Miért nem adják ki magánvasutaknak a bezárt mellékvonalakat?
1-es, a linkben hoztak példákat is:
- Magyarországon is jelen van a cseh magánvasút RegioJet, napi két vonatot közlekedtetnek Bécsbe és Prágába. Amikor a szlovák közlekedési minisztérium megpályáztatott egy Pozsony környéki vasúti mellékvonalat, nyertek. Az eredmény: sűrűbb menetrend, alacsonypadlós, légkondicionált motorvonatok, több utas.
- Magyarországon is jelen van a német államvasút tulajdonában álló Arriva cégcsoport, Budapest kék buszainak harmadát ők üzemeltetik. Amikor Csehországban egy sor regionális vasútvonalat megpályáztattak: nyertek. Az eredmény: sűrűbb menetrend, alacsonypadlós, légkondicionált motorvonatok, több utas.
A felfogáson kellene változtatni, az meg nem megy egyik napról a másikra, pláne ha akarat sincs rá. Talán a jogi környezet sincs még meg hozzá, de ugye ez is az akarathoz tartozik. (A MÁV ugye mindig is állam volt az államban).
#1: Ez úgy működik, hogy a közszolgáltatás megpályáztatja a megrendelő (a magyar állam, vagyis az a minisztérium, amely a közlekedésért felel), a magánvasutak (meg akár a MÁV) mondanak egy árat, hogy ezt a szolgáltatást ennyiért tudják nyújtani, az alacsonyabb ár a nyerő - nyilván olyan árat mondanak, ami nekik megéri. Így ha egy vasútvonalon egy magáncég végzi a közszolgáltatást, akkor az a cég kapja érte az állami támogatást - ha olcsóbban, mint az államvasút, akkor nyer az állam az ügyön, hiszen pénzt spórol, az államvasútnak meg a megspórolt járműállomány és munkaerő a nyeresége - ugye azt rebesgetik jelenleg, hogy ezekből van hiány (a pénz mellett).
A cikkben szereplő RegioJet egyébként csak félig-meddig Magyarországon működő magáncég, országos személyszállítási engedéllyel rendelkező magáncég Magyarországon csak a Continental Railway Solution Kft., a CRS közlekedteti a RegioJet járatait Magyarországon (ő adja például a mozdonyvezetőt).
"Talán a jogi környezet sincs még meg hozzá"
De vagy 20 éve. A tehervonatok 98%-át már nagyon régóta magántársaságok továbbítják. Több magánvasútnak pedig van személyszállításra is engedélye.
Ennek a nagy vasútösszeomlásnak oka van. Szerintem át fogják játszani a jól jövedelmező dolgokat a NER-nek. Lölökének amúgyis van vasúttársasága, úgyhogy csak egy rendelet kell Viktorkától péntek este felgyűrt ingujjban a karmelitából.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!