A MÁV-nál miért nem a valós késésről tájékoztatnak, és miért valami fiktív értéket mondanak?
Elég tipikus, hogy bemond a MÁV egy 5 perces késést. Na olyan nem igazán van, a rutinosak már tudják, ez minimum 10 perc, maximum végtelen. (5 perc késés az nem késés a MÁV-nál, tehát nem igazán foglalkoznak a bejelentésével, holott kötelező lenne.)
Persze nem mondom, hogy mindig feleannyit mondanak be, meg azt sem, hogy mindig 5 perccel kevesebbet, tehát ez valami bonyolultabb függvényből jöhet ki. Kérdés, hogy miért így csinálják?
Ez mindenféle késésre igaz, ha köztes állomáson kell tájékoztatni, akkor is, de ha kiindulási állomáson, akkor is. És nem +-10%-os eltérésről van szó, hanem elég kemény félretájékoztatásról.
Szerintem nevetséges, hogy az ember kimegy egy pályaudvarra, és látja, hogy az induló vonata 5 percet késik, de ennek ellenére minimum 10 perc késéssel indul.
Ez nagyban növeli a MÁV-ról alkotott negatív vélemények számát, közben meg nem lenne nagy befektetés ezt javítani. Tehát nagyban nőhetne a MÁV megbecsülése, miközben a vonatoknak még csak pontosabban sem kellene járniuk! Miért nem tesznek ezért?





Szerintem ez azért van, mert néha akkora a fejetlenség, hogy ők sem tudják, mennyit fog késni. Elakad a vonat, mert el kell engednie más szerelvényeket a rossz szervezés miatt kialakult halmozott késések miatt, de nem látják még előle, hogy mikor indulhat el onnan, mert lehet, hogy utána még egyet vagy kettőt el kell engednie, ezért bemondják, hogy 5 perc késés, aztán mikor már még 5 percet állt ott, már 10 perc késés, majd 15 perc és így tovább.
Én már jártam úgy egy túrázás után, hogy fél órával az indulás előtt már fél óra késést becsültek, 15 perccel a hivatalos indulás előtt ez már 1 órára nőtt. Erre visszamentünk a faluba inni, úgy, hogy a kettő órával későbbi vonatot céloztuk be. Jól tettük, mert kiderült, hogy 1,5 órát késett a vonat, tehát a következő előtt fél órával ment el, mert az már nem késett.





Oké, sajnos érdemben én sem tudok válaszolni, de azt hozzátenném, hogy 2015 van. Nemhogy az állomások személyzete nyomon tudja követni a vonatokat, hanem az egyszeri utas is, amennyiben van nála internetképes szerkezet. Na most hogy ilyen körülmények közt hogyan lehetséges egyáltalán fizikailag is az, hogy így elnézik a dolgokat és dezinformálják az utasokat, az számomra is kérdéses. Persze tényleg vannak olyan események, amikor nem lehet percre pontosan megmondani, hogy mikor jön a vonat (bizberhiba, baleset, vezetékszakadás és a többi), de nagyjából háromnegyed órája szálltam le az utolsó Záhony-Szolnok vonatról, amire Debrecenben 5 percet mondtak be - mindezt úgy, hogy én az állomáson kihelyezett számítógépen (vagy hogy hívják ezt a berendezést?) pontosan láttam, hogy Nyíregy környékétől 10 perces plusszal jött. Márpedig ez a késés egy ilyen távon nem hozható be, szóval senki se haragudott volna meg, ha a valós adatot mondják be.
Egyúttal az is érdekes dolog, hogy egyes helyeken valóban percre pontosan képesek bemondani a késéseket, nem csak 5-re végződő számokkal dobálóznak (és azt is csak megközelítőleg). Legalábbis Székesfehérváron tapasztaltam ezt, de ugye ha az egyik állomáson megvalósítható valami, akkor a többin is az lenne...





Baromi egyszerű: kimész a 18:30-as vonathoz 18;:25-re, bemondják a 30 perc késést. Mit csinálsz? Elmész a szemközti kocsmába vagy a vécében gyorsan odalógatod még a csajodnak. Vonat véletlen három zölddel jön, beesik 25 plusszal, joggal fogsz anyázni, ha te 28 plusszal számoltál és látod kihúzni a vonatot. Ennyi. Inkább kevesebbet mondanak, hogy ne késd le.
A GPS adatok alapjàn aztán úgysem tudnak csinosítani a statisztikán...





Ha te a dugóban ülsz, megtudod pontosan mondani mikorra érsz haza? Vagy ha lerobban az autód és szerelőre vársz?
A vasútnál is előfordulnak üzemzavarok illetve torlódások.
Pl.: Ha egy állomáson menetrend szerint 2 percet áll a vonat, de az utasok nem tudnak annyi idő alatt le és felszállni, máris bizonytalan a késés, ráadásul a többi vonatnál is borul a menetrend. Csatlakozásnál szintén.
Vagy elromlik egy mozdony, annak pótlása szintén sok mindentől függ. Vagy épp van egy hibás vasúti kocsi, amit ki kell állítani a szerelvényből, esetleg pótolni.
A vasút nem egy 6 sávos autópálya, ahol csak úgy előzgetnek a vonatok.
Volt már olyan példa is, hogy a kedves jegy nélkül utazó úriember, nem volt hajlandó igazolványt adni vagy leszállni. Ekkor bemondták hogy 5 perc késés, de mire kijöttek a rendőrök, hogy leszállítsák, már 15 perc késés volt.










"azt hozzátenném, hogy 2015 van. Nemhogy az állomások személyzete nyomon tudja követni a vonatokat, hanem az egyszeri utas is, amennyiben van nála internetképes szerkezet"
Ezzel legtöbbször nincs is gond. Én már csak ott követem, mert az utastájékoztatásban nem lehet bízni. Az csak azért van fenntartva, hogy legyen hova elszórni a pénzt, meg kevesebb legyen a munkanélküli.
Viszont a netes vonatkövetés sem tökéletes. Például kimaradó vonatoknak semmi infó nincs, csak annyi látszik, hogy nincs kitöltve a "tényleges" mező, és a "várható" meg megegyezik a menetrenddel. Ez ugye teljesen nagyszerű, még véletlenül sem lehetne olyan magas szintre fejleszteni a rendszert, hogy oda lehessen írni, hogy "xy miatt kimarad".
Az ilyen kimaradó vonatok a másik kedvencem. Állunk reggel az állomáson a gyorsítottra várva. Semmi. Vonatinfó alapján már sejtettem, hogy nem is jön, majd a sima személy. Egyszer csak bemondják, hogy jön a sima személy. Semmi olyasmi, hogy a gyorsított kimarad, elnézést, menjenek a személlyel. (Nem, erről teljesen felesleges tájékoztatni a MÁV szerint. Amúgy utána egész nap ez ment, hogy kimaradtak zónázók, és személyek mentek végig, teljesen ad hoc módon. Elnézést kérni, esetleg mondani egy okot? Á, dehogy.)
Másik gond a kiindulási állomásról indulás. Ott megint csak semmit nem ér a vonatkövetés. Legfeljebb tippelgetni lehet, ha tudom, hogy a vonat melyik érkezőből fordul, hogy na, ez ennyit késik, akkor talán x perc alatt megfordítják... Ha nem tudom, melyikből fordul, akkor szívás, mert a MÁV az szarik rá, hogy tájékoztasson. Legfeljebb bemond 5 percet, amikor már 5 perce el kellett volna mennie a vonatnak.
"Ha te a dugóban ülsz, megtudod pontosan mondani mikorra érsz haza?"
Ez egy teljesen rossz párhuzam, hiszen a vasúton nincs dugó, és ahhoz hasonló jelenség.
"Pl.: Ha egy állomáson menetrend szerint 2 percet áll a vonat, de az utasok nem tudnak annyi idő alatt le és felszállni"
Ez teljesen irreális példa. Kb. 30 másodperc elég az utascserére, csúcsidőben esetleg 1 perc. Ha 2 perc nem elég, az oda vezethető vissza, hogy túl rövid a vonat, ami megint csak a vasút hibája.
"Vagy épp van egy hibás vasúti kocsi, amit ki kell állítani a szerelvényből, esetleg pótolni."
Hát igen, ilyet is láttam már. 2 órája bent álló szerelvénynél indulás előtt 3 perccel döbbentek rá, hogy ki kéne sorozni egy kocsit.
De még ekkor is meg kellene tudni mondani, mennyi ideig fog tartani. Már egy tapasztaltabb utas jobban tudja, mint maga a vasút.
"A vasút nem egy 6 sávos autópálya, ahol csak úgy előzgetnek a vonatok."
??? Ki kérte, hogy előzgessék egymást a vonatok? Nem lehet mindent megmagyarázni azzal az univerzális ütőkártyával, hogy "a vasút nagyon komplex üzem ám", kvázi hülyének nézve az embert.
"Volt már olyan példa is, hogy a kedves jegy nélkül utazó úriember, nem volt hajlandó igazolványt adni vagy leszállni. Ekkor bemondták hogy 5 perc késés, de mire kijöttek a rendőrök, hogy leszállítsák, már 15 perc késés volt."
Erre is nehéz bármit mondani. Akkor én most haragudjak az úriemberre? Vele milyen kapcsolatban vagyok én? Különben is, vonatot fenntartani csak akkor lehet, ha az illető személy- vagy vagyonbiztonságot veszélyeztet. Ezt maga a MÁV-START írta nekem.
Másrészt meg nehogy már ne lehessen tudni, hogy a rendőrség kiérkezése NEM 5 perc.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!