A MÁV-nak miért nincs olyan kis villany motorvonata, mint a dízel BZmot/uzsgyi/desiro?
Mehetne ilyen a kisforgalmú villamosított vonalakon és a fővonalakon is, a v43+2 kocsis személyek helyett, mert ez így gazdaságtalan (nem fogyaszt sokkal kevesebbet, a fenntartása pedig ugyan annyi, mint ha 6-7 kocsit húzna. Emiatt sokszor Uzsgyi megy a Debrecen-Püspökladány, vagy a Hatvan-Füzesabony személyvonatként, ami szintén nem gazdaságos (drót alá dízelt), de így is olcsóbb a v43+2 kocsinál arra a 20-30 utasra.
Jó lenne, ha építene/venne végre a Máv, vagy szerezne be.
"Hát lehet, hogy lehet rátenni áramszedőt + a motort kicserélni villanyra"
Egy normálisabb főtranszformátor -kis túlzással- majdnem olyan nehéz, mint a BZ. Azért abban a felsővezetékben nem 220Volt csordogál :D
Az 5. válaszban van a lényeg: mivel 25 kV a feszültség felsővezetékben, a villamos járművekbe kell transzformátor. Mégpedig egy nagyobb darab -- lehet, hogy ma már kisebb méretben is megy, mint 20 éve, de akkor is jóval nagyobb kell, mint egy dízelmotor. Ezért Bz méretű áramszedős járművet nem lenne gazdaságos építeni. Nagyobbacskákat azért már gyártanak, Svájcban láttam kicsi Flirt-et, ami akkora volt, mint egy Desiro. (Bár nekem itthon nem tűnt föl, amíg fel nem hívták a figyelmem, hogy a Desiro jóval kisebb, mint a Flirt.)
Ezért használnak a városi villamosoknál jóval kisebb feszültséget (de ez csak kis távolságok esetén előnyös).
Talent vagy két-három részes FLIRT motorvonatok vannak nemzetközileg is villanyban. Viszont ahhoz viszonylag nagyobb mennyiséget kellene venni belőle, amire meg nincs pénz. A 480-as sorozat új villanymozdonyaiból is 25 db-ot sikerült beszerezni mutatóba. Szóval marad a jó öreg, ócska V43 Szili még sokáig, hacsak a vasút egyre hanyatló színvonala meg nem oldja a problémát azzal, hogy leszoknak róla az emberek...
A Bz vonatok zöme meg csak a szolgáltatás fenntartása miatt közlekedik, sem pénz nincs új vonatokra, de a pályaállapotok nem is teszik lehetővé csak az 50-60-al való zötyögést. Jó pár pályaszakasznak olyan a vonalvezetése, hogy a kanyarok ilyen élesek, amikor fektették a pályákat az 50 az teljesen jó sebességnek számított 100+ éve. Szóval óriási, Baross Gábori szintű munkákat kellene a vasúton elvégezni hozzá...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!