Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Miért nem adják ki magánvasuta...

Miért nem adják ki magánvasutaknak a bezárt mellékvonalakat?

Figyelt kérdés
[link]

2023. júl. 26. 23:20
 1/8 anonim ***** válasza:
16%
A magánvasutak mit kezdenének velük? Személyszállítással nem foglalkoznak, a teherszállítás tekintetében meg egyik bezárt vonal sem jelentős.
2023. júl. 26. 23:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 A kérdező kommentje:

1-es, a linkben hoztak példákat is:

- Magyarországon is jelen van a cseh magánvasút RegioJet, napi két vonatot közlekedtetnek Bécsbe és Prágába. Amikor a szlovák közlekedési minisztérium megpályáztatott egy Pozsony környéki vasúti mellékvonalat, nyertek. Az eredmény: sűrűbb menetrend, alacsonypadlós, légkondicionált motorvonatok, több utas.

- Magyarországon is jelen van a német államvasút tulajdonában álló Arriva cégcsoport, Budapest kék buszainak harmadát ők üzemeltetik. Amikor Csehországban egy sor regionális vasútvonalat megpályáztattak: nyertek. Az eredmény: sűrűbb menetrend, alacsonypadlós, légkondicionált motorvonatok, több utas.

2023. júl. 27. 00:00
 3/8 anonim ***** válasza:
100%

A felfogáson kellene változtatni, az meg nem megy egyik napról a másikra, pláne ha akarat sincs rá. Talán a jogi környezet sincs még meg hozzá, de ugye ez is az akarathoz tartozik. (A MÁV ugye mindig is állam volt az államban).


#1: Ez úgy működik, hogy a közszolgáltatás megpályáztatja a megrendelő (a magyar állam, vagyis az a minisztérium, amely a közlekedésért felel), a magánvasutak (meg akár a MÁV) mondanak egy árat, hogy ezt a szolgáltatást ennyiért tudják nyújtani, az alacsonyabb ár a nyerő - nyilván olyan árat mondanak, ami nekik megéri. Így ha egy vasútvonalon egy magáncég végzi a közszolgáltatást, akkor az a cég kapja érte az állami támogatást - ha olcsóbban, mint az államvasút, akkor nyer az állam az ügyön, hiszen pénzt spórol, az államvasútnak meg a megspórolt járműállomány és munkaerő a nyeresége - ugye azt rebesgetik jelenleg, hogy ezekből van hiány (a pénz mellett).

A cikkben szereplő RegioJet egyébként csak félig-meddig Magyarországon működő magáncég, országos személyszállítási engedéllyel rendelkező magáncég Magyarországon csak a Continental Railway Solution Kft., a CRS közlekedteti a RegioJet járatait Magyarországon (ő adja például a mozdonyvezetőt).

2023. júl. 27. 00:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
84%
Nem bonyolult: ha az államon (állami cégen) kívüli szereplőt kell bevonni a rendszerbe, az átláthatóságot igényel, márpedig a magyar kormánynak nem érdeke, hogy kiderüljön, pontosan mennyiből is működik a magyar vasúti személyszállítás. Ez ugyanis világossá tenné, mibe kerül a kedvezményrendszer fenntartása (különös tekintettel az ingyenes utazásra), ami viszont politikai szempontból roppant sikamlós téma.
2023. júl. 27. 02:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
37%
Ugyanúgy veszteséses lenne a magánvasutaknak is. Ezek nem a főváros környéki vonalak, ahol sok utas van, hanem napi 2-3 emberrel kell számolni.
2023. júl. 27. 08:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:
79%

"Talán a jogi környezet sincs még meg hozzá"

De vagy 20 éve. A tehervonatok 98%-át már nagyon régóta magántársaságok továbbítják. Több magánvasútnak pedig van személyszállításra is engedélye.


Ennek a nagy vasútösszeomlásnak oka van. Szerintem át fogják játszani a jól jövedelmező dolgokat a NER-nek. Lölökének amúgyis van vasúttársasága, úgyhogy csak egy rendelet kell Viktorkától péntek este felgyűrt ingujjban a karmelitából.

2023. júl. 27. 09:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
85%
A közszolgáltatás azért más téma, mint a tehervonatok, vagy az üzleti alapon működő RegioJet-vonatok. Itt arról van szó, hogy egyik oldalon van egy megrendelt szolgáltatás (egy vasútvonalon a menetrend szerinti közlekedés biztosítása a megfelelő színvonalon), a másik oldalon meg a vasúttársaságok ajánlatai (ennyiért végzem el a szolgáltatást). Na erre jelenleg monopolhelyzet van, csak a MÁV, illetve a GYSEV nyújthatja ezt a szolgáltatást - de ugye ha azt mondja a MÁV, hogy nem tudja, nem akarja, akkor az van, ami most van. Nem lehet igazából számonkérni a MÁV-ot azért, mert nem teljesíti a kötelezettségeit.
2023. júl. 27. 09:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:
100%
Elsősorban nem a járművek állapota a gond. A pályákat kellene felújítani (akár nyomvonal áthelyezésekkel) a megállóhelyeket/állomásokat korszerűsíteni, autóbuszos ráhordást/elhordást megteremteni ahol nincs.
2023. júl. 30. 11:04
Hasznos számodra ez a válasz?

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!