Miért akadékoskodik a MÁV-START a novemberben - októberben lejárt érvényességű diákigazolvánnyal - használt Budapest-bérletemen?
A BKK szabályai szerint használhatom legkésőbb november 30-ig, mivel október 31. előtti kezdőnappal vettem. A MÁV-START egyik hivatalos szabályzatában sem foglalt állást ezzel ellentétesen. Én jóhiszeműen megvettem az utolsó diákbérletemet, utána novemberben elkezdtek vegzálni a vonaton, hogy ez szerintük nem érvényes. Azóta az ügyfélszolgálat sem akarja elismerni, hogy ők semmilyen ezzel ellentétes szabályt nem hoztak, és követelik a pénzüket.
Fel nem foghatom, hogy miért kell így hozzáállni ehhez az egészhez. Egyrészt szerintem jogilag sincs igazuk, de ettől most tekintsünk el. Hatalmas nagy mellélövésnek tartom, hogy egy 1 hónapos átmeneti időszak miatt ezen kötekedni kezdjenek, mert ez már a tök mindegy kategória. Az ember megveszi a bérletét, amely a MÁV-START bizonyos vonataira is érvényes, és jóhiszeműen azt feltételezi, hogy az összes szolgáltatónál ugyanazok az elfogadási szabályok vannak. Utána meg szórakoznak, hogy mégsem. Olyankor mit kéne tennem, fizetnem a pótdíjukat, meg venni az érvényes bérletem mellé egy másikat, mert ők utasellenes módon akarnak eljárni?
Alapvetően én is megértem őket. És még azt is le tudom valahogy nyelni, hogy a jegyvizsgálók nincsenek mindig ezzel a speciális szabállyal tisztában. (Bár azért meg kell jegyezni, egy ilyen vitában a helyszínen mindenképp az utas marad alul, mert a jegyvizsgáló mondhatja, hogy akkor most nem megy tovább a vonat és/vagy rendőrt hív, te meg max. utólag tudsz jogorvoslatot kérni, miután a vonaton téged mindenki előtt bliccelőnek kiáltanak ki. Szóval azért gáz, ha nincsenek vele tisztában.)
A fő problémám az, hogy az ügyfélszolgálat sem foglalkozik érdemben a kérdéssel. Rögtön felvettem velük a kapcsolatot, leírtam a helyzetet, ezután bekérték az utazási dokumentumokat. Most 2 hónap telt el, és küldtek egy levelet, amiben megállapítják, hogy a diákigazolványom lejárt. Mondom ez tök jó, de ezt már alapból elismertem, ergo semmit nem csináltak 2 hónapon keresztül. Azzal nem foglalkoznak, hogy most akkor miért is nem alkalmazzák a BKK szabályokat, abszolút semmilyen formában nem reflektálnak erre, és arra, hogy én jóhiszeműen jártam el. Mintha a falnak beszélnék, csak szajkózzák, hogy "érvénytelendiákigazolványnemvehetkedvezményesmenetjegyet".
Szóval hogy mit hoznak ki ebből, most erre a levelükre is válaszoltam, de azért az embert rohadtul idegesíti, amikor fizetési meghagyással fenyegetőzik a szolgáltató, miközben még az álláspontját sem tudja alátámasztani semmivel.
Ja, az ügyfélszolgálat... rém udvariasak, de a szövegértés nem mindig az erősségük. Múltkor kimondottan a nemzetközi vonatok késése esetén érvényes kártérítési szabályokról kérdeztem őket, erre oldalakon át bemásolták nekem a belföldi vonatokra vonatkozó szabályozást - aztán személyesen mar kiderült, hogy nincs nagy különbség a kettő között, de ez a levélből nem derült ki. Szóval elég bénák tudnak lenni,türelem kell hozzájuk. Esetleg menj be személyesen vagy küldd el a Homárnak az esetet, arra kicsit mozdulnak azért.
Ugyanakkor miután a jogi helyzet nem tiszta, mindenképp fizesd be a büntetést, hogy ne kamatozzon. Mert ha a végén nem neked lesz jogi szempontból igazad, adott esetben évek múltán, akkor nagyon fog fájni a büntetés.
Ha jól értem, leegyszerűsítve az a probléma, hogy van egy diákbérleted és a diákod előbb lejárt, mint a bérlet és az új diákot csak majd kapod meg?
Szerintem ez esetben jogilag nekik van igazuk. A diákbérleted valóban érvényes november 30.-ig, amennyiben van mögötte minimum november 30.-ig érvényes diákigazolvány. Ha nincs, kiegészítő jegyet kell venned a bérlet mellé (ha még van ilyen).
De miért a BKK szabályait veszed figyelembe a MÁV-Start szolgáltatásának igénybevételénél? Ez nem egy cég, csak elfogadják a másiknál váltott bérletet. A BKK-s ügyfélszolgálatosnak nem feltétlen kell ismernie a MÁV-Start üzletszabályzatát, neki a BKK-st kell ismernie.
Én elhiszem, hogy nem rosszhiszeműen jártál el, de akkor is az a logikus, hogy a diákkedvezmény addig használható, ameddig a diákigazolvány szól. Mivel diákkedvezmény a diákoknak jár, ezt nem lehet másképpen értelmezni.
Ha tudtad, hogy ez ilyen kétesélyes dolog, nem teljesen kóser, akkor meg kellett volna kérdezned a MÁV-nál. Ha nem tetted, akkor bizony az a helyzet, hogy jogosulatlanul akartál igénybe venni egy kedvezményt. Biztos hallottad már: a törvény (szabály) nem ismerése a betartása alól nem mentesít.
Nem egészen értem a válaszod, láthatóan te sem ástad bele magad a szabályzatokba, de még csak azt sem olvastad el, amit írok. Mint írtam, nincs sehol előírva a MÁV-START szabályai között, hogy mivel használható a Budapest-bérlet.
A MÁV-START-nak a helyközi és távolsági közlekedésben vannak tanuló kedvezményei, vagy távolság alapú menetjegyre, vagy bérletre. Ezt nem lehet megfeleltetni a Budapest-bérletre, több okból sem. Egyrészt a Budapest-bérlet nem távolság alapú, másrészt teljesen más kedvezmények vehetők vele igénybe. A MÁV-START szabályzata annyit ír elő, hogy mentesülök a jegyvásárlási kötelezettség alól a megjelölt vonatokon, Budapest közigazgatási határán belül Budapest-bérlet felmutatásával. Nem tesz még csak említést sem arról, hogy milyen kedvezményre jogosító igazolványokat kell felmutatnom a Budapest-bérlethez.
Tehát a MÁV-START ennyit írt elő a saját szabályai között. Ha pedig rosszhiszeműen akarnám használni a szolgáltatást, akkor még most is vehetnék diákbérletet, hiszen a kedvezmények köre sehol nincs szabályozva, tehát betű szerint a MÁV-START köteles lenne tőlem elfogadni bármilyen Budapest-bérletet.
Tovább megyek, ha nyugdíjas bérletet vagy kisgyerekes bérletet vennék, akkor is kénytelenek lennének elfogadni. Sőt, akkor még azt sem mondhatnák, hogy ők úgy akarják éppen értelmezni a szabályokat, hogy a helyközi és távolsági közlekedés kedvezményeit hirtelen egy helyi bérletre akarják alkalmazni. De persze ha megjelennék egy nyugdíjas bérlettel a vonaton, akkor rögtön előkapnák a BKK szabályzatát, mert akkor már biztosan szerintük is az lenne a releváns.
Szóval most az a helyzet áll elő, hogy a MÁV-START a szabályokat nem előre fekteti le, hanem utólag próbálja csűrni-csavarni, ahogy éppen nekik jobban megéri anyagilag. Ha éppen a BKK szerint érvényes tanuló bérlettel megyek, akkor az szerintük nem érvényes, de ha mondjuk a BKK szerint nem érvényes nyugdíjas bérlettel mennék (a MÁV-START szabályai említést sem tesznek nyugdíjas bérletekről), akkor arra is rámondanák, hogy nem érvényes.
Azt meg mégis honnan a francból kellett volna tudnom, hogy "kétesélyes a dolog"? Tudom, hogy a MÁV-START egy szarrágó, utasellenes cég, de amíg nem kezdtek el velem kötözködni, addig miért kellet volna azt gondolnom, hogy ez problémás lesz?
De az igazi kérdés továbbra is az, hogy miért nem mindegy a MÁV-START-nak, hogy pár nappal tovább használok egy bérletet, amit nem is ők adnak ki, nem is ők találják ki a kedvezményrendszerét, sőt még bevételt sem kapnak belőle egy fityinget sem hála a BKSZ összeomlásának.
"Én elhiszem, hogy nem rosszhiszeműen jártál el, de akkor is az a logikus, hogy a diákkedvezmény addig használható, ameddig a diákigazolvány szól."
Ez pedig egyáltalán nem igaz, mert - mint utólag kiderült számomra - a MÁV-START a saját helyközi és távolsági havibérleteit is elfogadja a lejáratig, tehát 5-éig, ha a arra a hónapra szólt, amikor még érvényes volt a diákigazolvány.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!