Miért nem esik le a vonat a sínről?
És ha kanyarodik a sín vagy átmegy egy másik sínre, miért nem siklik ki? Kormányoz a vezető?
8F










Első, LOL. Teljesen igaz. Nem az a baj különben, hogy maguktól értetődő dolgokat kérdeznek egyesek, hanem az, hogy meg sem nézik a kérdés tárgyát, egy kicsit sem gondolkodnak, nem használják a tudást, ami elvileg beléjük csöpögött életük során. [link]
A kérdezőnek: azon felül, amit az első mondott, még egy érdekesség: a sínpálya síkját "bedöntik" a kanyar ívének, és a kanyarban szokásos/engedélyezett sebességnek megfelelő szöggel. Így elérik, hogy a vonat a kanyarban is a sínkoronára merőleges erővel hasson a sínre. Ezt tapasztalhatod pl. a 120-as vonalon Szolnok felé Budapesttől nem messze, vagy a 3-as metróban Újpest Városkapu előtt és után, ha megáll a vonat/metró a kanyarban. (Érezhetően "ferde a talaj".)





Ja mondjuk ha 8 éves a srác, akkor visszaszívtam.
A kerék pereme a lényeg, tehát
| | | |
--| |--
SS SS
alakú a cucc. A vonalkák a kerekek keresztmetszetben, a SS a sínek akar lenni (értelemszerűen köztük van a vonat.) A kerekek belső felén egy nagyobb, a külső felén egy kisebb (esetleg semekkora) perem van, ami alkalmas arra, hogy ha oldalirányú erő ébred (kanyarban, oldalszéltől, stb.). (A rajzon a külső peremet nem tüntettem fel.) A perem persze nem lehet akármekkora a súrlódás miatt, és nem is csodaszer. Ha a kerék bármiért deformálódik (pl. túlfékezés miatt blokkol, csúszik a sínen, és egy darabon megkopik, "lesíkul"), könnyen lehet az a következmény, hogy leugrik a kocsi. Volt is egy ilyen baleset nemrég, szerencsére nem lett belőle tragédia, mert a szerelvény nem szakadt szét, és a kocsi előtti és utáni kocsik a sínpár vonalában tartották a kisiklottat - így az csak a pályát tette tönkre ~2km hosszan.















Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!