Vannak olyan országok ahol még a mai napig a mozdonyok nagyrészt gőzmozdonyok? Nálunk miért tűntek el?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Állítólag Bosznia-Hercegovinában szénbányák mentén még használják.
Egyébként turistáknak még működnek néhány helyen, de amúgy elvétve, tehát nincs már olyan ország, ahol főképp gőzmozdonyt használnának.
Eltüntek, mert nem hatékonyak.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Nincsenek. Ha jól tudom Kínában volt az utolsó közforgalmú gőzvontatású személyvonat 2005-ig.
Már csak bányákban és nosztalgiajáratokra használják.
Mert a diesel és az elektromos mozdonyok hatékonyabbak voltak.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A gőzgép hatékonysága nagyon kicsi. Kb. 5%, ami gőzkondenzátorral kb. 25% százalékig növelhető.
A mozdonyok leggyakoribb fűtőanyaga a kőszén, de bármo más éghető anyag lehetne.
Én úgy tudom, hogy magashegyi vasutaknál alkalmaznak modern gőzmozfonyokat, mert ott a dízelmotor az alacsony légnyomád miatt már nem tudj jól működni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A hatékonysága (vagyis annak hiánya :D) mellett van még más is. A személyzet például, abból minimum 2 kell, nagy gőzösökön 3-4 ember is dolgozik. Illetve a személyzet sokkal nagyobb veszélyeknek van kitéve. Kapcsolatba kerülnek mindenféle vegyi anyaggal, huzatos a mozdonysátor, stb.
Emellett a gőzösöknek nagy a karbantartás igénye is. A napivizsga kifejezést ma ishasználják a mozdonyoknál, de egy modern járműnél ezt a fajta átvizsgálást 6-10 naponta végzik el, a gőzösöknél ténylegesen naponta kellett átvizsgálni a mozdonyt - innen van a napivizsga elnevezés. Vonattovábbítások 80-100 km-enként megálltak vizet venni és akkor is körbejárták a gépet, megolajozták a csapágyakat, stb. Manapság meg felakasztanak egy mozdonyt a vonatra Konsancában és az egész kontinensen végighúzzák a vonatot úgy, hogy csak a szélvédőt kell letörölni néha.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Mert egy gőzmozdonynak a karbantartása eléggé költséges. + ott van az a tény is, hogy nem túl környezetkímélőek, ezért menetrendszerinti forgalomban már nem üzemelnek.
De a világ jelenlegi legnagyobb gőzmozdonya, az amerikai Union Pacific 4014 "Big Boy" 2019-re lett felújítva egy renovációs projekt által, és azóta alkalmi vonatként rendszeresen fut pl. ünnepnapokon, YouTube-on érdemes rákeresni, mert sok videó van róla, és amúgy gyönyörűen helyre lett pofozva.
Itt van ni!
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!