Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Mi a különbség troli és egy...

Mi a különbség troli és egy sima busz között?

Figyelt kérdés

A troliba nem kell benzin, mert árammal közlekedik?

És így gazdaságosabb? Vagy csak környezetvédelmi okokból jobb?



2012. jún. 29. 13:23
 1/3 anonim ***** válasza:
100%
A villanymotor hatásfoka jobb, mint a dízelmotoroké, így gazdaságosabb az üzemeltetés. Azonban maga az infrastruktúra és a járművek is határozottan drágábbak, a pálya is kötött(ebb) a troli esetén. A troli jobban kíméli a (helyi) környezetet, egyrészt a nulla emisszió miatt (ami persze azért a hőerőműveknél megjelenik), másrészt a kisebb zajszint miatt.
2012. jún. 29. 13:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:
100%

Benzin a hagyományos buszokba sem kell, mert dízelek vagy gázzal mennek.

Jobb a villanymotor hatásfoka, ezért ugyanolyan terhelés és sebesség mellett kevesebb energiát fogyaszt, mint a dízelbusz (ki lehet számolni, mennyi energiát termel a dízelbusz az üzemanyag égetésével, így lehet egyenlőséget tenni köztük). Ezen kívül megfelelő technikai háttér mellett megoldható a visszatápláló fékezés is: ilyen esetben fékezéskor a villanymotor generátorként viselkedik és elektromos energiát termel. Ez a dízelbusznál hővé alakul, itt viszont a troli visszatáplálja az elektromos hálózatba, tehát a többi busz fel tudja használni.

Ezen kívül a villanymotor kedvezőbb nyomatéki karakterisztikája miatt bizonyos vonalakon jobban használható, mint a dízelmotor, gyorsabb is lehet a troli. Ráadásul a villanymotor nem bocsát ki szennyező gázokat és nem hangos. Igaz, az erőművekben azt az energiát, amiből a troli is megy, sokszor fosszilis hordozókkal termelik meg, viszont a marha nagy erőmű hatásfoka összességében kedvezőbb, mint a viszonylag kicsi buszé. Tehát mondjuk ugyanannyi energia megtermelése mellett az erőműben és az elektromos hálózatban kevesebb veszteségbe menő energia jelentkezik, mint egy dízelbuszban. A káros gázok kiszűrése is könnyebb az erőművek esetén: könnyebb igazán hatékony szűrőt szerelni egyetlen, közel állandó körülmények között működő kéményre, mint ezernyi, különböző méretű, más-más hőmérsékleten működő, folyton rázkódó, mozgó, vízzel-sárral érintkező kipufogóra. Ráadásul az erőműben a veszteségek kezelése is lehet jobb: a dízelbusz esetén a felesleges hőenergiát a hűtés vezeti el, a hűtők fűtik a környezetet és annyi. Esetleg télen az utasteret melegítik vele. Erőművek esetén viszont a fölös hőenergiával távfűtést lehet működtetni, ami így kvázi ingyen van.

2012. jún. 29. 14:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 A kérdező kommentje:
köszönöm, hasznos válaszok voltak:)
2012. jún. 29. 23:00

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!