A földalatti járművei mindig villamos üzeműek voltak?
Igen, az angol földalattiról én is olvastam, hogy eleinte gőzüzemű volt, ezért lepett meg kicsit, hogy a budapesti vonal már kezdetben is villamos energiával működött. De igaz, a magyar földalatti évekkel később épült meg, valószínűleg addigra a londoni járműveket is elektromosra cserélték. Illetve, a Budapesti elektromos hálózat ellátottsága is kielégítő lehetett már akkoriban, hiszen ott a közvilágításhoz, és az ipari, illetve lakossági villamosenergia felhasználáshoz is meglehetősen nagy teljesítményű erőművek kellhettek - már a századforduló idején is - így átgondolva, egyáltalán nem tűnik valószínűtlennek a villamos hajtású földalatti motorkocsi.
Így utána nézve: az első fővárosi villamos hajtású utcai vasút már 1887-ben, a MILLFAV 1896-os átadása előtt elindult, így a fővárosiaknak már nem volt újdonság a villamosított tömegközlekedés. A távolsági vasúthálózat villamosítása pedig már az 1930-as években megkezdődött.
Igen mindíg is villamosított volt a vonal de benne van a nevében is. FAV = Földalatti Villamos.
Ez a metróvonal amúgy sohasem volt metrónak nevezhető, inkább hasonlít villamosra a pálya is. A most közlekedő GANZ kocsik meg az Ipari csuklós villamosokhoz nagyban hasonlítanak. Egy fontos külömbség, hogy még a villamos szolenioid fékes, addig a földalatti kocsik meg légfékesek
Az 1930-as évekig szerintem ugyanúgy működött, mint előtte. Ez az első, villamos motorkocsiüzemű földalatti vasút a világon. Tulajdonképpen a Siemens mintaprojektje.
1936-ban annyi változás volt, hogy visszatápláló fékezésűre (!) építették át a járműveket. 1973-ig (!) közlekedtek azok a járművek, amiket 1896-ban adtak át (plussz hozzá építettek pótkocsikat az 1950-es években, pár peront meg is kellett hosszabbítani, máig látszik).
Nem tudom, hol találtál infót arról, hogy 1920 előtt nem ez volt. Amiket leírtam, mind megtalálod a hálón.
A FJFVV-ben benne volt a villamos, a FAV-ban szerintem nem. Szabályozás tekintetében sosem volt közúti vasút (ezt értjük ma a villamos alatt főnévként), bár az üzemmódja és az üzemeltetője a kezdetektől villamosüzemeltető (BKVT és BVVV közösen) volt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!