Gőzmozdonyokon a fűtőnek nehéz munkája volt?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Gőzmozdonyokon a vezérnek, és a fűtőnek is nehéz dolga volt, általános volt az ízületi gyulladás, reuma...
Hideg időben egyszerre voltak kitéve a kazánból kiáradó hőnek, és a kinti fagyos levegő hatásainak, és a munka igen kemény fizikai megterhelést jelentett.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Egy nagyobb gépen 100km-re mázsákban volt mérhető az elfogyasztott szén mennyisége, ezt mind be kellett lapátolni a kazánba, ráadásul ez sem csak annyiból állt, hogy belapátolni és kész is.
El kellett egyenletesen teríteni, hogy ne legyen olyan hely ahol például nincs szén, ott csak a salak izzott a rostélyon, illetve rajta keresztül hidegebb levegő áramlott be, ha meg túl sok volt egy helyen képes volt összesülni a tűz, azt utána szó szerint úgy kellett szétverni.
Az a része, hogy technikailag képes volt elvezetni a gépet, az úgymond másodlagos, lényegében végig ott voltak a vezér mellett, természetes, hogy megtudtak mindent a kezeléséről, de a vezérnek azért többet kellett tudnia, főként forgalmi tekintetben.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nem tudom, hogy milyen esetekben, de olyan is volt, hogy 2 fűtő volt egy mozdonyon.
Az egyik fűtött meg rámolt, a másik addig pihenésképpen a pályát figyelte, és minden jelzést bemondott a mozdonyvezetőnek, aki ugyanazt visszamondva nyugtázta. Aztán a két fűtő váltott.
Szerintem a fűtő csak a balesetveszély elhárításához szükséges dolgokra volt hivatalosan kioktatva. Különös tekintettel a vonat megállítására. Ettől függetlenül, eltanulták a mozdonyvezetőtől a fogásokat, és néha a mozdonyvezető engedte is őket vezetni, titokban persze.
Az se volt engedélyezve, hogy menet közben kimásszanak szerelni a mozdonyvezetők, de a gőzmozdony gyenge gyorsulása miatt mégis csinálták, mert nem akartak késést, és erre az időre a fűtőre bízták a mozdonyt, ha megbíztak benne.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#6#
Rossz látási viszonyok (köd)esetén volt az, hogy a mozdonyvezető mellett egy másik személy is figyelt.
Jelzéseket, jeleket, bármit, ami segített tájékozódni. A sűrű ködben már az sem egyszerű, hogy kb betájolják, milyen messze van a megállóhely, és az ködben is elvárás volt, hogy az utasok a peronnál tudjanak leszállni.
Arra voltak példák, hogy a fűtő kitanulta a mozdonyvezető szakmát, ami mindig is elit mesterség volt a vasútnál, de a fűtő nem vezethetett hivatalosan mozdonyt, csak néhány dologban segédkezhetett.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!