Sebességszabályzás vonaton, hogyan?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A nagyobb teljesítmény és a nagyobb mozgó tömegek miatt egy "kicsit" másképp működik, mint a közúton.
Dízelmozdonyoknál alapvetően háromféle erőátvitel van, a mechanikus (ez csak régebbi, kis teljesítményű mozdonyoknál és motorkocsiknál fordul elő), hidraulikus (kicsit az automata sebességváltó működésére hasonlít, de jóval nagyobb és robusztusabb a felépítése) és elektromos (ez meg a hibrid hajtásra emlékeztet).
A mechanikus erőátvitel nagyjából úgy működik, mint a közúton, azzal a különbséggel, hogy a nagyobb lendület miatt a motorfék gyakorlatilag nem működik (fékezésről később).
A hidraulikus erőátvitelt itt elég jól leírják: [link]
Az dízel-elektromos erőátvitel esetében pedig a dízelmotor egy nagy főgenerátort forgat meg, ami a tényleges meghajtást végző villanymotorokat látja el árammal. Minél magasabb a dízelmotor fordulata, annál nagyobb a generátor leadott teljesítménye is.
Villanymozdonyoknál meg van a régebbi fokozatkapcsolós (a transzformátor szekunder oldalán megjelenő feszültséget szabályzod a fokozatkapcsolóval), illetve a korszerűbb tirisztoros meg mindenféle egyéb meghajtás, amikhez még én is hülye vagyok, de az interneten elég jól utána lehet olvasni a dolgoknak.
Szóval ezekkel a módszerekkel tudjuk felgyorsítani a vonatot. Lassításhoz pedig ma már a széles körben elterjedt túlnyomásos légfék az általános (ezt is elég részletesen kitárgyalják a neten), illetve régebben volt légűrfék is (vákuum-fék), de egy-két múzeumvasúttól eltekintve ez mára teljesen kiveszett. Villanymozdonyoknál és motorvonatoknál létezik még villamos fék (a lendületből forgó, és így generátorként működő vontatómotorok áramkörébe ellenállásokat beiktatva villamos munkára kényszeríti a motorokat, amik forgása emiatt lassul - és ezáltal a vonat kerekei is egyre lassabban forognak). Kisvasutakon ezen kívül még előfordul a leghagyományosabb módszer, a kézifék (a kocsikon a fékező egy orsós áttétel forgatásával fejt ki fékezőerőt a kocsik kerekeire szoruló féktuskókon).
Ezt most csak így dióhéjban, lehetne még cifrázni :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!