Úgytudom, hogy a MÁV szokott tanfolyamokat indítani (jegyvizsgáló, kocsivizsgáló, stb) honnan lehet megtudni mikór és hogyan lehet a MÁV-hoz bejutni dolgozni? Engem Szeged, Hódmezővásárhely érdekelne!
Szia!
A MÁV weboldalára ne is számíts! Egy nagy selejt és káosz az egész. Mint az egész magyar vasút.
Ha érdekel valami képzés, a Baross Gábor Oktatási Központban érdemes érdeklődnöd ( [link] de itt is inkább személyesen, mert a weboldalt nem sűrűn frissítik - általában semmi sincs fent ott. Telefonon se érdeklődj, mert hamar leráznak - mondván: "sok a dolguk".
De ha már itt tartunk... Én 14 éve vagyok vasutas (vagy inkább: MÁV-alkalmazott - jelenleg: kocsivizsgáló) és meg kell mondjam, már kb. 10 éve hányok az egész vasúttól. Nem javaslom, hogy ide gyere dolgozni. Én is most keresek új állást.
Miért nem jó itt?
Példák (csak néhány a több tucatból), avagy a MÁV gyengeségei:
1) Kocsivizsgálók esetén...
- állandó főnöki basztatás, ellenőrzés - mindenbe belekötnek - abba is, ami jó, és ha nem vagy jó szakmailag, hamar "megfognak", bepaliznak;
- vannak olyan szolgálati helyek is, ahonnan civil megfigyelők írnak a kocsivizsgálók munkáiról jelentéseket - általában negatív dolgokat, vagyis a jót nem veszik észre a munkádban, ha jól csináltál valamit, de a rosszat azonnal észreveszik és jelentenek rólad;
- alkalmanként a fentebbi miatt meglepetésként érhet, hogy váratlanul küld a főnököd egy írásbeli fegyelmit, holott semmit sem követtél el, ami miatt jogos lenne egy fegyelmi megrovás;
- gyenge fizetés (14 év után is csak 113.000-es alap, általában nettó 85-90.000-et kapok meg belőle);
- előrejutási- és fejlődési lehetőség totális hiánya;
- túlórákat sehol sem fizetik, hanem inkább szabadnapban adják ki. Nagyon ritka az, ha valakinek túlórát fizetnek. De ebben az esetben már nagyon nagy szarban van a cég;
- túlzott felelősség gyatra fizetésért - sokszor olyan dolgokat is megpróbálnak az ember nyakába varrni, ami nem is az ő hatásköre;
- túl sok elvárás túl alacsony fizetésért - az alap (munkaköri leírásban rögzített) munkakörön kívül még olyanokat is az ember nyakába sóznak legtöbbször, mint pl. állomás takarítás (ez régen a takarító feladata volt), menetlevél-kézbesítés (ez is régen más dolga volt), takarítás átvétel (ezt is régen mások csinálták a vasúton belül), satöbbi.; Ezt ma már mind a kocsivizsgáló feladata, extra juttatás nélkül, vagyis más munkáját is a kocsivizsgáló végzi, ugyanazért a pénzért, mint azelőtt. (Csak dupla-tripla munkamennyiséget végez el);
- a legújabb munkaszerződésekben a munkaköri leírásban olyan is szerepel, hogy "Egyéb, elrendelt feladatok". Ez azt jelenti, hogy innentől kezdve bármit megcsináltathatnak veled (és meg is csináltatják) - még akár szart is lapátoltathatnak veled;
- plusz munkáért nulla juttatás - a munkaköri leírásodon túl elvégzett feladatokért sem adnak plusz pénzt. Újabban köteles vagy pl. gépkísérő hiányában (mivel őket is leépítették) ráakasztani a mozdonyt, meg amire "megkérnek".(Arra ne is számíts, hogy a mozdonyvezető a 220.000-es nettójáért meg fogja csinálni azt! Ahhoz túl kényesek!);
- sokszor olyan parancskönyveket adnak ki a kocsik közlekedtetését illetően, amitől feláll a szőr is a lábamon. Pl.: lejár egy kocsi fővizsgája, de kiadják utasításban, hogy a kocsit fővizsgálati határidő lejárta miatt tilos kisorozni. De ha történne valami baleset, rögtön a kocsivizsgálót veszik elő és ha szerencséd van, és be tudod bizonyítani az ártatlanságodat (ez ritka - hatalmas munka és áldozatok árán!), akkor talán pár hónapon belül felmentenek.
Egy példa: pár napja szintén kijött egy iktatószámmal nem rendelkező irat, amit még parancskönyvbe sem ragasztottak be - szóval ez is egy "olyan" parancs volt, amivel próbálták a dolgozókra hárítani a felelősséget.;
- kiküldetésért már lófing sem jár. Vagyis jár - bruttó 500 Ft/alkalom; Ez a kiküldetés is be van évente X órába korlátozva. Vagyis ha kiküldetésbe jársz pl. 200 km-re egy hónapon át, akkor kb. 13 szolgálat x bruttó 500 Ft-tal (bruttó 6500 Ft-tal) lettél gazdagabb (gazdagabb! ugyan! ez enyhe túlzás!), amit hozzácsapnak az alapodhoz, meg még hozzácsapják a pótlékokat, a kafatériát, aztán jól megadóztatják, végeredményként pedig ki fog jönni az, hogy kb. nettó 2.000 Ft-ért jártál dolgozni egy hónapon át, napi 200+200 km-t utazgatva. (Mármint a kiküldetésed havi díja jött ki ennyire!). Hozzátenném, hogy a kiküldetés átalánydíjas, nem távolságfüggő a "díjazása".
- szakszervezeti védelem lassan egyenlő a nullával;
- egyéb követelmények: munkaköri leírásban benne van, hogy "kapcsolat tartása az utasokkal, információadás, tájékoztatás". Nos tehát követelménnyé tették ezt (is). Felénk sok a külföldi turista, akik csak angolul és/vagy németül beszélnek, de a nyelvvizsgámra és az ezzel járó tolmácsolási feladatokra nem kapok egyetlen vasat sem - mondván, hogy "nem követelmény" a munkámhoz. De azért elvárják, hogy tájékoztassunk minden utast barátságosan, mosolyogva. (Köszönetképpen ezt azzal hálálom meg a munkaadómnak, hogy az utast útba igazítom angol vagy német nyelven, aztán elbeszélgetek vele a magyar vasút negatívumairól, követelményeiről a dolgozók iránt, a fizetésünk értékéről, a végén pedig tájékoztatom, hogy mi miatt nem érdemes Magyarországon vonatoznia - legtöbbször meg is fogadják a tanácsaimat :) ) Még hozzátenném azt, hogy a mi állomásunkon van egy pár diplomás, de azok nyelvet nem beszélnek, esetleg csak papírjuk van róla, és én vagyok az egyedüli, aki nyelveket beszél nálunk - pedig csak középfokú végzettségem van. Jah, és nekem nem csak papírom van a nyelvvizsgáról, hanem gyakorlatom is, és én ténylegesen beszélem az angolt/németet. :)
2) Jegyvizsgálók esetén...
- nem ritkán 16 órás szolgálatok;
- nem ritkán hatalmas vonatokat - utasításellenesen - egyetlen jegyvizsgálónak kell vinnie (kérdem én: 200 méteres vonat esetén nagyobb ívben a vonat végéről hogyan tud egyetlen jegyvizsgáló biztonságosan jelzést adni, minden biztonsági dologról megbizonyosodni és mindenért felelősséget vállalni nyugodt szívvel?!!!)
- nem ritkán a szolgálati helyétől messze (pl. Dombóvár mellett) lakó jegyvizsgálónak éjszaka 04:40-re van jelentkezése pl. Bp Déliben. Vajon mikor indul el szerencsétlen otthonról, hogy 04:40-kor a Déliben kezdhessen? 15:00-kor előző napon? Valószínűleg sajnos igen. Elég sok ilyen és hasonló van ma Magyarországon;
- állandó basztatás a(z idegen) vezető jegyvizsgálóktól;
- próbavásárlók a vonaton, akik próbálják megvezetni a jegyvizsgálót, és ha bármilyen icipici jogtalan kedvezményt ad az utasnak (próbavásárlónak), vagy egy 5 Ft-ost zsebre rak, azonnal ugrott az állása és még fel is jelentik szerencsétlen jegyvizsgálót!;
- egyik legszörnyűbb dolog még a magyar utasok viselkedése. A legtöbb utas nem bír a zavaros hormonjaival és vagy a kalauzzal kötekedik, vagy az utastársaival. Ebben az esetben a kalauznak sajnos se jogköre nincs semmit se csinálni, se esélye. Gyakorlatilag minden ostor rajta csattan.
- a jegyvizsgáló a legtöbb esetben nem intézkedhet, így tekintély hiányában az utasok már a "szolgáltatást végző hivatalos személy" fejére nőttek.;
- kalauzzal szembeni hangnem: Sajnos a mai magyar "utaskultúrában" (<-- itt az idézőjelnek súlya van!) az utasok nem értik meg, hogy a vonatok azért késnek állandóan és sokat, mert a "f***ő t*****r" már régen szétlopta a vasutat, milliárdokat vittek el innen és ezért nincs pénz a pályák karbantartására, a vonatok korszerűsítésére, és ezért is a legelső elérhető embert, a kalauzt okolják. Főleg akkor, ha az a szerencsétlen végképp nem tehet semmiről sem (pl.: egy nagy távolságú vonat esetén a kaller nem tehet arról, hogy az utasok teleszartak egy zárt tartályos WC-t és ezért nem működik).
- atrocitások, verekedések: a kalauz csak felszólíthat, utazásból kizárhat, ha pl. verekedés van, de nem nyúlhat senkihez sem. És az okosabbja nem is nyúl, mert úgyis a kalauz húzza a rövidebbet (jogilag). A kalauznak nincs joga semmihez sem, csak a jegyeket "vághatja". Amihez meg joga lenne, azt meg nem meri megcsinálni, mert lehet, hogy tízen agyonverik és senki sem áll ki érte - egyik magyar sem. Ez sajnos sokéves tapasztalat. Csak a mi vonalunkon, ahol eleve csak két településen élnek (szép számban) "kétszersült emberkék", sokszor verték meg a kalauz(oka)t, aki(k) remegve fejezte(fejezték) be a szolgálatot, máskor meg remegve vitte (vitték) ugyanazt a vonatot, mert tudta (tudták), hogy rá vannak állva a "kétszersültek".
Veszélyes szakma a jegyvizsgálóság (is)!
És akkor még csak a legalapabb dolgokról beszéltem. Nem említettem a kedvezmények egyre jobban szűkülő körét, amit még pár éve egy életen át megmaradó szerzett jognak tituláltak, amit aztán a kormányaink egyetlen tollvonással el is töröltek, illetve nagyon sokat tudnék még írni, hogy lebeszéljek mindenkit a vasutasságról.
Szó szót követve csak annyit tudok mondani, hogy meggondolandó, hogy a 20-30 év után megéri-e nettó 90.000-ért dolgozni egy totálisan veszélyes munkahelyen tonnányi felelősséggel a vállunkon.
Új kérdés... Megéri-e csupán csak az arcképes, illetve az ingyenes utazás miatt a MÁV-nál dolgozni?
Csak egy határozott NEM-mel tudok felelni. Anno én is csak emiatt jöttem ide. Csak azért, hogy ingyen utazgathassak Magyarországon, illetve hogy évente egyszer néhány országba elmehessek, csavaroghassak. Ez úgy alakult akkoriban, hogy minden évben voltam Párizsban, Londonban, Velencében, Rómában, Bécsben, Malmöben egyszer, másik évben meg pl. Helsinkibe és Moszkvába mentem el. Tök jó volt, élveztem. De egy idő után egyre pontatlanabbak lettek a vonatok és megutáltam a vonatokat Magyarországon, a külföldi vonatozásra meg ráuntam. Tehát az első pár év izgalmas volt, de nem érte meg. Inkább kerestem volna jobban egy másik cégnél már akkoriban is! Az jobban megérte volna, mint az arcképes (arcképes = belföldi korlátlan ingyenjegy).
Illetve ma már ott tartunk, hogy aki csak az arcképes miatt akar ide jönni (sajnos még ma is sok ilyen van), azt lebeszélném, mert totális káosz van (és lesz is!) a vasút irányításában. A kocsipark egyre szarabb állapotban van, a menetrend egyre kiszámíthatatlanabb, időjárás és irányítás egyaránt befolyásolja a késéseket. Ma már nem ritka a 120 percnél nagyobb késés sem. Pl. a pécsi vonalon a 15-20 perces késések szó szerint mindennaposak, néha 40-50 percesek, de 70-80 perces késések is szép számmal akadnak. (És aki repülőtérre igyekezne, géphez, azzal mizujság???)
A kedvezményeket illetően is van némi kívánnivaló. Egyre több kedvezményt vesznek el.
Kezdődött a nemzetközi kedvezményeink megnyirbálásával, kb. 10 évvel ezelőtt. Az egyik legrosszabb pont az volt, amikor a svéd szabadjegyet elvették tőlünk. Aztán egyre több ország vette el a házastárstól és a családtagtól az évente egyszeri 100% kedvezményt és csak 50%-ot adott helyette. Sok országra már ez az 50% sem jár, teljes árú jegyet kell venni a családtagoknak és a házastársnak is. Lassan ott tartunk, hogy aszolúte nem lesz nemzetközi szabadjegyünk. További negatívum, hogy egyre több a helyjegyes vonat mind belföldön, mind külföldön, és néhány országra (pl. Olaszra is) nem lehet Magyarországon helyjegyet venni. Illetve mint pl. Németországban is, jónéhány (éás egyre több) vonatra nem lehet szabadjeggyel felülni, hiába érvényes az egész ország területére a szabadjegy.
Új kedvezmény-megvonás az új évben, hogy 2012. Január 1-jétől megszűnt a dolgozói díjmentes kerékpárjegy a MÁV területén, így a főállású MÁV dolgozónak is teljes árú kerékpárjegyet kell fizetni, ami szintén nem kis summa. Pedig milyen jó volt, hogy a saját cégünk legalább annyiban segített, hogy elvihettük magunkkal díjmentesen a saját bringánkat a munkahelyünkre, hogy az otthoni állomáson a kétszersültek el ne lopják!
És még ezt a pontot is sorolhatnám hosszan!...
Zárszó: jól gondold meg, hogy tényleg ide akarsz-e jönni dolgozni! Ahol már a 40-en felüliek is menekülnek, ott már tényleg nagy gáz van! Inkább keress egy KFT-t, még az is többet fizet, mint a MÁV.
Hidd el, a MÁV a pöcegödör legalja!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!