Berlinben miért vannak állandóan gondok az S-Bahn-hálózattal?
Az S-Bahn hálózatot a '90-es évekig a keletnémet vasúttársaság üzemeltette (DR, Deutsche Reichsbahn)Nyugat-Berlinben is, és keletnémet viszonyoknak megfelelően több évtizedes járművek jártak a vonalakon, nagyon ritkán, és egy csomó vonalat le is állítottak. Ez részben azért is volt, mert Nyugat-Berlin szabotálta az S-Bahn-t párhuzamos metrók építésével. Amikor a '90-es években több lépcsőben Nyugat-Berlinhez kerül az S-Bahn (először a nyugat, aztán a keleti vonalak is) majd a város egyesül, hirtelen újra nagy szükség lesz az addig szellemvasútként működő S-Bahnra. Gyorsan modernizálni kellett, ezért például járműveket kezdtek beszerezni. Ami egy folyamatos bukta. Elsőnek Nyugat-Berlin a DR-től átvett nyugati vonalakon a Br 475-öket, (még a háború előtt gyártották) lecseréli a Br 480-ra, aminek pirítós a beceneve, mivel hajlamos kigyulladni, olyannyira, hogy az észak-déli alagútból kitiltották, és csak felszíni pályákon közlekedhet. Mellesleg ebből a típusból nincs sok. (közben Kelet-Berlin a saját vonalain 485-ösöket állít forgalomba, de ebből is kevés van, és azt hiszem ezek meg azért nem férnek be az észak-déli alagútba, mert nagyobb az űrszelvényük) Aztán amikor a keleti és a nyugati városrész egyesül, és egy kézbe kerül az S-Bahn, akkor a szellemvasút elkezdni visszanyerni a régi szerepét, és hirtelen rengeted járműre lesz szükség mégpedig gyorsan. Ezért a '90-es évek közepén összesen 500 darab Viertelzug-ot rendelnek a Br 481-es típusból, ami egy prototípus. (Viertelzug=negyedvonat, 2 Viertelzug =Halbzug vagyis félvonat, és 2 Halbzug= Vollzug, vagyis teljes vonat)Vagyis a '90-es évek végére a flotta nagyrészt Br 481-esekből állt és volt még Br 480-as, meg Br 485-ös. A vonatokat a DB üzemelteti, a hálózat meg Berlin tulajdona. A továbbiakat nem tudom pontosan, de a DB takarékossági okok miatt a minimálisan szükséges karbantartó kapacitáson felüli kapacitást felszámolta, aztán jött valami EU-s műszaki ellenőrzési rendszer, ami alapján kiderült hogy nagyjából az összes Br 481-es balesetveszélyes. Itt is több mindent hallottam. Az egyik, hogy egyébként is nehezen bírja a hideget, és egy szép hideg téli napon tömegesen beszartak az ajtók, ezért félre kellett őket rakni. De a döntő az, hogy az új műszaki akármi kiderítette, hogy a Br481-esek kereke balesetveszélyesen kopik, és ráadásul gyorsan. És valami fékprobléma is volt. Ez ki kellett vonni őket a forgalomból, és azonnal elkezdeni a javítást. De mivel a javítókapacitást felszámolták, ezért egy pár éve ezen az ominózus télen egyszerűen több vonat romlott el naponta, mint amit meg tudtak javítani. És nagyjából azóta áll a bál, mert a javítókapacitás miatt vagy a napi elromlások számát tudják tartani, vagy rosszabbul muzsikálnak, vagy néha kicsit jobban. De úgy nagyjából az 500 Viertelzug-nak kevesebb mint a fele üzemképes egy-egy napon. Mivel a berlini S-Bahnhoz hasonló rendszer nincs sehol, ezért hasonló vonatokat sem tudnak hozni, így ritkították és egy Viertel-vagy egy Halbzuggal meg is rövidítették a vonatokat. A vonalakat visszavágták a külső kis forgalmú szakaszokon. Azon a nagyon kritikus télen még olyan megoldás is volt, hogy a DB hozott más tartományokból normál vasúti szerelvényeket, és azokat járatta azokon a vonalakon, amik az S-Bahn vonallal párhuzamos normál vasúti vonalak. (ilyenből elég sok van, de ahol S-Bahn megálló van, ott nem mindig van normál vasúti megálló. Például a kelet-nyugati tengelyen a Stadtbahnon ilyenkor kimaradt a Savignyplatz, a Tiergarten, a Bellevue, a Hakescher Markt a Janowitzbrücke meg a Wahrschauer Strasse állomás)
kb ennyi, remélem nem túl dagályos, de már nincs kedvem kitörölgetni :S
ha tudsz németül itt leírja, hogy mi a baja a Br 481-eseknek
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!