Mi a gond a Credo buszokkal?
Személy szerint legfőképpen az, hogy ocsmány :D
Bár az újabb Citadell már elég pofás. Az IC/EC sorozat úgy ránézésre is vicc, ha a kortársai körében nézzük.
"Arról meg végképp fogalmam sincs, hogy miért kellett csődközeli helyzethez vezetni a vállalatot azzal, hogy semelyik társaság nem vette az ő gépeiket, csak a Mercedesek és az egyéb vackok kellettek mindenfelé. "
Itt két dolgoz emelnék ki. Az egyik - amit a rádióban mondhatni elismert a magyar buszgyártók szövetségének egyik tagja a BKV tenderrel kapcsolatban - az, hogy nem kellő alapossággal készültek a pályázatokra. Egy busztender nem úgy néz ki, hogy XY volán kiírja, hogy ő venne 20db 12 méteres helyközi buszt, amire mindenki beküld egy A4-est rajta 2 képpel és az árral. Itt a gyártónak keresni kell egy bankot/bankcsoportot és előállni egy konkrét pénzügyi konstrukcióval, ami tartalmazza az ártól és a lízingtől kezdve a különböző elvárásokat, garanciákat esetleg kötbéreket meg úgy mindent ami az adott futamidőre vonatkozik. Ebben sehol nem vagyunk a nyugati konkurenciához képest. Egy Volvo vagy egy Daimler csoport a saját banki hátterének köszönhetően olyan feltételeket tud nyújtani, amit a Credo nem. És mivel saját bankjuk/pénzügyi partnerük van, árban is versenyképesebbek. ( Ha pl akarsz venni x db Volvo nyergesvonatót, akkor nem neked kell a bankok után rohangálni. Egyszerűen kimész a Cinkotai útra, beviszed minden papírod, a Volvonál elbírálják valahol Svédországban, ha megfelelsz akkor megrendelheted az újat vagy viheted a használt vonatót. ) Itt azért nem mindegy, hogy ki kell termelni egy kereskedelmi bank haszonkulcsát, vagy a csoport rendelkezik egy saját eszközfinanszírozó pénzügyi céggel, aminél ugyanez már nem lényeges. Jöjjön ki 0-ra és pörögjön a gyártás. Ez egy 5 éves futamidő alatt 5-10-15%-ot is jelenthet a végösszegben.
A másik fontos dolog egy haszonjármű esetében a megbízhatóság. Általában normálisabb helyeken azokat a típusokat használják, amik megbízhatók és költséghatékonyak. Tegyük fel, te alapítasz egy buszos céget és beszállsz a városi tömegközlekedésbe. Ha választanod kell, mit veszel:
Volvo 7700/7700A amiből csak itthon fut közel 300db és még Európában kitudja mennyi, vagy
az új csuklós Citadell 19 amiből 3 év alatt épült 2 példány?
Persze, látatlanban a Credot. Aztán ha mégsem olyna jó, mint gondoltad, akkor mondjuk 50 busznál azt az évi pár milliót amit elbuksz simán benyeled...
Van még egy fontos dolog a haszonjárműveknél ( így a buszoknál is ), az pedig a műszaki tartalom. A Credo csak karosszériát gyárt. A bélést úgy vásárolja össze a piacról. A nagy európai buszgyártó csoportosulások nem csak karosszériát gyártanak, hanem motort, váltót és hidat is. Ha a Credo a piacról vesz motort, nyilván senki nem fogja ócsóért adni, mivel az a konkurenciának kell. Régebben Iveco motorok voltak bennük, azok amúgy is a legolcsóbbak a piacon... Most már Cummins motort kapnának, az meg már nem európai.
Ugyanez volt a helyzet az Ikarus Classic Sorozatánál is ( C56/C80 ). Ha raktál bele egy Rába motort meg egy Csepel váltót, az kb olyan is volt. Az Iveco vagy Detroit Diesel motorral és ZF váltóval meg már drágább volt, mint a Törökországban gyártott MAN Sü/Sl sorozat járművei. Mit vett elég sok volán? Elég sokan MAN-t választották, ami ráadásul alacsony padlós volt.
Na ezek miatt nem kell a kutyának sem a Credo és a magyar busz. Tessék megnézni a NABI-t, mondhatni ontja a buszokat, igaz nem a magyar piacra..:D
Ez persze mind nem így lenne, ha...
a Rába fejlesztett is volna valamit ( mert a D10 gyakorlatilag egy hengerfej módosított 45-50 éves D2156-os blokkon alapul). A motorgyártást illetően szörnyen le vagyunk maradva. Ha a Rába/Csepel szintén fejlesztett volna valamit, akkor most lehetne akár saját fejlesztésű váltónk és kormányművünk. Ha mindez megbízható lenne és piacképes áron, és a magyar autóbusz karosszálók minőségi terméket raknának össze ( ugye mindenki emlékszik mekkora botrány volt abból, amikor a Scania visszavonta az alvázak licenszét az EAG-tól minőségi kifogásokra hivatkozva...) akkor lenne itt buszgyártás. De ezektől nagyon nagyon messze vagyunk. ( mondhatni hasonló okok miatt ment tönkre a Ikarus és a GANZ is, csak ott azért más tényezők is szerepet játszottak ).
És még valami. Az első sorban már leírtam, szerintem ( ugye ez nagyon szubjektív és ízlés kérdése ), de a Credo IC/EC család az valami rettenetesen ocsmányra sikerült. A Citadell formaterve már teljesen korszerűnek nevezhető. Az nem egyértelmű számomra, hogy miért nem vagyunk/voltunk képesek egy normális külső formatervet kidolgozni? Az Ik200-család a maga korában elég pofás volt. Én azt mondom, hogy az EAGos E95 majd később az E94 is elég jól eltalált volt ( szemből legalább is, oldalról úgyis mindegyik egy nagy téglalap xD ), sőt a "faceliftes" Ik417 is vagány volt. Ezek után egy Credo EC/IC ? Mintha rá lenne írva, hogy nesztek, egy olcsó sz@r.. :D
Szóval a győri gyár vétke? Hogy fejben nagyon nincsenek ott, ahol kellene lenniük. Ha nem így lenne, akkor nem Volvok, Mercedesek, MAN-ek és Neoplanok rohangálnának a volánoknál, hanem Credok és Ikarusok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!