A gőzmozdonyok kezelőszervei egy kaptafára készültek? Szóval aki értett a vezetéshez az bármilyen típusnál rögtön képben volt régen ha máshová került?
Természetesen nem.
Persze megtalálja az alap kezelő szerveket a szakavatott szem, de maga a mozdony vezetése típusonként eltérő.
Aki elég okos volt, az elboldogult valamennyire.
Cziffra György zeneszerző a háborúban elkötött egy mozdonyt, azzal szökött át a határon. Német feliratok alapján elboldogult a mozdonnyal. El tudta indítani, de nem tudta megállítani. Ezért ellenirányba adott neki gőzt. A mozdony lelassult, majd egy pillanatra megállt, és ekkor leugrott, mielőtt visszafelé gyorsult volna.
Nem egy kaptafára készültek a kezelőszervek, de a gőzmozdony vezetői vizsga bármelyik típusú gőzmozdonyra érvényes volt. A mozdonyvezetői tanfolyam előtt hónapokig - sokszor évekig - fűtőként kellett dolgozni, különböző típusú gépeken, szóval volt alkalom megismerni bármelyik típust.
Ahogy ma pl. a "B" kategóriás jogosítvány is érvényes bármelyik típusú személyautóra, a kormányváltós Trabanttól kezdve, a padlóváltós Zsigulin át az automata váltós Mercedesig.
Persze a mozdonyvezetésben is, mint minden szakmában van némi hierarchia, a bonyolultabb, érzékenyebb, kényesebb gépeket hozzáértőbb emberek vezették.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!