A Határ út megálló mért olyan fontos?
Az M3-as ugye még egy állomással tovább megy Kőbánya-Kispestig, ami egy elég fontos vasúti megálló és autóbusz csomópont.
Ennek ellenére az 50-es és 42-es villamos is a Határ útig megy egy rakat helyi és távolsági busszal együtt, plusz az M3-as meghosszabbítási terveiben is a Határ úttól akarják folytatni a pályát, ezzel kialakítva egy elágazást, aminek az egyik ágán kerek 1 db (egyébként kib.szottul forgalmas) állomás van.
Mi értelme kialakítani egymástól 1 km-re két ilyen nagy végállomást?
Én úgy tudom, hogy az Üllői út alatti folytatást elvetették.
Illetve hogy, a 42-es villamost tervezik meghosszabbítani a Havanna és a Gloriett lakótelepekre.
Ugyebár ez az 1970-es években, a metró építésekor nem egy lakatlan félsivatagos terület volt, hanem egy élő városi szövet, ami az egy tengelyen mért utasszámok és hosszú utazási idők miatt metróért kiáltott. Ez a tengely az Üllői út, melyet teljes hosszában, a Kálvin tértől egészen a mai Béke térig villamosvonal szolgált ki.
Ezen felül létrejött egy, a városon túli területeket a fővárossal összekötő közlekedési tengely, mely a környék domborzati és meglévő beépítettségi viszonyait figyelembe véve az Üllői úttól északkeletre halad, majd elérve a kor városhatárát északnyugatnak fordulva megkerüli az akkori várost és a váci fővonal a csatlakozva éri el a Nyugati pályaudvart. Ez a tengely nem ér össze az Üllői útival sehol.
A metró eredeti tervei nem számoltak a ceglédi vasútvonal tengelyének elérésével és kimondottan a város belső forgalmi igényeire koncentrálva a kispesti, akkor még csak tervezett lakótelepet annak Ulloi uti tengelyén feltárva a Vörös Csillag Traktorgyárig vezették volna, a mai Lajosmizsei sorompó környékéig. Ez a város belső forgalma szempontjából ugyan kedvezőbb kapcsolódási pontokat eredményezett volna, de valószínűleg a népgazdaság teljesítőképességét is vizsgálva ekkorra megérett az a felismerés, hogy a vonal eltérítése Kőbánya-Kispest felé jóval kisebb beruházás mellett jóval több előnnyel jàr, hiszen így az elővárosi eljutasi idők is jelentősen csökkenthetővé váltak és lássuk be, az Újhegyi lakótelep is ekkor emelkedett ki a földből. Cserébe be kellett áldozni a kisebb kispesti lakótelep közvetlen feltárását és természetesen a Havanna, KISZ, valamint a későbbi Gloriett lakótelepek gyorsabb elérését is. Összességében azonban így nagyobb számú utast lehetett erre az Üllői uti tengelyre csatornázni.
Az pedig, hogy két nagy vegallomas jött létre, igazából az addigi közlekedési hálózat alapvetéseiből alakult ki, legalábbis a villamosok szempontjából. De a 48, 51, 66, 68 buszjáratokat kivéve szinte az összes többi a metró fentiek szerint kialakított állomásaihoz igazodva jut el pont oda, ahova.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!