Miért kerül egy mozdony 835.380. 000 Ft-ba?
hát először meg kell tervezni - már ez rengeteg munkaóra rengeteg embernek, aztán a használt szabadalmakat/licenceket meg kell vásárolni és még el sem kezdődött a gyártás.
aztán a vázat hegesztőkalodákban össze kell építeni, majd sokféle vizsgálatot kell elvégezni rajt hogy lettek-e rajta repedések vagy nem várt hibák, aztán jöhet a festés meg a komplett elektronika........
tény hogy nem tudom a gyártásfolyamatot, de csak így belegondolva sem fog kijönni párszáz millióba...
nem elég működnie egy dolognak azon a vonaton - többmillió kilómétereket is ki kell hogy bírjanak beavatkozás nélkül az alkatrészek, hogy megérje üzemeltetni a mozdonyt - ne a fűtőházban szereljék mindig.
és ez hosszútávon rendesen megtérül - persze egy normális vasúttársaságnál.
Azért egy mozdony nem szuzuki swift kategória.
Egyrészt hatalmas.
Másrészt egyedi megrendelésre készül.
Harmadrészt olyan technikai háttere van (minőségileg), amivel tippre 10-15 ezer üzemóráig hozzá sem kell nyúlni. Illetve rendszeres karbantartással 25-30 évig futnia kell, ami alatt jópár millió km-t beletesznek.
Volt egy GANZ gyárunk, gyártottunk benne villamost, mozdonyt, vagonokat, motorvonatokat, kisföldalattit, és metrót, de ez nem kellet a f@sszopó országvezetésnek és a pénzéhes feneketlen zsebű f@szverő vezetőknek, így kénytelenek vagyunk megvenni a nyugati gyártmányú silány minőségű szarokat, nyugati árakon, mely ár már magában hordozza azt a nagy mennyiségű lobbi pénzt is, amit egyesek nem nagyon szeretnének tudatni a közvéleménnyel.
Üdv!
Attól hogy Mo-n a megengedett max. seb. az a mozdony még tudna húzni akár 250-el is....
Egy kicsit komolyabb busz ára olyan 100 milla környékén van, ahhoz képest már nem is olyan drága.
És hogy miért ilyen sok? Nagyon egyszerű: nagyon kevés ember vásárol magának otthonra mozdonyt (én még senkinek a garázsában sem láttam), így tehát az eladható példányszám elég kevés (ezres tízezres nagyságrend) míg a befektetett munka nagyon sok. Mivel tömegközlekedési járműről van szó, nagyon szigorú szabályok vonatokznak mindenre. Külföldi mérnökök dolgoznak rajta, akiknek a napi bére lehet akár annyi mint itthon egy havi fizu. Mondjuk csak a mozdony tesztelésén dolgozik 30 ember, csak azon hogy megkapja a különböző minőségbiztosítási pecséteket, dolgozik 10 ember, és így tovább.
Mivel ezeket a mozdonyokat már úgy csinálják hogy minél kevesebbet kelljen karbantartani (külföldön az ember óradíja nagyon sok, míg az alkatrész olcsó) ezért jó minőségű alapanyagokat használnak.
Tehát ott tartunk hogy kb. kétszer annyi mérnök tervezi mint mondjuk egy swiftet, (ha nem 10* annyi) és kb. 10-ed annyit lehet belőle eladni.
Egy sima busznak egy adott szabvány szerinti bevizsgáltatása itthon (csak a vizsgáztatás) valami 5-10 millió ft.
Ezeket a gépeket kint üzemi körülmények között hajtják is 250-el, tehát bírnia kell a strapát...
Meg persze ne felejtsük el, hogy a zsebeket tömni kell, de mondjuk a 600-700 millió ft akkor is reális ár.
Ezek a mozdonyok azért már nem csak annyiból állnak hogy van bennük egy elektromos motor és kész. Tele vannak számítógéppel, ilyen olyan szuper cuccokkal. Pl. a desiro is tudna olyat, hogy a kocsikat emberi beavatkozás nélkül kapcsolja össze automata, nincs más dolga a mozdonyvezetőnek mint rátolat a másikra, bekapcsolja a gombot hogy szerelvények illesztése és kész....
Az már más kérdés hogy mi ezt nem használjuk ki, de a mozdony árában ez is benne van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!