Nem lenne jó, ha a Budapest területén megtalálható vasútállomások között járnának sűrűbben vonatok, egyfajta primitív S-Bahn hálózatot alkotva?
A Budapesten belül található MÁV-állomások között 2009 óta BKV bérlettel is lehet közlekedni MÁV vonatokkal. Mivel ezen vonalakon BKV-s szemmel nézve relatíve magas az időköz két vonat között (még csúcsidőben is fél óra körül van) ezért szerintem simán megérné olyan vonatkocsikat közlekedtetni, amik nem lépnek ki a városhatáron és két rendes vonat közötti időben járnának, abba a fél órába simán beleférne több járat is.
Ez olyan módon fellendíthetné a város közlekedését, hogy nem kéne új pályákat építeni, csak esetleg venni még pár FLIRT-et és Desiro-t.
Lehetséges viszonylatok:
Nyugati Pályaudvar - Ferihegy
Nyugati Pályaudvar - Pestszentimre
Nyugati Pályaudvar - Üröm
Nyugati Pályaudvar - Rákospalota-Újpest
Keleti Pályaudvar - Rákoscsaba
Keleti Pályaudvar - Rákoskert
Déli Pályaudvar - Nagytétény-Diósd
Déli Pályaudvar - Nagytétény
Kőbánya Kispest - Soroksár
Kőbánya Kispest - Kelenföldi pályaudvar
Mit szóltok az ötlethez?
Nos, van benne valami, amit írsz, s biztosan olyan is, akinek valóban könnyebbe lenne a közlekedés. De nekem pl. Rákosligetről munkába járni a vonat a legrosszabb.
A buszmegálló kb. 200 méterre van tőlem. A vasútállomás másfél kilométer. Ha megnyitnák újra Rákoskeresztúrt, az is olyan 600 méter. Keletiből a metró, busz megint csak messze van, a troli még messzebb.
Ha este jövök haza, s nincs dugó, a sebkorlát maximális betartása mellett kocsival 25 perc. Igaz, ez a legdrágább.
Ez mindenkinek jó lenne, csak a MÁV-nak nem. Mégis miért érné ez meg? Gondolkodj már...
A vonat nem helyi közlekedésre lett kitalálva. Ez csak egy opció, hogy Budapest közigazgatási határán belül jó rá a BKV bérlet.
Létezik is ilyen irányú közlekedési koncepció, a vasútvonalak és a helyi tömegközlekedési hálózat kapcsolódási pontjainál egy sor leendő új megállóhely helye, sőt, neve is rögzítve van már.
Ami a viszonylatszervezést illeti, én nem látom annyira egyszerűnek a helyzetet: baromira nem arról van szó, hogy veszünk még egy-két Flirtöt meg Dezsőkét, aztán máris sűríthetünk.
A gond az, hogy a fővárosi vasúti pályák a mai vágányhálózat és biztosítóberendezés mellett eléggé csúcsra vannak járatva. Pl. Rákos és a Keleti közé már fizikailag nem nagyon fér több vonat, illetve ha az állomásközbe még férne is, a Keletibe már nem. De hasonlóképpen problémás a Rákospalota-Újpest - Nyugati szakasz is, ahol a Nyugatiba még csak-csak beférne irányonként egy-egy sűrítő vonat, de az állomásközben már így sem fér el több vonat. A 100a Kőbánya-Kispesttől kifelé eső szakaszán még volna hely több személyvonatnak, de akkor mi lesz a tehervonatokkal? Ma is szinte csak éjjel tudnak menni, csoda, ha néha sikerül beszuszakolni egyet-egyet napközben is.
Ezen kívül az általad megadott végpontok hasraütésszerűnek tűnnek. A városhatár nem jelent egyben lépcsőt az utasszámokban: tök értelmetlen lenne pl. visszafordítani a ritkásan lakott környéken lévő Nagytétény vagy főleg Nagytétény-Diósd állomáson a vonatokat, miközben a következő megálló már egy nagy település (itt: Érd) sűrűbben lakott részén van.
Emellett Ferihegyen, Rákoscsabán, Rákoskerten nincs is a vonatok visszafordítására alkalmas infrastruktúra ma.
Szóval én nem szűkíteném le a sűrítést Budapestre. Ellenben a Kőbánya-Kispest - Kelenföld és a Keleti - Kelenföld viszonylatokat nagyon tudnám támogatni, még ha ezek megvalósításához is komoly kapacitáshiányok feloldására lenne szükség.
A végpontokat úgy találtam ki, hogy ezen a térképen:
Megnéztem mi az utolsó megálló Budapest területén.
A vonatok visszafordítása úgy lenne megoldva, hogy a vonat simán elindulna visszafelé, és amennyiben kétvágányú a pálya, a legközelebbi váltónál átmenne a menetirány szerint helyes vágányra.
Kívülállóként könnyű ezt így szépen megtervezni és leírni. De, ha csak egy pici kis rálátásod is lenne a MÁV működésére, meg se fordult volna a fejedben ilyennek a gondolata.
Hidd el, kivitelezhetetlen amit írsz. Ráadásul baromi nagy ráfizetés lenne.
"Megnéztem mi az utolsó megálló Budapest területén."
Az előbb leírták ez miért lenne értelmetlen/gazdaságtalan.
A két vágányú pálya meg arra lett kitalálva, hogy adott szakaszon egyszerre mehessen a kétirányú forgalom. Azt is írták, hogy már így is kapacitás hiányos a főváros vasúti közlekedése, erre te bejátszanál egy rákoscsabai kiszaladóst, ami mondjuk Rákostól 10-12 perc, majd 5 perc menetirányváltás és vissza megint 10-12 perc. Mivel kitérőzni csak Rákoson és Pécelen lehet, ezért azt a szakaszt gyakorlatilag egy vágányossá tennéd. Óránként lenne 2db BP-Keleti - Rákoscsaba inga, ezzel elvinnéd a 80-as vonal kapacitásának a felét. Nagyon nem jó ötlet olyan helyen, ahol csúcsidőben sokszor egy-két térközre követik egymást a vonatok mindkét irányban.
Nálunk is megvan a magunk primitív S-Bahn hálózata, HÉV-nek hívják. A te elképzeléseidhez jelentős pályabővítésre lenne szükség, de sok helyen értelmetlen lenne. Szerintem bukott ötlet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!