Vajon mi az oka annak, hogy a CAF villamosokat olyan sikeres beszerzésnek tartja a városvezetés, hogy az opciót is lehívja?
Szerintem a CAF a "még elmegy" kategória, de semmiképp nem kellene több belőlük, főleg nem ugyanezekkel a paraméterekkel.
A fő gond szerintem az ajtóelrendezés. Az 1-es vonalon botrányos, ahogy az utascsere zajlik, de fonódón a rövidebb verzió sem túl jó. Bármelyik régebbi típusú villamos sokkal hatékonyabban képes az utascserére. A CAF-on meg megy a tolongás, ami akár a menetidő rovására is megy olykor.
Érdekes, a Combinonál már azt hittük, hogy annál rosszabb ajtóelrendezés nem jöhet Budapestre, a CAF bebizonyította, hogy igen.
Emellett valahogy a CAF nem tud finoman elindulni, csak hirtelen rántással. Nem tudom, hogy ez a vezetők hibája-e, vagy a villamosé, de érdekes módon más járműveken nincs ilyen.
Valahogy az ajtózárás és az indulás között eltelt időt is soknak érzem. Míg a régebbi villamosok zárás után azonnal el tudtak indulni, ez a CAF kb. 3 másodpercet még áll a megállóban. Nem tűnik soknak, de a botrányos lámpahangolás mellett (pl. a fonódón) épp elég lehet arra, hogy nem tudjon elindulni.
Szóval vajon mi inspirál itt bárkit, hogy ebből még kell? Eleve nem értem, milyen szempontok alapján választják ki a megvásárolandó villamosokat. Eleve meg sem kellett volna venni ezt a sorozatot sem, de látva a problémákat komolyan át kellett volna gondolni az opció lehívását.
(Persze, értem én, hogy az opció már sokkal gyorsabban és gördülékenyebben megy, míg egy másik típusra közbeszerzést kellene kiírni, és 2-3 év telne el a beszerzés megindításáig. De ez csak a magyar bürokrácia útvesztője.)
Annyira bírlak, de komolyan. Úgy teszel, mintha ez egy közlekedésbarát szakfórum lenne. Holott jóval banálisabb kérdésekre találták ki ezt az oldalt. Szinte látom is, ahogy beleélted magad a pózolásba, ahogy a kérdést fogalmaztad...
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy neked inkább az Index fóruma való.
Álljunk meg egy szóra... Az elcseszett ajtóelrendezés nem a gyártó, hanem a megrendelő hibája. Gondolták, szélesebb ajtó plusz nulla lépcső mellett kevesebb ajtó is elegendő lesz, holott nyilván megoldotta volna több ajtóval is a gyártó, a befüggesztett modulokon hely is volna, legalábbis oldalanként plusz egy ajtónak (mert kerekesszékes hely valóban kell).
Az ajtózárás és indulás közötti idő pedig az agyonszámítógépesítés példája: nem elég, ha a vezető látja a visszajelző lámpát világítani, a rendszer gyakorlatilag “körbekérdezi” és visszaellenőrzi az ajtók zárt állapotát majd reteszeli is azokat. Úgy látszik ehhez idő kell, és tapasztalhatod ugyanezt szinte bármely új járművön.
Tulajdonképpen a kérdező majdnem összes felvetése "kössünk az élő fába is" szintű.
Én napi szinten utazok 1 és 17-es vonalán is CAF villamosokkal, egyáltalán nem rossz villamosok. Belső elrendezésük is egészen baráti. És mondjuk egy tél -5 fokban, vagy nyári +40 fokban még mindig komfortosabb, mint a régi típusok. Az ajtók számát pedig a Megrendelő dönti el.
Amúgy nem csak a "magyar bürokrácia" ilyen, a világon mindenhol problémásabb egy új típust bevezetni, mint a már meglévő darabszámot növelni.
Illetve adott esetben olcsóbb is, mert nagyobb mennyiségnél nagyobb kedvezményt is ki lehet alkudni, míg kis darabszámnál ez nem opció.
Illetve egyszerűbb a logisztikája, üzemeltetése egy egységes típuscsaládnak, mint 100 különböző villamosnak.
Napi szinten utazom az 1-es villamossal, sajnos általában a tragacsok jönnek, mert a CAF után utasszemmel sajnos ezt lehet mondani a Tátráról.
Ha lyuk van, akkor ugyanakkora eséllyel jön a lyuk után Tátra, mint Caf.
Rokonom villamosvezető, TW6000-t vezet. Mit ne mondjak, ott is lassan záródik az ajtó. A kedves utas pedig ott is könnyen visszanyitja, elég tudnia, hol az érzékelő és odatennie a kezét, vagy a lépcsőre fel a lábát és a vili már nem indul, bukja a jelzést.
A felújított Tátra ajtaja is tele van védelmekkel és lassan záródik.
Az 1-esen amúgy hatalmas, hogy a Tátrák rövidebbek. Ha hátra akarsz szállni, nem tudod, mennyire hátul állhatsz meg a peronon, arról nem is beszélve, hogy ha volt egy lyuk, a Tátra érezhetően zsúlfoltabban jön utána.
A felújított Tátra jó kis ajtóvisszazárós és fűt ezerrel, múlt héten 10 fokban nem tudtam, az elhasznált levegőtől megfulladni vagy a melegől megsülni fogok előbb. Most bejött a hideg, beköszöntött a tél. A hagyományos Tátra legalább nem levegőtlen, de a 10. megállónál már úgy érzem, hogy hozzáfagytam az üléshez, fel se tudok majd állni.
A CAF be tudja állítani a hőfokot, legalábbis nekem kevesebb vele a fenti problémám és legalább a benti levegőt keringteti, bár elvileg kever hozzá frisset is.
Nem tudom, az alacsonypadló és a 7 felszállósáv mennyire kevés, de a Tátra egységeinek végében a t. utastársak valamiért leszálláskor is csak az ajtó felét veszik igénybe. Amikor sorrakerülök, én át szoktam ugrani a másik felére. De nem tudom egyszerűen elképzelni, miért egy sávban szállnak le mikor ott a másik üres. Talán ugyanazért, amiért a plázába is egy ajtón mennek ki és be a 3-4-ből, ha szemfülees vagy, ezt ki tudod használni.
Szóval utasként nem érzem, hogy a CAF annyit késne (Tátra is késik), akkora lyuk után jönne mindg (Tátra is jön lyuk után).
A Tátra meg túl határozottan gyorsít és fékez és a pályahibáknál ránt, közben a csatlás csattan.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!