Mi az oka annak, hogy a nyugdíjas bérlet olcsóbb, mint a tanuló bérlet?
Pl. a havi Budapest Bérlet tanulóknak 3450 Ft, de nyugdíjasoknak csak 3330 Ft. Ez 120 Ft különbség, ami kb. semmi, nem is arról van szó, de szerintem szimbolikus jelentősége van, hogy a nyugdíjasoknak csak azért is olcsóbb. Mintha mindenképp a nyugdíjasok tudtára akarná valaki hozni, hogy ők a legfontosabb emberek, nekik a legolcsóbb a bérlet.
Ezt nem értem, hiszen a nyugdíjasoknak van fix bevételük, a diákoknak meg általában nincs, hanem vagy a szülei tartják el, vagy iskola mellett kénytelen dolgozni, és összekaparni némi pénzt.
És valahogy rosszul esik az embernek, hogy nagyobb kedvezményt kapnak a nyugdíjasok, mint a diákok. (Arról nem is beszélve, hogy 65 év felett meg már teljesen ingyenes.)
mivel aránylag barátságos az írásod, megpróbálok én is úgy szólni..
Hetven évesen ingyen utazom..ezt a kedvezményt a szüleid által választott képviselőkből álló parlament alkotta törtvény alapján adja a "köz"..
mellesleg meg kellett érni a hetven évet is..ráadásul egészségesen..
...hogy fokozzam a feszültséget, ráadásul a kellemesen jó nyugdíjamból fizetem az egyetemista/gimnazista unokáim bérletét, és adtam nekik csúcstelefont..(is)fizettem a külföldi nyelvtanulást, egyéb kirándulásokat...
ha megnyugtat, a főpolgármester most épp azon töri a fejét, milyen, és mennyi keddvezményt vonjon meg a nyugdíjasoktól..akik között szerencsére nincs rokonod..
ha mégis van nyugdíjas nagyszülőd, akkor hogy nézel a szemébe, amikor elveszed a nyugdíját?
hogy megnyugodj, mi a nejemmel eddig még nem ültünk sem vonaton, sem buszon, sem más tömegközlekedési eszközön, mert állandóan kocsival járunk..a kényelem fokozása érdekében csak automatával.
na pá.
Lehet itt gúnyolódni, egyszerűen jelzésértéke van, hogy az még az olcsóbbnál is olcsóbb. Abszolút nem értem, miért nem lehet ugyanaz az ára.
A normális választ köszönöm.
Persze azért reagálnék az egyetlen értelmes válaszra is:
"a szüleid által választott képviselőkből álló parlament"
Azért annyira ne személyeskedjünk, és is választópolgár vagyok, már 2-szer is szavaztam. Erre a "szüleid" szövegre semmi szükség.
Másrészt meg a szavazók akarata nem mindig érvényesül. Még ha az nyer, akire szavaztam, akkor sem. Megválasztunk egy parlamentet, az meg nem igazán érdeklődik az emberek véleménye után.
Harmadrészt a nyugdíjasok is ugyanúgy választópolgárok, sőt, a legaktívabbak, hiszen a fiatalok mostanában nem érdeklődők a politika iránt. Egyes vélemények szerint éppen ezért nem veszik el a 65+ ingyenes utazást sem, mert nagy tömegeket veszítenének.
"hogy fokozzam a feszültséget, ráadásul a kellemesen jó nyugdíjamból fizetem az egyetemista/gimnazista unokáim bérletét, és adtam nekik csúcstelefont..(is)fizettem a külföldi nyelvtanulást, egyéb kirándulásokat..."
Ez egy nagyon szép dolog. De bennem egyáltalán nem fokozza a feszültséget. Mindenkinek a maga döntése, hogy mit vesz, mire költi a keresetét. Én abszolút nem sajnálom a magas nyugdíjat senkitől.
"ha megnyugtat, a főpolgármester most épp azon töri a fejét, milyen, és mennyi keddvezményt vonjon meg a nyugdíjasoktól.."
Ugyanúgy, ahogy a diákokkal is állandóan szórakoznak, és mindig előjön, hogy drágább lesz a bérlet, vagy nem lesz kedvezmény. Szóval nem nyugtat meg.
"akik között szerencsére nincs rokonod.."
De van. Gondoltam, hogy a demagógia be fog lépni, hiszen ha nem támogatom a szimbolikusan olcsóbb bérletet meg az ingyenes utazást, akkor én már biztos az összes nyugdíjast a pokolra küldeném, de minimum, hogy vonják meg tőlük a nyugdíjat, és éljenek az utcán. Szóval erre a hülyeségre én nem szeretnék reagálni.
"hogy megnyugodj, mi a nejemmel eddig még nem ültünk sem vonaton, sem buszon, sem más tömegközlekedési eszközön, mert állandóan kocsival járunk..a kényelem fokozása érdekében csak automatával."
Ez megint egy olyan dolog, ami nem kapcsolódik a témához. Attól nekem nem lesz jobb, hogy bizonyos emberek nem használják ki az olcsóságot. Engem maga az olcsóság zavar.
Azért köszönöm a választ, én csak örülök, ha valaki értelmesen tud reagálni (főleg, hogy pont nyugdíjas), még ha nem is ért velem egyet kb. semmiben.
Kicsit szűkre szabottan látod a világot.
Magyarországon nem csak Budapesten élnek emberek, köztük tanulók és nyugdíjasok. A KSH 2015. január 1-i adatai szerint, Budapesten, a magyarországi lakosok kevesebb mint 17%-a él. És ha megnézed azokat a vidéki városokat, amelyekben van helyi közlekedés: a tanuló- és nyugdíjas helyi bérletek árai azonosak. Sőt, azonosak a bérletszelvények, eleve T/NY jelzésűek.
És többmillióan élnek olyan településeken, ahol nincs is helyi közlekedés. A helyközi közlekedésben pedig billeg a kedvezményezettség aránya; nagyot változik 65 év alatti nyugdíjas és afölötti korú személy esetén.
A tanulók 90% kedvezményű bérlettel utazhatnak a lakóhelyük és az oktatási intézmény települései között, és korlátlan számban válthatnak 50% kedvezményű jegyet, bármely viszonylatban.
Egy 65 év alatti nyugdíjas, évente 16 alkalommal utazhat 50%-os, 2 alkalommal 90%-os kedvezménnyel. Egy oda-vissza út, az 2 alkalom.
A kedvezményeket az állami költségvetés pótolja a közlekedési társaságoknak. Budapest esetében ez különösen összetett, és a viták sokszor szerepelnek a nyilvánosság előtt is. Nem tudhatom, de nem tartom kizártnak, hogy a kis különbség nem a tanulók alább-becsülése miatt adódott, hanem esetleg különböző témakörökben, a huzavonákban, eltérő időpontú és lehetőségű megegyezések miatt.
Sokféle élethelyzet van. Nagyváros közeli kis falunkból, az egyik szomszédasszonyom azért kérte 40 éves munkaviszonya után a nyugdíjazását, hogy módja legyen a városban élő gyermekét, pontosabban az unokáit, segíteni. Reggel viszonylag korán indul (ami miatt nagyon sok háborgás szokott itt a GYK-n is lenni: „miért a reggeli csúcsforgalomban utaznak a nyuggerek?”), hogy munkába induló lánya és veje helyett, keltse, elkészítse, és óvodába, iskolába kísérje unokáit. És délelőtt főz a családnak; sokat használva az innen cipelt, az itthoni kertjében termeltekből, az itthon nevelt baromfiakból. A kedvezményéből, egy napon, a 2-szer 7 km-es útért, a 16 db 50%-os éves lehetőségéből, kettőt kell elhasználnia. Nem tart sokáig. Havibérletet vesz, teljes áron, ami helyközi közlekedésben nem kedvezményes, annyiba kerül, mintha minden munkanapon 2 jegyet venne (csak így nem kell a pénzzel bajlódnia, mint a buszon való jegyvételkor). És a nagyvárosban nyugdíjas bérletet vesz, ami fillérre egyező árú a tanulóbérlettel.
A másik szomszédomban élő házaspár mindkét tagja 70 év feletti. Jobb napjaikon el bírnak menni a boltig, de többnyire másokat kérnek meg a vásárlásra. Ingyen utazhatnának, de örülnek, ha, mikor szükséges, nagy keservesen el tudnak utazni a városi szakorvosi rendelőig.
Szemben, a középiskolás fiú 90%-os kedvezményű bérlettel utazik a városba, ott tanul. Pénteken és szombaton mindig, de jónéhányszor hétközben is bebuszozik a városba, bulizni és egyéb okokból. A bérlet nincs tanítási napokra és azokon a napokon egyszeri oda-vissza utazásra korlátozva, tehát használhatja erre is. Nem irigységből írom. Örülök, hogy van ilyen lehetősége, nincs fiatalként, pénzszűke miatt, otthoni senyvedésre kárhoztatva.
Szóval, nem csak Budapest-bérlet van a világon.
"A KSH 2015. január 1-i adatai szerint, Budapesten, a magyarországi lakosok kevesebb mint 17%-a él."
Az lehet, de kb. 30%-a mégiscsak napi szinten jár bent. Szerintem hülyeség arról beszélni, hányan élnek ott, mikor az agglomeráció hatalmas, és onnan is rengetegen jönnek be a városba (sőt, messzebbről is). (Én sem élek Budapesten.)
A többi részben igazad van, nem is állítottam, hogy ez mindenhol így van, de nincs információm az ország összes településének bérletárairól. Ez viszont számomra érthetetlen.
"Havibérletet vesz, teljes áron, ami helyközi közlekedésben nem kedvezményes, annyiba kerül, mintha minden munkanapon 2 jegyet venne"
Ezzel tisztában vagyok, és egyébként nem is tartom korrektnek. Helyi közlekedésben hatalmas kedvezmény, de helyköziben már semmi? De ez megint oda vezet, hogy a közösségi közlekedés kedvezményrendszere teljesen rossz. Át kéne alakítani, csak az elmúlt 25 év kormányai semmi érdemlegesen nem tettek, csak elvettek kedvezményeket, az ésszerűsítés valahogy elmaradt.
"Ingyen utazhatnának, de örülnek, ha, mikor szükséges, nagy keservesen el tudnak utazni a városi szakorvosi rendelőig."
Szerintem ez megint csak nem tartozik ide, csak sajnálatot próbálsz kiváltani. Még egyszer leírom: nekem semmi bajom a nyugdíjasokkal, és sajnálom azokat, akiknek ilyen problémái vannak, de ez semennyiben nem kapcsolódik az utazási kedvezményekhez. Attól nem mozog könnyebben senki, mert olcsóbban utazik. Olcsóbban annak kell utaznia, aki rászorul az anyagi helyzete miatt.
A nyugdíjas bérlet inkább a rokkant nyugdíjasokra vonatkozik, aki lehet akár 24 éves is. 65 év felett viszont ingyenes az utazás, ha nyugdíjas az ember, ha nem.
Az átlag rokkant nyugíjasnak semmi pénze sincsen, kap pár 10.000 forintot nyudíjként azt jó napot, tőle nem várhatod el hogy többet fizessen.
Én is néztem a válaszokat - "törődj bele, ez van és kész"-en kívül, mást én sem látok.
Ahogyan látom, csak egy igazi indok van: a nyugdíjasokból rengeteg van és nagy szavazóbázis miatt, adnak nekik, nagyobb kedvezményt.
Igazán, nem korhoz, hanem bevételhez kéne kötni a kedvezményeket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!