Mennyire kihasznált a 4-es metró?
Bár Bp közelében lakom, de a kocsi mellett már nem tudom megfizetni a BKV-ét, ezért azon szinte sose utazok. A 4-es metrón sem voltam még, de azt hallottam és olvastam, hogy nagyon kevés az utas. Eddig napi 100 ezer utasra állt be, ami a 2-es és a 3-mas vonal töredéke. Aki a 4-es metrón utazik, az mit tapasztalt?
Mert a Bosnyákon mi van? Nem sok minden. Ráadásul ha odàig járna a metró, a potenciálisan legtöbb utast adó Újpalotán lakók közvetlen belvárosi kapcsolatát akkor is meg kellene tartani, hacsak nem akarjuk dupla átszállásra kényszeríteni ezeket az utasokat.
Az M4 átlagos utasszáma 100 000 utas naponta, ami egy közepes villamosvonal adata szokott lenni és a tervezettnek csak az ötöde.
Két dolog.
Utasszámlálás: láttam miként végzik el. Ha valakit érdekel, nézzen utána és érteni fogja a napi 100 ezret (elárulom: a valós szám több).
Kihasználtság: munkába menet, munkából jövet nem lehet leülni, annyira tele van. A dél-budai környéken nagyon sok ember lakik és eddig a 7-es buszokra és a 47/49-es járatokra voltunk kényszerítve. A Bartók Bélán egy kapu előtt megállva korábban 1 perc alatt 2-3 busz elment és általában tele. Sokszor fel sem lehetett szállni, akkora volt a tömegnyomor. Ezt az utaslétszámot nem lehetett buszokkal, villamosokkal kiszolgálni.
A nyomvonal: ez csak az első ütem. Ha mindhárom meglesz, akkor Gazdagréttől a Bosnyákig fog menni, még nagyobb lesz az utaslétszám. Nem lenne hülyeség elvinni Újpalotáig, ugyanazon okok miatt, amiért Gazdagrét is terítéken van.
A 2-es és 3-mas metró: az mennyire embertelen már, hogy munkába menet/jövet akkora a tömeg, hogy néha nem lehet felférni.
A 3-mas metró "kihasználtsága" szerintem már embertelen. Utazzon vele csúcsidőben naponta az, aki azt ideálisnak gondolja. Nem beszélve arról, hogy már Káposztásig kellene járnia...
2-es ugyanez, de adok tippet: 14,45 és 15,00 között Blahán felszállni és eljutni az Őrsig. Csinálja ezt meg valaki 1 éven át minden munkanap és megérti, hogy a 2-es nem jól kihasznált, hanem sajnos túlzsúfolt.
Mind a kettes, mind a hármas megérdemelne valami trükköt, hogy rendesen utazható legyen.
Utolsó:
a 2-es és a 3-as metró valóban igen zsúfolt.
De a 2-eshez vannak praktikák:
Az Örsre, Stadionokra menet NEM szabad az első kocsiba szállni!! Az első kocsi a vonal kb. közepére embertelenül megtelik amiatt a mentalitás miatt, hogy oda kell szállni, ahol leszállás után közel lesz a kijárat. És hát ugye az Örs.
A Stadionoknál leszállva lehet látni, hogy az első kocsi alig tud ajtót zárni, a harmadikban már talán le is lehet ülni, a 4-5.-ben biztos le lehet ülni.
A Déli pályaudvar felé az első kocsi első fele jó, maximum fél nyolckor vannak ott sokan, de nyomorgás akkor sincs. Amúgy laza.
7.-nek: nem tudom mennyit használod a kettes metrót, de a szavaidból az következik, hogy régen nem láttad mi van a metrón.
Már régóta nincs első, második és akárhanyadik kocsi.
Egyterű van, adott számú ülőhellyel és kevés állóhellyel. Az emberek ott állnak, ahol van kapaszkodó - ami amúgy nem jó, mert a kapaszkodók elhelyezése nem illeszkedik az emberi igényekhez. Igaz, hogy az ülések elé helyeztek kapaszkodó rudat és arra pár lifegő valamit. Ha oda áll valaki és ott éppen ülő ember van, akkor az álló ember micsodája éppen az ülő ember szájában van.
Mondjuk ez mellékes, mert az utasszám nem változott, csak az amúgy is nagy utasszámot máshogy osztja el az elrendezés.
Egyébként az a baj, hogy ritkán jár. Mondhatja valaki, hogy a 270 másodperc nem sok, de például a Blahánál addig két villamos (1 a Moszkváról, 1 a déli végállomásokról) beérkezik és és ki tudja még mennyi busz. Tehát a kettes "kihasználtsága" (akár a hármasé) a ritkítással lett olyan, amilyen, de ez itt most lényegtelen.
Ma a munkába menet és hazajövet is direkt néztem, a négyesen 1 ülőhely sem volt. Egész pontosan Kelenföldről mentem, az ülőhelyek nagyrészt megteltek, a Móricznál már kényelmetlen volt a tömeg, ülőhelynek se híre, se hamva (nem panasz, mert mindig állok, ha üres, akkor is). Ez maradt a Keletiig. Ha valaki le akart ülni, akkor egy Kálvin téri sprinteléssel szerezhetett magának helyet.
Hazajövet már a Keletinél tömeg volt az induláskor. A Móricznál már levegősebb volt a helyzet, de ülőhely semmi. Újbuda-központnál ürült ki annyira, hogy le lehetett ülni, ha akartam volna.
Még egy dolog feltűnt, ami eddig nem. Munka közben kétszer mentem a Blahától az Őrsig. Mindkét alkalommal nagyon sokat állt a Pillangó és az Őrs között (általában mindig lassítanak, amíg egy szerelvény nem halad ki a végállomásról). A négyesen szerencsére nincs ilyen két megálló közötti várakozás.
Csúcsidőben nem olyan rossz a kihasználtsága, viszont vannak olyan időszakok, amikor tényleg nagyon kevés utas van. Én azt tapasztaltam, hogy Kelenföldön felszáll elég sok utas, ennek egy kisebb része leszáll a Móriczon, majd az utasoknak a 80-90%-a átszáll a 3-as metróra a Kálvin téren, onnan pedig a 4-es gyakorlatilag üresen megy be a Keletibe. A többi állomáson igazából nem olyan jelentős az utascsere.
Igazából Budán jelenleg többletkapacitás van. A busz, a metró és a villamos nem igazán fér meg egymás mellett ebben a formájában, és itt a metró húzza a rövidebbet. Jelenleg két lehetőség van: a 7-es buszokat elvágják a Gellért térnél, megszüntetve ezzel az átszállásmentes kapcsolatot Újpalota és Újbuda között. Ezzel a lépéssel a Keletinél átszállítanák az embereket a metróra illetve a Gellért térnél a villamosokra, viszont ez túlságosan népszerűtlen lenne az utasok körében. Másik lehetőség a metró hosszabbítása mindkét irányba, ugyanakkor ez rendkívül költséges és olyan projektektől venne el pénzt mint pl. a 3-as metró felújítása.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!