Villamoshoz értők! Váltókkal kapcsolatban lenne egy kérdésem!? (youtube-link)
https://www.youtube.com/watch?v=G9jyk_hjJT8&t=23m16s
Itt honnan tudja a vezető, hogy most balra vagy egyenesen fog menni? De ugyanígy példa lehet az Orczy tér is, 09:43-nál. Ez számomra teljesen érthetetlennek tűnik, persze én laikus vagyok; csak nem látok benne semmi logikát és így elcsodálkozom, hogy lehet az, hogy a villamosok sosem mennek rossz irányba.
Köszönöm a választ
1: Köszönöm, igen ezt olvastam én is, viszont az, amit igazán kérdezek, nem derül ki ebből sem: vagyis hogy honnan tudja a vezető, hogy "jól áll" a váltó, vagy sem? Mert laikus szemmel ránézve nincsen semmi különbség. Olvastam azt is, hogy ahol nagyobb a rés, abba az irányba indul el, de ezt több tíz méterről hogyan lehet eldönteni - főleg sötétben, vagy ködben- ? Elvégre emberek élete is múlhat rajta, ha a vezető úgy "látja", hogy egyenesen áll a váltó, de mégis balra áll, s esetleg kivezeti a villamost egy forgalmas főútra.
Tehát erre szeretnék választ kapni, hogy ezt hogyan lehet eldönteni. Mert látom, hogy el lehet dönteni, hisz hála Istennek alig volt példa arra, hogy emiatt történt volna baleset.
Ez a rutin meg az évek. Minden szakmában van olyan, hogy a szaki csak ráéz valamire és tudja hogy az jó vagy sem, te laikusként pedig csak "ugyanolyat" látsz.
Én a vasúton dolgozom, és itt jóval nagyobb sebességnél is látszik hogy a váltó melyik irányban áll.
Nehéz ezt így elmagyarázni de amikor nap mint nap ezeket nézed akkor rutinból látod h mikor áll egyenesben, kitérőben, vagy mikor van félállásban a váltó.
Nem értem pontosan a kérdést, de valóban elég ránézni a váltóra.
A középső mozgó részt nevezik csúcssínnek, amihez hozzá simul váltáskor a tősínhez. Abba az irányba viszi a villamost, amelyik irányból nem szakítja meg a sín folytonosságát, vagyis nem ér hozzá a tősínhez a csúcssín.
A jelző mutatja, merre áll a váltó, de magát a sínt is figyelik.
Bizony előfordul, hogy rossz irányba váltanak, ilyenkor a váltó előtt megállítják a villamost, lepattanak és a váltóvassal átlökik.
Legtöbbször az ún. szánszerkezetes váltóállítóval állítják a váltót, ez egy szán alakú fém a felsővezetéken, itt ezen halad át az áramszedő. Ha áramfelvétel nélkül megy át rajta, nem áll át a váltó, ha áramfelvétellel, átáll.
Tehát ha állítani akarja a váltót, gyorsít alatta. Néhány típusú villamosnak gyorsítás nélkül is van akkora áramfelvétele, hogy átállítaná - fűtés, hűtés stb segédberendezések. Ezeken a váltót nem állít gombot kell nyomva tartani, amíg a villamos áthalad a szánszerkezett alatt.
Adalék, hogy írja a 2008-as cikk, hogy:
"Mindenesetre az elmondható, hogy ez az egész egy meglehetősen régimódi megoldás, és elég visszás is: "
Ez van még Budapesten 2019-ben is és ki tudja, még meddig lesz így...
Debrecent, Szegedet, Miskolcot hirtelen nem tudom, de gondolom zömében ugyanez..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!