Van valami szabály a mozdonyok kivilágítására?
A vonatok elejét 2 db azonos magasságban és 1 db ezek felett (háromszög alakban) elhelyezett fehér fénnyel kell jelölni. Ugyan így kell megjelölni a kapcsolatlan tolómozdonyokat.
Tolatást végző mozdonyokat (motorvonatokat, motorkocsikat, ingavonatkat) 1 db (vagy 2 db, vízszintesen elhelyezkedő) fehér fénnyel kell megjelölni.
Tolt vonatok (nem azonos az ingavonattal) elejét 1 db fehér fénnyel.
A vonatok végét 2 db vörös fényű lámpával és egy db "homokóra" mintás fényvisszaverő tárcsával, vagy 2 db "homokóra" mintás fényvisszaverő tárcsával kell megjelölni.
Motorvonatoknál láthatsz ilyet, hogy állomáson megállva a három fehérről várakozás közben átvált egy fehér fényre. Ez azért van mert a mozdonyvezető kiveszi “sebességből” (Az irányváltó kapcsolót előre állásból nulla állásba kapcsolja)
Ennek részben biztonsági oka is van mert pl. azárt ajtók esetén, Ha véletlenül előre meglöki a menetszabályzót akkor elindulna a jármű akaratlanul. Illetve így az éberségi nem szólal meg folyamatosan.
Tegyük tisztába a dolgokat.
"Normál menet közben tompított vagy reflektor világít, 2 vagy 3 lámpa. Tolatáskor lehet helyzetjelzővel menni, ami 1 vagy 2 lámpa, mozdonytól függően."
Nem.
Vonatközlekedés során három kell, nem 2 vagy 3.
Tolatáskor nem lehet helyzetjelzővel menni, a jelzőfény az üzemben lévő, de bármely ok miatt várakozó mozdonyokon megengedett. Tolatásnál a tompított fénynek megfelelő 1 vagy 2 fehér fényt kell kiválasztani.
"Motorvonatoknál láthatsz ilyet, hogy állomáson megállva a három fehérről várakozás közben átvált egy fehér fényre."
Ez csak a FLIRT-re igaz, és nem egy, hanem kettő fehér fényre vált, ha az irányváltót kiveszed 0-ba.
"Ennek részben biztonsági oka is van mert pl. azárt ajtók esetén, Ha véletlenül előre meglöki a menetszabályzót akkor elindulna a jármű akaratlanul. Illetve így az éberségi nem szólal meg folyamatosan."
Ez nem előírás, hanem a szemből érkező vonat mozdonyvezetőjének a szemének a kímélése, csak egy szokás. FLIRT-en két mód van a három fény kikapcsolására:
-irányváltó 0-ba, ekkor két, csökkentett fényerejű fehér fényre vált
-megnyomjuk a homlokfények lekapcsolására szolgáló kapcsolót, de ekkor minden fény lekapcsol, ez pedig sérti a fentebb írt utasításpontot, mely szerint az üzemben lévő, de bármely ok miatt várakozó mozdonyokon 1 vagy 2 jelzőfénynek világítania kell.
Az éberségi pedig álló járművön éberségellenőrzés céljából nem szólal meg semmikor, ehhez nem kell kivenni irányból stb.
"Ja és a lényeget nem írtam le: a motorvonat automatikusan helyzetjelző lámpara kapcsol abban az esetben ha a menet szabályzó nulla állásba kerül. Hiszen akkor úgy érzékeli hogy nem egy indulásra kész vonat szerelvénye.
Ha a menetszabályzó középállásba kerül, ugyanúgy maradnak a fények (az EVM részét képező tolatás/menet kapcsoló Menet állásánál három erős fény elől, két vörös hátul, Tolatás állásnál 1 erős fény elől-hátul). FLIRT-en a két csökkentett fényerejű fényt az irányváltó nulla állásával lehet kikényszeríteni, de ekkor hátul is lekapcsolja a két vöröset vagy az egy fehéret két fehérre. És nincs előírás rá, hogy ezt megtegyük, csak akkor szoktuk, ha pl. egyvágányú pályán szemből jön a kereszt. De ha nem kapcsoljuk le, akkor sincs gond.
Egyéb motorvonatokon általában nem ilyen hülyebiztosra van tervezve. Desiron pl. egy négyállású forgókapcsolóval lehet a fényeket kiválasztani:
-egy fehér fény
-két vörös fény
-három fehér fény
És van egy másik kapcsoló, amivel a három fehér fényt reflektorra lehet kapcsolni tompítottból.
Itt pl. nem lehetséges két fehér fényt kiválasztani, illetve külön kell minden végén a világítást kapcsolni, azaz ha pl. elfelejted a vonat végén két vörös állásra kapcsolni, akkor az úgy maradt. :) Míg pl. a FLIRT szoftveresen vezérli magának elől-hátul az irányváltó, a T/M kapcsoló és a képernyőn megadott paramétereknek (lehetőség van Tolatás állásban is három fényt és két vöröst kapcsolni, ezt akkor kell használni, ha a térközbiztosító berendezés használhatatlansága esetén elrendelik az állomástávolságot, és Tolatóba kell kapcsolnunk) megfelelően.
Régi mozdonyokon gyakran külön-külön lehet a fényeket és a fényerőt kapcsolni. Tehát a három fény elől az három külön kapcsoló bekapcsolásával érhető el, plusz még eggyel megadod, hogy tompított legyen stb. De ahány mozdony, annyiféle vezérlés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!