A tanároknak, oktatóknak mi a véleményük, tapasztalatuk, hogy mitől lenne jobb az oktatás?
Hogy fejlettebbek, célratörőbbek, sikeresbbek legyenek a való életben?!
Szerintük mit kéne csinálni, hogy jobb/legjobb legyen az oktatási rendszer, a tanítás, tanítási módszerek?
Magába az oktatásba, sokkal több pénzt kellene pumpálni.
A finn oktatási rendszert kellene átvenni. Ez biztosítaná az oktatás tartalmi és személyi nívóját.
Az új technikumi szakképzésben vagyok informatika oktató. Ami jó lett volna: pilotban előkészíteni az oktatókat tanfolyamokkal, felkészítésekkel, 1 évvel a képzés előtt és nem "élesben" tesztelni. Az eszközellátottságban aránylag jók vagyunk, sajnos a tananyaggal és az órák számával sikerült rátromfolni a felsőoktatásra: egy nálunk tanuló diák felkészültsége közelít a bootcampek szintjéhez és még ösztöndíjat is kapnak, míg egyes vidéki egyetemen csak a matematika képzés kiváló, a szakmában fényévekkel le vannak maradva, pl.programozás terén.
Amire szükség lenne még: több projektmunka felkészítés és modern projektpedagógia, valamint közismeretes tanároknak módszertani szemléletváltás - leválás a poroszos frontális oktatásról, ikt eszközhasználat és 21.századi tudásmegosztás lenne szükséges. Eliminálni kellene a semmit sem érő továbbképzéseket, a fentiek helyett.
Tankönyveket el kellene felejteni középiskolában és a tk piacon lévő könyvekbe ölt milliárdok helyett online tananyagokat kellene fejleszteni és ikt eszközöket kellene a diákoknak adni, amin ezek a szoftverek futnak. Komplex gamifikált oktatás kellene, hogy a diákok ne veszítsék el a motivációjukat a tanulásban.
Kellenének kreativitást fejlesztő órák, kellene vitakultúra fejlesztés, hogy legyen önálló gondolata a diáknak. Kritikai érzékük sincs a mai diákoknak, simán elfogadják a wikipédiát, mint hiteles információ és hírforrást.
Összegezve sok fölösleges dolgot kellene kukázni, az érdemi dolgokat pedig bevenni helyette pl.életre nevelés, felkészítés, pénzzügyi tudatosság, "zöld" tudatosság, stb. Ezek mind messzire vezetnek.
Nincs pedagógus végzettségem, csak pszichológiai hátterem és óraadó oktató vagyok természettudományi területen.
Úgy gondolom, hogy kevésbé kellene összemosni az oktatási feladatokat mással. A középiskolai tanároknak és az egyetemi oktatóknak is szerintem az a fő problémája, hogy olyan dolgokkal zsarolják őket, amiket nem akarnak csinálni. Például sok doktoranduszt köteleznek oktatásra, pedig a háta közepére nem hiányzik. De másképp nem szerezhetne fokozatot vagy nem használhatná az egyetem büdzséjét a saját kutatásaihoz. Ez szerintem szörnyű. A középiskolai tanárok is rommá vannak terhelve, olyan dolgokkal, ami szerintem nem a tanári feladatkör része kellene, hogy legyen. Az órák megtartásàt szerintem sokkal jobban szét kellene választani a többi teendőtől, legyen az kutatás vagy adminisztrációs feladat vagy bármi más. Többre mennénk emberekkel, akik tényleg motiváltak és nem kötelességük kiállni az osztály elé.
A másik probléma szerintem az, hogy rosszul van szűrve a diákság és a tanerő is. Sokkal szigorúbb alkalmassági kellene az egyetemi képzésekre is és a pedagógusi munkakörök betöltésére is. Különben azok sínylik meg, akik oda valók. A felsőoktatásban rettenetesen gyenge szűrő az érettségi eredmény minden létező szakon. Legalább olyan előszűrés kellene, mint mesterszakos képzésen.
Úgy gondolom, hogy a finanszírozási forma sem megfelelő. Nem jó az, hogy nem közvetlenül vagy nagyjából közvetlenül kapjuk a pénzt a diákoktól. Így senkinek sem érdeke jobbra törekedni. Dolgoztam rövid ideig oktatási tevékenységgel foglalkozó magáncégnél, ott sokkal jobban tudtuk tenni a dolgunk. A diákok hálásabbak voltak, mi többet tudtunk adni, nem volt kaotikus az egész, a vezetőségnek is érdeke volt jó minőségű tananyagot és felkészítést nyújtani a fogyasztóknak és a fogyasztók (diákok) is más habitussal jöttek be úgy órára, hogy maguk fizették a tanulmányaikat. Igényesek voltak magukkal szemben is és velünk szemben is sokkal...
Ami még hatalmas probléma szerintem, a tanárok elmaradottsága. Tudom, hogy mennyire egyszerű, de a táblára firkálás nem divat. Ha nem mutatsz a diákoknak, főleg ha nem felnőtt a hallgatóság, izgalmas szimulációkat, színes képeket, jó példákat, elterülnek az asztalon fél óra után. Ezek az emberek túl vannak stimulálva egész nap, nem fog működni az oktatásuk a modern világban hagyományos eszközökkel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!