fogva fegyelem és erkölcsösség
nTiszta és hibátlan kiejtést a gyermekkorban lehet és kell megtanulni
nEmlékezőtehetség és utánzás szerepe a nyelvtanulásban
n16 év alatt kell elkezdeni a nyelvtanulást
nA nevelés munkáját legjobb lenne a szülőknek végezniük
nrómaiaknál a szülők tanítottak, de elkényelmesedtek
nnem nagyon szereti az a fiát, akinek unalmára van, hogy oktassa
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
nA testi nevelésre fordított túlságos gond
nféltik a gyermek külső alakját a tanulástól
na tanulás inkább játék legyen, mint fáradságos munka tanító feladata!
nA tanítót szeretni kell tanító feladata, hogy megszerettesse magát
nAlkalmasak-e a nők a fiúgyermek tanítására?
nNEM!
nEz természetellenes állapot nők nem uralkodhatnak a férfinemen
nKolostori iskolák sem jók tanulatlan tanítók oktatják a gyermekeket sötét zugokban
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
nTesti fenyítés a nevelésben
nAz ismeretek közlésénél alkalmazkodni kell a növendék fejlődéséhez
nA tanítás első feladata a nyelvek elsajátíttatása
nSzemléltetés a nyelvoktatásban, a vonzó előadásmód: kellemes párosuljon a hasznossal
nOlvasás könnyítése
nA nyelvtan tanulását könnyűvé kell tenni
nAz ifjúkor okos felhasználása
nAz oktatásban az első feladat a görög és latin nyelvtan elemeinek elsajátítása. Ezután mindjárt az olvasatás következő
nAz emlékezet gyakorlása
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
nA XV-XVI. Sz. hibái az oktatás módszerében:
na dialektika túlhajtása
ngyerekeket felnőtt korban is otthon tartjuk
nhelytelen beszédmód
nrendszertelenül tanítottak mindent
ntudományszakok tudatlanok, vagy tudálékosak
néletkorok tekintélyes része henyéléssel telik
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
nA tanítás módszere
nantik nagy alakjait ismerni kell!
nbölcselet: Platón, Arisztotelész, Teophrastus
nhittudósok: Oregenes, Aranyszájú Sz. János, Vazul
nrégiségtudomány: régi írók, pénzek, feliratok, szobrok tanulmányok
nmythologia: elbeszélések tele vannak vele (Hesiodus - Theogonia, Boccaccio)
ncsillagászat
ntermészettudomány
ntörténelem
2009. március 11.
Pedagógiai problématörténet - A középkori nevelés története
0
A gyermek nevelése, tanulmányok módszere
nA nyelvet legkönnyebben a beszélgetés által lehet elsajátítani
nA nyelvnek a beszédben és írásban való gyakorlása
nJutalmak és büntetések adása
nAz írásbeli feladatok tárgyai
nemlékezetes történelmi események
nmitológia
nA nyelvtan nehezebb szabályai, nehezebb írásbeli feladatok, a tanító közreműködése, a feladatok megkönnyítésében.
nOlvasmányok értékesítése az erkölcsi nevelés javára
nMűvek megkezdésének azok műfaji jellegét is meg kell világítani
nAz ismétlés fontossága
ma 07:07
Napi 8-10 órát dolgozom, otthon fát vágok, füvet nyírok stb. és mellette az egyetemen is tanulok, bár nem nappali tagozaton. Hétvégén nem járok diszkóba (bár ilyen helyre sosem mentem és nem is fogok). Akkor én az 50-es években élek.
szegény kérdező, ha te a műveletlenségbe akarsz menekülni...
Amúgy meg ha a középkor érdekel, akkor kezd el a napi robotodat a felettesednek.
Ennyire azért nem nehéz az iskola, én még gimis vagyok, de semmi problémám sincs se az érettségivel, se semmivel, egyszerűen van, és azért, hogy értelmesebbek legyünk, és hogy új dolgot tudjunk majd egyszer alkotni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!