Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Mi lenne, ha a MÁV-nak hirtele...

Mi lenne, ha a MÁV-nak hirtelen megjelenne egy konkurenciája?

Figyelt kérdés
És elkezdene vasutakat építeni, és olcsóbban adná a tömeg- és teherszállítási szolgáltatásait? Milyen forgatókönyvek képzelhetőek el? Milyen hatással lenne a gazdaságra és a munkaerő piacra?

2018. nov. 10. 13:56
1 2
 11/16 anonim ***** válasza:
79%
Az elég valószínűtlen, hogy valaki új, a MÁV-tól független vasúti hálózatot épít. De a vasúti pályákat elvileg megfelelő engedélyekkel bárki használhatja, Egy-két új cég nem ártana személyszállításban sem. Erre Csehország és Szlovák jó példa. Az egy-két magáncég nem csak az adott szolgáltatási területen, vagy útvonalon emelte a szolgáltatás színvonalát, de a verseny hatására szárt az állami vasutak is "összekapták" egy kicsit magukat.
2018. nov. 10. 22:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/16 anonim ***** válasza:
44%

A MÁV-START-nak hamarosan lesz konkurenciája, mivel a piacnyitást meg kell lépni.


Ez természetesen nem jelenti azt, hogy itt majd egy vasútvállalatnak tisztán piaci alapon kellene megélnie, miközben a MÁV-START-ot szarrá tömik állami pénzzel, hogy még szarabb lehessen. A közösségi közlekedés, mint közszolgáltatás mindenhol állami/önkormányzati hozzájárulással működik.


Erre többféle modell is létezik, sokak szerint a legkedvezőbb az, amikor a megrendelő a közlekedő járatok után fix díjat fizet, de a menetrend meghatározása és a jegyértékesítés a megrendelőnél marad, nem szervezi ki a szolgáltatónak, így megy most a BKK. Az viszonylag negatívan hat az integritásra, hogy a szolgáltató maga készít menetrendet egy vonalra, és ő szed viteldíjat is.


Ettől amúgy marha messze vagyunk, ma Magyarországon a vasúti közlekedés gyakorlatilag a MÁV-csoporttal egyenlő, valódi megrendelő nincs, csak egy pénzcsap a minisztérium képében. Nincs is közlekedési stratégiánk, elég megnézni, mi folyik a regionális, úgynevezett "közlekedési központokkal", hogyan szervezik ki a főváros közlekedését mindenféle szakmaiatlan, sőt teljesen fogalmatlan döntésekkel.


Van még egy olyan gond is, hogy magával a pályavasúttal is gondok vannak, ez meg MÁV-kezelésben van, és a jövőben is abban maradna, hiszen senki nem fog alternatív vasútvonalakat építeni. Azért érdemes belegondolni, hogy a késések jelentős részét, és a szar utastájékoztatást a pályavasút okozza, illetve a pályavasút tehet arról is, ha leomlik körülöttünk a vasútállomás. Ezeket nem oldja meg a piacnyitás, kivéve abban az esetben, ha vastag kötbéreket kell majd fizetnie a MÁV-nak a szolgáltatók felé.

2018. nov. 10. 22:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/16 anonim ***** válasza:
65%

Beszélgethetünk itt piacnyitásról, de emlékeztetnék mindenkit, hogy a Fidesz-kormány terve újabb 10 éves közszolgáltatási szerződés megkötése a MÁV-Starttal, így legalább ennyi ideig nem léphet be új szereplő a személyszállítási piacra, legfeljebb piaci alapon, de azzal meg nem lennénk sokkal beljebb, ha péntek este meg vasárnap délután előkerülne egy-egy színvonalasabb IC járatpár Budapest meg Debrecen között. (Ami valószínűleg nem is hozna érdemi nyereséget önmagában, legfeljebb a tényleges majdani piacnyitás előtti ügyfélkör- és brandépítésre lehetne jó.) A kormányt nem fogja érdekelni, ha kötelezettségszegési eljárás indul az ország ellen emiatt is.


És sok igazság van abban is, hogy a pályavasút mindenféle liberalizációt meg tud torpedózni. Ha egy biztberhibánál a forgalom azt mondja, menjen a Start szakadt személyvonata előbb, az XY távolsági gyorsvonat a meg várjon valami késett keresztre, akkor XY utasai fognak szívni továbbra is és idővel el is pártolhatna.

2018. nov. 11. 09:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/16 anonim ***** válasza:
35%

Hol lenne égető szükség újabb vasutakat építeni? Például Budapest környékén. És egyszerűen lehetetlen. Már egy második vágány kiépítése vagy egy aprócska kanyarív-korrekció is lehetetlenségbe ütközik, nemhogy újabb vonalakat húzkodni bárhová is. Persze, a puszta közepén ott építesz vasutat, ahol akarsz, csak aztán utas / áru is legyen hozzá valahonnét... Nem lesz. Ahol meg van, ott mára olyan a beépítettség, hogy te annak a 10 km-es közelében nem építesz semmit. A vonatnak csak ott van értelme, ahol keresztülszeli a település javát, ahol kinn van 10 km-re a francban, azt megette a fene.


De egyébként megérdemelné a pofont az állam, szívesen lennék én is magánvasút építő-üzemeltető, annyira bennem van, mi mindent kéne nagyon másképp, de még ugyanannyi pénzből is... Ma - és az elmúlt 50 évben - a vasút az egyik leglerohasztottabb, legmegalázottabb valami ebben az országban.

2018. nov. 24. 19:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/16 anonim ***** válasza:
63%

"Például Budapest környékén. És egyszerűen lehetetlen. Már egy második vágány kiépítése vagy egy aprócska kanyarív-korrekció is lehetetlenségbe ütközik, nemhogy újabb vonalakat húzkodni bárhová is."


Azért sok helyen lenne még hely és okosan meg lehetne oldani a kapacitásbővítést - csak ezt látszólag senki nem akarja.

2018. nov. 24. 20:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/16 anonim ***** válasza:
77%

Gondolom hogy a vasútliberalizáció lett volna a kérdés, elsősorban. A MÁV egy infrastruktúra üzemeltető, gyakorlatilag nincs járműve, övé a pálya, meg tartozékai (sínek, állomások,jelzők, sorompók stb.), és feladata ennek az üzemeltetése. Az áruszállításban közel 100 cég versenyez, a személyszállításban a Máv-Startnak monopolheylezete van (egy ideig még). Pontosabban van még a GYSEV Zrt., bár ez nem kifejezetten versenytárs, döntő hányadban a Magyar állam tulajdona szintén. Gyakorlatilag a közszolgáltatási szerződés keretében nyújtják a szolgáltatásaikat, amit az állam dotál, ezt hívják fogyasztói árkiegészítésnek. Na mindegy másik gondolatösvényre megyek,nagy vonalakban ennyi.

A másik, hogy a vasúti személyszállítás liberalizációra azért akad példa a környező országokban.Cseheknél egyes forgalmasabb vonalakon több vállalat is versenyez az utasok kegyeiért. Aminek a végeredménye alacsonyabb menetdíj, magasabb szolgáltatásokkal.

Viszont ez azért bonyolult téma, mert mondjuk a MÁV-Startnak ott is szolgáltatni kell ahol garantáltan veszteség keletkezik, pl. vidéki mellékvonalak napi 1-2 vonattal.

Ha kivágnánk belőle a jobb részeket, a vidék közlekedés nélkül maradna, és ez nyilván nem cél.

Lehetne még folytatni...

Egyébként kvázi versenytárs a Volán, versenyt futnak(még)a fogyasztói árkiegészítésért, ebben várható mostanában változás, hogy megszüntessék a párhuzamosságokat, mert sokba van, és a két cég ésszerű együttműködése ugyanebből a pénzből magasabb színvonalat eredményezhet.Bár erre már volt példa, a MÁVAUT idején, ez nagyjából meg is valósult, bár igaz, akkor még a közúthálózat messze nem volt ennyire kiépült, mint napjainkban.

Versenytársnak tekinthető az egyéni utazás, telekocsi stb.

2018. nov. 27. 12:42
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!