Mióta van Budapesten éjszakai tömegközlekedés?
A '30-as években már sok, jellemzően a belvárost a külvárosokkal összekötő villamosvonalon 1:00-2:00 óra között indult az utolsó kifelé menő kocsi.
A buszok között több kora hajnali járat is akadt, ezek kb. 2:30 és 4:30 között közlekedtek, jellemzően a különféle városrészek és Nagyvásártelep között.
A mai értelemben vett éjszakai közlekedés kezdete tudomásom szerint 1951-1952 körül volt. Ekkor néhány villamosvonal üzemidejét kiterjesztették éjjel-nappalivá. Ekkoriban gyakran változott, hogy melyik vonalak közlekednek éjjelente is, sőt voltak időszakok mikor az éjszakai közlekedés szünetelt.
Az 1960-as évek elejétől már viszonylag stabil és lassanként bővülő volt az éjszakai járatok köre, ebben az évtizedben jelentek meg az éjszakai buszok is.
Az 1980-as évek közepe felé a kisebb forgalmú éjszakai villamosvonalakat buszvonalak váltották fel.
Időközben a nappali járatoktól eltérő vonalon közlekedő járatok "É" jelölést kaptak, ez idővel az összes járatra kiterjedt.
1997.IX.30-án közlekedett az utolsó éjszakai villamosjárat (egyben az utolsó "É" nélküli járat) a 14-es vonalon, másnaptól itt a 14É buszjárat közlekedett.
2005. IX. 1-től az éjszakai vonalak száma megduplázódott, a hálózati lefedettség jelentősen nőtt. Egyúttal az "É" betűs megkülönböztetést felváltotta a 900-as számmező használata.
2005-2012 között több lépcsőben tovább bővült az éjszakai hálózat, főképp a szolgálati járatok polgárivá alakításával.
2011. 05. 01-től a 906-os éjszakai busz helyett az éjjel-nappal üzemelő 6-os villamos közlekedik.
2012 óta néhány kisebb korrekciótól eltekintve a ma is ismert éjszakai hálózat üzemel.
==========
Érdekes fejezete az éjszakai közlekedésnek a szolgálati járatok rendszere. Ezek a járatok elsősorban a BKV dolgozóit szállították a munkahelyükre, útvonaluk és menetrendjük (néhány, jellemzően "HÉV-pótló" kivételtől eltekintve) nem volt nyilvános, bár elvileg civilek is utazhattak rajtuk. A járatok elsősorban a nagyobb csomópontokat, a lakónegyedeket illetve a BKV munkásszállásait kötötték össze a garázsokkal és kocsiszínekkel. A járatok több olyan települést is kiszolgáltak, amit a polgári BKV járatok nem, ilyen volt pl. Érd vagy Pilisborosjenő, de a '80-as években, a szolgálati járatok fénykorában létezett néhány extrém hosszú járat is, pl. a jászberényi.
2005-2012 között a szolgálati járatokat több lépcsőben leépítették, a városi járatokat és az agglomerációs járatok egy részét az éjszakai hálózatba integrálták, míg a nem BKK szolgáltatási területre eső járatokat megszüntették.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!