Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Sebességszabályzás vonaton,...

Sebességszabályzás vonaton, hogyan?

Figyelt kérdés
2018. jún. 22. 15:07
 1/4 anonim ***** válasza:
47%
Kontrollerrel vagy pedállal, típustól függ.
2018. jún. 22. 15:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 A kérdező kommentje:
Azt tudom, de a vonaton is vannak fokozatok, igaz? Ezekről mit érdemes tudni?
2018. jún. 23. 13:16
 3/4 10 deka farhát ***** válasza:

A nagyobb teljesítmény és a nagyobb mozgó tömegek miatt egy "kicsit" másképp működik, mint a közúton.


Dízelmozdonyoknál alapvetően háromféle erőátvitel van, a mechanikus (ez csak régebbi, kis teljesítményű mozdonyoknál és motorkocsiknál fordul elő), hidraulikus (kicsit az automata sebességváltó működésére hasonlít, de jóval nagyobb és robusztusabb a felépítése) és elektromos (ez meg a hibrid hajtásra emlékeztet).


A mechanikus erőátvitel nagyjából úgy működik, mint a közúton, azzal a különbséggel, hogy a nagyobb lendület miatt a motorfék gyakorlatilag nem működik (fékezésről később).


A hidraulikus erőátvitelt itt elég jól leírják: [link]


Az dízel-elektromos erőátvitel esetében pedig a dízelmotor egy nagy főgenerátort forgat meg, ami a tényleges meghajtást végző villanymotorokat látja el árammal. Minél magasabb a dízelmotor fordulata, annál nagyobb a generátor leadott teljesítménye is.


Villanymozdonyoknál meg van a régebbi fokozatkapcsolós (a transzformátor szekunder oldalán megjelenő feszültséget szabályzod a fokozatkapcsolóval), illetve a korszerűbb tirisztoros meg mindenféle egyéb meghajtás, amikhez még én is hülye vagyok, de az interneten elég jól utána lehet olvasni a dolgoknak.


Szóval ezekkel a módszerekkel tudjuk felgyorsítani a vonatot. Lassításhoz pedig ma már a széles körben elterjedt túlnyomásos légfék az általános (ezt is elég részletesen kitárgyalják a neten), illetve régebben volt légűrfék is (vákuum-fék), de egy-két múzeumvasúttól eltekintve ez mára teljesen kiveszett. Villanymozdonyoknál és motorvonatoknál létezik még villamos fék (a lendületből forgó, és így generátorként működő vontatómotorok áramkörébe ellenállásokat beiktatva villamos munkára kényszeríti a motorokat, amik forgása emiatt lassul - és ezáltal a vonat kerekei is egyre lassabban forognak). Kisvasutakon ezen kívül még előfordul a leghagyományosabb módszer, a kézifék (a kocsikon a fékező egy orsós áttétel forgatásával fejt ki fékezőerőt a kocsik kerekeire szoruló féktuskókon).


Ezt most csak így dióhéjban, lehetne még cifrázni :)

2018. júl. 2. 13:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 A kérdező kommentje:
Utolsó, rendkívül hasznos köszönöm!
2018. júl. 5. 02:19

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!