Miért keletkezik a MÁV IC kocsik utasterében minden fékezésnél elviselhetetlen égett fékporszag?
Az IC kocsikon tárcsafék van és azokban pedig "műanyag" fékbetét. Tehát nem olyan vas tuskós fék van mint a régebbi vasúti járműveken.
Ennek a fékbetétnek van szaga amikor megmelegszik fékezés közben. Pora nincs. Legalábbis olyan nincs neki mint a tuskós féknek.
Ezt a szagot a kocsikban lévő légjavító, szellőztető beszívja és befújja az utastérbe. Ezzel sajnos nem nagyon lehet mit kezdeni.
Elég nehéz úgy vitázni hogy neked a vonat az vonat és fogalmad sincs a járművek közti különbségekről.
Az FLIRT motorvonatokon például komoly elektrodinamikus fék van. Vagyis nem 120kmh-n fogja maxra kivezérelni a pneumatikus féket, hanem 5-10kmh-nál. Akkor meg már nincs ideje felmelegednie a féknek és nem lesz szaga. Mondjuk egy vészfékezésnél annak is megjön a szaga.
Vagy ahogy írtam a régebbi kocsikon a tuskós fékes kocsiknál például nincs légjavító ami beszívná a fék szagát.
Vannak olyan járművek is amikben nem a főkeret (alváz) alatt vannak azok a berendezések ahol szívja a levegőt.
Az IC kocsikon - nem mindegyiken - a főkeret alá vannak lógatva a légcsatornák és be tudja kapni a szagot. Port nem valószínű, mert vannak szűrők is bőven.
Nem magyar sajátosság, németeknél, osztrákoknál, stb is vannak hasonló megoldások, ott is érzed a fék szagát.
Tehát hogy pontosítsam a válaszom: az adott kocsinál nem lehet mit kezdeni. Így tervezték, gyártották őket és így üzemelnek már elég régóta.
3-as, egyrészt nem vitáztam, másrészt van fogalmam a járművek közti különbégekről, bár az igaz, hogy nincs akkora arcom mint neked.
"Vannak olyan járművek is amikben nem a főkeret (alváz) alatt vannak azok a berendezések ahol szívja a levegőt.
Az IC kocsikon - nem mindegyiken - a főkeret alá vannak lógatva a légcsatornák és be tudja kapni a szagot. Port nem valószínű, mert vannak szűrők is bőven."
Ezekszerint létezik megoldás a problémára, mint ahogy ennél nagyobb dolgokat is megoldott már az emberiség. Utaztam már több ország IC kocsijain és csak a magyar lepukkanás szélén álló IC kocsikon éreztem ilyen durván ezt a szagot, és mostanában egyre durvábban, tehát ebből arra következtetek, hogy ezeknél sem feltétlenül kellene ennek a szagnak az utastérbe áramlania normális karbantartás mellett.
Végülis csak az a célod, mint mostanában mindenkinek, hogy rúgj egyet a MÁVon. Gratulálok.
Elmondanám, hogy a németektől vásárolt vezérlőkocsiknál fennáll ugyanez a probléma. Ráadásul ott a vezetőállásba a tuskós fékezésből származó por is bejutott.
"Ezekszerint létezik megoldás a problémára"
Nem létezik, mert azok a kocsik már le vannak gyártva. Azokon már nem fognak módosítani, így fogják kiszolgálni az idejüket.
A szagokat nem szűri semmi, úgyhogy karbantartás ide, karbantartás oda, a szagok be fognak jutni. Például ha Százhalombatta felé mész a vonatta, akkor nagyon jól érethező a melegolaj szaga a finomítónál.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!