A Tömegközlekedési járműveknek mennyi az élettartama?
Busz, HÉV, metró, villamos, fogaskerekű, stb.
mitől függ ez?
a leendő modulo evopronak mennyi lehet az élettartama?
bármint egy elektromos busz tovább bírja, mint egy dízel hajtású busz?
MÁV egész mozdonyparkja jóformán az 1960-as 1980-as évek között készült, kivéve a Traxx és Taurus mozdonoykat, meg a Desiro motorvonatokat...
Amúgy meg leginkább attól függ, hogy hol használják az adott tömegközlekedési eszközöket, mármint egy gazdagabb országban akár 5-10 év és már cserélik, csak mert van jobb vagy modernebb, van ahol meg 30-40 éveket használják, mert erre van keret.
Élettartam tekintetében amúgy jóformán annyi ameddig fenn akarják tartani őket vagy még megtérülnek az alkatrészárak.
Tényleg attól függ, mire kapják a pénzt. Arra, hogy tisztességesen karban tartsák, ami van. Vagy az ipar kilobbizza, hogy eladhassa az új dolgait.
Amúgy átlagban azt lehet mondani:
Gumikerekes járműveknek 20-30 év. Általában buszoknak kevesebb, troliknak több. Egy villanymotor kevésbé számít még elavultnak 20 év után, sőt, azokat gyakran át is szerelik a következő generációba.
Vasúti járműveknél 50-100 év. Ezeknél kevésbé nyíródik a kocsiszekrény, nem rángatóznak annyit, mint egy busz. 100 évet nem viccből írom, 1980-ban még jártak az 1890-es évekbeli favázas villamosok, és tulajdonképpen gurulnának ma is... Az összes MÁV, HÉV utólag acélvázasított kocsik is 70-80 éveket húztak le általában. A 377-es gőzmozdonyok közül is elképzelhető olyan példány, ami 100 évig üzemelt. UV-k, ICS-k, MIX/A-k is túlfutottak az 50 éven. Itt is igaz, hogy ami nem csak kocsi, hanem motor is van benne, azt hamarabb cserélik, pláne a dízelmotorokat. De ha remotorizálnak, a jármű megmarad. Bobók is már 60 éve futnak, és még ma is szinte kizárólagos tolatómozdonyai a vasútnak, pedig már hányszor el akarták őket temetni...
Az a nagy igazság, hogy egy busz aszerint bírja tovább, hogy mennyi darab készült belőle. Egy pár darabos prototípus-széria nem elég ahhoz, hogy kifejlődjön egy elpusztíthatatlan járműtípus. Másfelől egy pár darabos sorozathoz húsz év múlva nem lesz alkatrész utánpótlás, aztán félre lesznek téve 500 forintos pöcökhibákkal. Míg egy több százezrével gyártotthoz mindig lesz valahonnét.
Vannak ám olyan járműtípusok, amik elpusztíthatatlanok, csak azért teszik őket félre, mert jött valami új elv (pl: alacsonypadlósság) vagy direkt el akarják tüntetni őket, mert az új rezsimet a régire emlékezteti.
Alapvetően egy elektromos dolognak kétszeres az élettartama. De csak abban az esetben, ha hasonló színvonalon kifejlesztett, nagy mennyiségben gyártott dolgokról van szó. Egyéni próbálkozások az mindig zsákbamacska. Reméljük minél jobb, de ezt majd az idő dönti el, nem mi.
Most utaztam a fogaskerekűvel..horror, de gurult..ugyanez az úttörővasútra is érvényes. Báár..az úttörő mozdonyai nagyon finoman duruzsolnak, vigyáznak rájuk.
Egyiptombn még menetrend szerint közlekednek ikarus buszok, és ganz motorvonatok...sőt..a régi szovjetúnió területén is látni ikarusokat..
De délamerikában is járnak még az ötvenes évek ganz csodái..
Egy jármű tetszőleges számú alkalommal újjáépíthető, legfeljebb egyre kevesebb darabja lesz eredeti. A helyes kérdés inkább az, hogy mekkora élettartamig GAZDASÁGOS üzemben tartani egy járművet.
Ez közúti járműveknél 10-15 év, elektromos közútiaknál 15-20 év (a villanymotor kisebb kopása miatt), vasúto járműveknél 20-30 év.
Ehhez képest nyilván látni rengeteg 40-50 éves mozdonyt is, de ezeket inkább az tartja rendszerben, hogy nincs pénz a cseréjükre. Állandó felújítgatásuk és reszelgetésük jóval tőbbe kerül, mint az új járművek kifizetése és üzemeltetése. Csak ugye amíg nincs felelős gazdálkodás vagy állami kezességvállalás, addig nincs hitel sem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!