Az alsós gyerekek olvasókönyve miért van tele ilyen több, mint 100 éves mesékkel, történetekkel, amiket nem igazán tudnak felfogni a mai világban?
Valamiért hagyomány a magyar oktatásban, hogy különféle középkori és újkori népmesékkel, vagy éppen XX. Század-eleji szegény ipari munkások gyerekeinek történeteivel oktatjuk őket az életre.
Az a probléma, hogy ebből egy modern gyerek mit ért meg, aki okostelók, EDM-zene, Cartoon Network és Nickelodeon rajzfilmek között, és egy teljesen más társadalomban szocializálódott?
Már a legkisebb vidéki falvakban sem olyan az élet, mint a XIX. század tanyavilágában, talán a legkésőbbi időpont, amikor valamennyire hasonlított rá az az 1940-es évek voltak.
Jó példa erre amikor a 8 éves beírta a juhász képére, hogy "botosjeti", mert jobban ismerte a Jeti legendáját, mint egy hagyományos öltözetű juhászt.
Keresztfiam most 8 éves, neki is pl. arról kellett olvasnia egy történetet, amikor jött a jegesember, aki jeget szállított a jégszekrényekbe mielőtt feltalálták volna az elektromos hűtőszekrényt, meg Fillentő történetét, aki egy kisgyerek volt, ki hallucinált a tüdőgyulladástól, majd belehalt és aranyguzsalyt és aranyszöszt látott, mit a kedvelt cselédasszonynak ajándékozhatna. Az efféle történetek több, mint egy évszázaddal ezelőtti állapotokat festenek le.
Hogy műveltek legyenek. Hogy ismerjék a világot, ne csak a cartoon networköt. A latóteret bővíteni, szélesíteni kell. A múltat ismeri kell. Ez a botos jeti is csak azt mutatja, rosszul van nevelve, rossz könyveket olvastak neko, rossz műsorokat nézett. Érdekes, hogy a öt éves unokatesóm a jetit nem, ellenben a juhászt ismeri.
A 19.századi tanyavilághoz hasonló körülmények között most is élnek emberek.
A múltunk alapozta meg a jövőnket.
Mi történik egy fával ha levágod a gyökereit?
Azaz helyes lenne, ha a keresztgyermeked felnőve rá sem nyitná az ajtót a szüleire?
Szerintem nagyon szomorúan beszédes, amit leírsz, és remekül példázza, miért van szükség ezekre a "régi" mesékre.
Vagy te komolyan azt tartod követendőnek, amit az "okostelók, EDM-zene, Cartoon Network és Nickelodeon" képvisel, a "botosjeti"-ről már nem is beszélve???
Hozzáteszem, ez igazából a szülők szégyene...
Azt nem magyarázta meg még egyetlen zsenike sem, hogy mi értelme ezeket a régi dolgokat tanulni? Az, hogy valaki tud róluk, az miért érték vagy erény, amikor semmi hasznuk nincs a mai világban való érvényesüléshez.
Kb olyan mintha elmenne valaki kertésznek de előtte meg kéne tanulnia hogy a kövületek alapján a dínók korában milyen növények éltek...
Kérdező, azért ennyire nem kellene kisarkítani a dolgokat...
De ha már kisarkítjuk, akkor én kérdem tőled; mi értelme egyáltalán történelmet tanítani az iskolákban? Elvégre az már a múlt, ami elmúlt, és az úgysem kell a mindennapokban való érvényesüléshez. De akár mondhatnám azt is, hogy mi a francnak forgatnak annyi koztümös filmet régebbi korokról, amikor az már a múlt.
Ahogy írtam korábban; a mese az mese, mindegy, hogy milyen korban játszódik. Minden mese -a maga módján- tanulsággal bír, és ez a lényeg. Ha mást nem tanít, azt biztosan, hogy régen még azért is küzdeni kellett, hogy a nyár közepén megoldják valahogyan a romlandó élelmiszerek tárolását, mint például a jégszekrénnyel, ma pedig már csak egyszerűen bevágod a húst a hűtőbe, és örülsz, hogy nem kell a többtízkilós jégtömbbel szenvedned. Ebből következően a tudomány jelentőségét is megértheti a gyermek, ami nélkül nem lenne hűtő -többek között.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!