Mi a különbség a vasútállomás és a vasúti megállóhely között?
vasútállomás = buszpályaudvar
vasúti megállóhely = buszmegálló
így szerintem viszonyítási alapod is van hozzá.
a vasúti megállóhelyen nincs semmi, legfeljebb 1 pad.
se épület, se pénztár.
ezen felül még időszakos is lehet.
Akkor öt helytelen válasz után megmondom a valódit ha nem olyan nagy baj :-)
Az állomáson van forgalmi szolgálat a megállóhelyen nincsen.
Ettől persze vannak eltérések de ez volt annakidején az alapelv. Semmi köze az állomásépülethez szolgáltatásokhoz.
Ellenden van olyan állomás ahol semmi nincs még szolgálat sem viszont van megállóhely ahol van forgalmi szolgálat. Melyik az???:-))
A vasútállomás jellemzően egy olyan vasúti létesítmény, amely a nyílt vonali vágányszámokhoz viszonyítva legalább eggyel több vágányt biztosít a vonatnak megállásra és áthaladásra, kötelezően állomásépülettel és állomási személyzettel rendelkezik, opcionálisan (manapság) jegypénztár is jellemző. Az állomás területén az állomás méretétől és vonali összeköttetésétől függően folyamatos, vagy időszakos tolatási szolgálat jellemző. Nagyobb állomásokon, mint pl. Nyíregyháza, jellemző olyan területek csatolása is, amely a nem használt mozdonyok, motorkocsik és motorvonatok, illetve vagonok és egyéb vasúti járművek tárolására, karbantartására, javítására szolgál, amihez fűtőház és fordítókorong is társul. Az állomáson többek között a forgalmi szolgálattevő dolgozik, akinek feladata többek között a vonatok indítása, egyes feladatok lebonyolítása kézjelzésekkel (nappal zászló, éjjel lámpa segítségével), az állomási jelzők kezelése, és ahol nem automatizált, úgy tudom hogy a sorompók kezelése is beletartozik a feladatkörébe. Rajta kívül van állomásfőnök és váltókezelő is.
Visszatérve a vágányokra, ha a nyílt vonal 1 vágányos, akkor minimum az állomás minimum egy második vágányt kell biztosítson az érkező vonatoknak, hogy azok megkerülve egymást el tudjanak haladni anélkül, hogy veszélyesen egymással szembe közlekednének. 2 vágányos nyílt vonal esetén a nagyobb forgalom miatt minimum 4 vágány a javasolt, de még nem találtam olyan állomást utazásaim során, amely szó szerint ennyi vágányt biztosítana.
Ellenben a megálló nem ágazik ki több vágányra, úgynevezett "állomásépülete" sem feltétlenül lehet (Bár Téglás megállóhelyen van, az már más tészta hogy dolgozik-e valaki ott), és tolatási szolgálat sem teljesíthető rajta. Ipari vágányt láttam a Téglási mellett ami igazából csonka, Nyíregyháza felé való vége ahogy tudom, egy ütközőben ér véget. Valószínű a helyi iparvágányhoz tartozik. Ellenben Sóstó megállóhelyen tényleg csak peron, padok és egy natúr WC van, az állomás neve és az ahhoz tartozó hangosbemondó, ahogy láttam, valami helyinek a házára van illesztve. Pénztár nincs. Mondjuk sose értettem hogy akkor hol vesznek azok jegyet akik Sóstón szállnak fel a vonatra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!