Mikor fog felkerülni FUTÁR az ICS villamosokra, a HÉVre és a BKK hajókra?
"mert a villamos az ő szellemi termékük, és nem lehet csak úgy beleturkálni."
Akkor minek fizettünk érte? Szép lenne, ha nem lehetett volna az ICS villamosokból KCSV7-et csinálni, mert az a Ganz gyár szellemi terméke, vagy alacsonypadlósítani hátul egy Ikarus 260ast ugyanezen okokból.
Természetesen az ICS-kre is felszerelik a Futár belső egységét, ám kijelzőt aligha kapnak már. A Combinók kimaradnak a rendszerből, mert valószínűleg a jármű szoftverébe is bele kellene nyúlni, ami zárt forráskódú szoftver, ezért a licenctulajdonos Siemens beleegyezése nélkül nem változtatható meg.
A HÉV-re mindenképp ki kellene majd terjeszteni a rendszert, de ez ebbe a projektbe nem fér már bele sem pénzben, sem időben. Pedig az itt-ott meglévő rendszerek csak a menetrendet tudják, a vonatok pozícióját nem, így késést sem tudnak megjeleníteni - nemhogy ennek ismeretében megváratni a csatlakozó járatokat....
A hajókba tuti, hogy kerülni fog Futár a következő körben.
a HÉV vonalak esetében a jelenlegi Futár nem igazán alkalmas a feladat ellátására. Ez alapvetően városi közlekedési rendszerek forgalomirányítására lett kitalálva, azaz ha például kiesik egy busz, a Futárral lehet utasítani a következő busz vezetőjét, hogy induljon hamarabb. Vagy ha összetorlódott 2 busz, a hátsót, hogy haladjon kicsit lassabban. Ennek az egésznek az alapja, hogy városon belül ugyan van meghiordetett menetrend, de a sűrű követés miatt ettől el lehet térni, ha műszaki vagy forgalmi okok megkívánják.
Na most a HÉV vonalakon ilyet nem lehet két okból:
- egyrészt mivel ezek rendes vasútvonalak, ezért a forgalomirányítás más logika alapján történik. Nem a diszpécser utasítja a járművezetőket, mint a buszok esetében, hanem az előre meghirdetett menetrend alapján az állomásokon dolgozó forgalmi szolgálattevők irányítják a közlekedést.
- másrészt itt nem lehet olyat csinálni, hogy ha az egyik motorvonat műszaki hiba miatt megáll, akkor a következő járatot hamarabb indítják. Egyrészt nem biztos, hogy megoldható a hamarabb közlekedtetés (nem mindenhol két vágányú a vonal, van ahol meg kell várni a szembejövő vonatot), másrészt hamarabb semmilyen esetben nem szabad vonatot indítani (a Budapesten kívüli részeken van, hogy óránként-fél óránként mennek a vonatok, itt jóval nagyobb hatása van egy hamarabb induló járatnak). De fordítva sem működik a dolog, ha félórás követésnél az egyik vonat 15 perc késéssel indul, a következőt nem lehet 7-8 perccel késve indítani, hogy egyenletes legyen a követés. Vasúton mindig a menetrend pontos betartására kell törekedni.
Tehát ezekből látszik, hogy a forgalomirányításra nem igazán használható a Futár, így fölösleges ennyi pénzért megvenni őket. Az utastájékoztatási funkció miatt lehetne GPS jeladót építeni a HÉV-eken közlekedő motorvonatokba is, bár nem biztos, hogy most ez a legfontosabb fejlesztés ezeken a vonalakon. Statikus állomási utastájékoztató kijelzőket jóval olcsóbb telepíteni, ami a menetrend alapján kiírja a vonatokat, az esetleges késést meg beírja a forgalmista. Ha meg még fejlettebb utastájékoztatásra lesz szükség, érdemesebb a Futár helyett a MÁV-nál is alkalmazott MFB készülékeket telepíteni, ezzel a már meglévő országos rendszerbe lehet csatlakozni (ezt használja a MÁV mellett a GYSEV és a magánvasutak nagy része is).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!