Ilyen buszok miért nincsenek?
Ahol csak állóhelyek vannak?
Egy üllőhelynyi területen simán állhatna 2-3 vagy akár 4 ember.
Kevesebb busz kéne, kevesebb üzemanyag fogyna, gondolom az ilyen busz kialakítása is olcsóbb lenne.
Persze a helyközi járatokra gondolok.
Vagy esetleg még a busz egyik oldalán lehetne egy elfordított ülés sor mint a metrón időseknek, várandós nőknek.
Volt már ilyen: a repülőtereken volt, hogy buszokkal vitték ki az utasokat a termináltól a repülőgépig, ezeken általában csak néhány ülőhely volt, épp a jobb helykihasználás érdekében. Nézd csak meg az Ikarus 290-et: ékes példája a koncepciónak.
Ott ez nem okozott gondot: egy pár perces utat bárki végig bír állni, a repülőtér sima, sík betonján, alacsony sebességgel közlekedő buszok meg elbírták, ha tele voltak utassal.
De a helyközi járatok nem ilyenek. Fél-háromnegyed órás úton bizony már elkél az ülőhely, mert van, aki nem akarja végigállni. Nem csak a nyugdíjasok és a várandós nők között akadnak ilyenek: lehet, hogy egy erős, egészséges férfiember is szívesen ülne hazafelé, ha lenyomott egy 12 órás éjszakai műszakot a gyárban, előtte odafelé meg állt a melósbuszon.
Aztán ott vannak az útviszonyok is: kanyargós, emelkedőkkel, lejtőkkel, gyorsításokkal, fékezésekkel tarkított út során nem árt, ha van ülőhely, mert az ülő utas biztonságosabban utazik, nem esik el, ha hirtelen fékez vagy irányt vált a busz.
No meg ott van az utasok tömege is. Ha egy mostani szabványos, 12 méteres szóló buszból kiszerelnéd az üléseket és 3-szor, 4-szer több ember férne el rajta (a pontos arányt nem tudom, de azt hiszem, 5 főm/m^2-re számolják az álló utasokat), akkor az jóval nagyobb össztömeget jelentene. Márpedig a megengedett legnagyobb össztömeget nem lehet hipp-hopp növelni akármeddig. Még akkor sem, ha új vázat terveznek: a tömeget a jogszabályok is korlátozzák, illetve technikai akadályok is vannak. Például nehéz olyan futóművet készíteni, ami egyaránt jól működik az üres és a heringmódra megtömött busz alatt is.
Ja, és még valami: az szép és jó, hogy még többen férnek el egy buszon. De hogyan szállnak fel és le? A két-három pár lengőajtó egyszerűen nem elég háromszor-négyszer annyi embernek, nem lesz elég gyors az utascsere és az utasok áramlása sem lesz irányított, az ajtótól távoli helyekről az istennek se lehet leszállni. Ha meg több ajtót építenek az utascsere megkönnyítésére, azzal is csökken a használható alapterület, mert az ajtóknak, merevítőknek, lépcsőknek hely kell. Az ülőhelyek közti folyosók viszont szépen terelik a népet, megoldható, hogy senki se kerüljön nagyon messzire az ajtótól és csak annyi ember férjen el a buszon, amennyi szükség esetén belátható időn belül le is tud szállni róla.
Hidd el, a mérnökök, akik a buszokat tervezik és az erre vonatkozó szabványokat megalkotják, nem teljesen hülyék. Jóval összetettebb dolog ez annál, hogy képernyő előtt ülve és ötletelve bárki teljesen megértse.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!