Miért közlekednek olyan lassan a vonatok a Keleti és Nyugati pályaudvarok előtti részen?
Nem tudom pontosan, arra a területre van -e valamiféle szakkifejezés, talán rendezőpályaudvar?
A lényeg az, hogy pl. Berlinben a gyorsvonatok (pl. a megboldogult Metropol Euronight) kb. 10 perc alatt eljutnak a város határától a Hauptbahnhofig, ezzel szemben Budapesten kis túlzással a Nyugati és a Keleti előtti néhány száz méteres szakaszon töltenek el a vonatok 10 percet, olyan lassan tudnak bejutni a pályaudvarra. A Nyugati esetén pl. kb a Dózsa György úti felüljárótól csak lépésben haladnak befele a vonatok, a Keleti esetén pedig már kb. a Hungária körúttól befelé.
Mi ennek az oka? Ennyire rosszak a pályaállapotok? Nincs szabad vágány? Ez utóbbit nehezen tudnám elhinni, hiszen a Nyugatiban pl. 17 vágány van.
Ráérünk.
Rendezőpályaudvar, igen.
Az egy dolog, hogy van éppen szabad vágány, ha szabad vágányút nincsen. Magyarul ha épp indul egy vonat, ami az érkező vonat útjàt keresztezi, akkor érthető módon várnia kell valamelyiknek. Ez jellemzően az érkező vonat, hiszen a pályaudvar kapacitása szűkösebb, mint az oda vezető pályáé, ott kell előbb helyet csinálni.
Itt jönnek képbe a késések: mîg a vasúthálózat nagy részén 5 perc késés nincs érdemi hatással a forgalom folyamatosságára, addig egy feszített tempóban dolgozó fejpalyaudvaron rengeteg tervet felborít. Hiszen ennyi idő alatt akár 3-4 vonatmozgás is végbe mehetne, ebből egy kicsit is késett érkező vonat - ha azonnal beengednék - akár 2-3 mozgást is blokkolhatna.
Írták korábban, hogy az egymást keresztező vonatok miatt is várni kell a pályaudvarra való behaladás előtt. Ilyen keresztezésből azért is van sok, mert kevés a "bújtatás", külön szintű vágánykeresztezés.
A normál váltókon kitérőben csak 40 km/h-val szabad áthaladni, emiatt is lassítani kell a bejárat környékén a vonatoknak. A Nyugatiban valóban sok helyen rossz a pálya is, és bizonyos vágányokon a biztosítóberendezés (amivel többek közt a váltókat állítgatják) is múzeumba illő.
A Keletiben valamivel jobb a helyzet ebből a szempontból.
Még egy különbség a magyar fejpályudvarok és a berlini hbf között az, hogy utóbbi átmenőpályaudvar.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!