Az MTMT-be bizonyos szerzők miért töltenek fel szakdolgozatot is? Van ennek értelme?
Az MTMT úgy tudom, hogy tudományos közlemények feltöltésére szolgál, legalábbis részben. Ha valaki publikál egy tanulmányt vagy feltölti a doktori disszertációját, azt értem, hiszen az új kutatás, új tudományos eredmény. A szakdolgozatoknál viszont általában nem elvárás, hogy újdonság legyen, nem? A tanár szakos szakdolgozatoknál, ahol például elmegy az illető tanítani és leírja a tapasztalatait, meg, hogy milyenek voltak az órák és mik voltak a módszerek, ez még annyira sem új mint egy másik, vagy tévedek? Én láttam, hogy feltöltött valaki egy ilyen szakdolgozatot is az MTMT-be.
Most akkor hogy van ez? Valójában szabad/illik feltölteni egy szakdolgozatot, vagy nem?
Persze ha úgy vesszük, publikáció, megjelent, lehet akár új kutatási eredmény benne, de ha egy szakdolgozat annyit érne mint egy tanulmány egy folyóiratban és új eredményt mutatna fel, akkor ennyi erővel minden egyetemista tudós lehetne mert mindenkinek kell szakdolgozatot írni.
Tanári szakon a hallgatók két anyagot adnak be. Az egyik a portfólió, amiben főleg tanítási gyakorlat alatt készített óravázlatokat, hospitálási naplókat, elemzéseket, esettanulmányokat stb. kell összeállítaniuk. Nem "tapasztalatokat" írnak, hanem jól meghatározott szempontok alapján olyan dokumentumokat és elemzéseket, amikből kiderül, hogy elsajátították-e a tanári szakma műveléséhez szükséges bizonyos kompetenciákat. Itt tehát nincs is értelme feltenni a kérdést, hogy van-e újdonságértéke a portfóliónak, mert nem az a célja.
Emellett írnak egy szakdolgozatot is, amiben egyrészt feldolgozzák a választott témát a kapcsolódó pedagógiai, pszichológiai, szociológiai szakirodalom alapján, másrészt önálló kutatást végeznek. Az, hogy egy ilyen helyzetben mi nevezhető újdonságnak, és mi várható el a hallgatóktól, érdemes azért átgondolni. Nyilván nem várható el és nem is feladat nagy ívű összefüggések, törvényszerűségek felfedezése. Az azonban igen, hogy a szakirodalom alapján az adott témát alaposan feldolgozzák, és saját kutatásukban bemutassák, hogy az így szerzett ismereteiket a konkrét feladat megoldása során képesek alkalmazni. Például, felmerülhet, hogy "régen mennyire másmilyenek voltak a gyerekek". Ha egy ilyen témát választ, el kell olvasnia a generációkutatás szakirodalmát, majd a konzulens segítségével kutatási kérdéseket kell megfogalmaznia, és valamely kutatási módszertan alkalmazásával az adott településen, iskolában, tanulóközösségben stb. fel kell mérnie, hogy a vizsgált gyerekek magatartásában, tanulási szokásaiban stb. mennyire érvényesülnek a szakirodalomból ismert generációs sajátosságok. Ez meg lehet csinálni csapnivalóan gyenge minőségben is, meg úgy is, hogy azonnal lehet publikálni. Ráadásul ebben lehet újdonságérték, ha talál olyan adatokat, amik azt mutatják, hogy X településen, Y szocológiai környezetben élő gyerekeknél a generációs sajátosságok máshogy alakulnak, mint mondjuk egy budapesti belvárosi iskola tanulóinál.
Az mtmt-ben van szakdolgozat/diplomamunka/tdk-dolgozat c. kategória, így nyugodtan felteheti bárki, ha akarja. Ha nyilvánosan elérhető, és van benne figyelemre méltó gondolatmenet, eredmény, akkor miért ne? Ha meg nincs, akkor meg legyen az ő baja. Az idő eldönti, hogy melyik munka értékesebb, és melyik az, amelyik kevésbé. Aki benne van a szakmában, ezt úgyis látja.
Vannak, akik szeretik, ha "sok" publikációjuk van, és minden kis cikkecskét, előadást, interjút bepötyögnek oda, és vannak, akik csak a tanulmányokat. Komolyabb szerzők szakdolgozatot nem tesznek föl oda, csak, hogy 1-el több publikációjuk legyen...
A disszertáció határeset, végül is nem jelent meg, tehát szigorúan véve nem publikáció, akkor sem, ha egy teljesen komoly munkáról van szó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!