Egy HÉV hány km/h-nál fogyaszt a legkevesebbet?
Az értetleneknek újrafogalmazom a kérdést:
Hogyha egy HÉV szerelvény elmegy A-ból B-pontba, akkor mekkora sebességgel kell mennie ahhoz, hogy a lehető legkevesebb villamos energiát használja el. A 0 km/h nyilván rossz válasz, mert akkor soha nem ér oda.
Nagy sebességen a légellenallás egy csomó energiát felemészt, kis sebességen meg valószínűleg nem túl hatékonyan működik a motor, az előtét ellenállásokon elfűt egy csomó energiát a vonat, miközben nem halad. Kell legyen egy ideális sebesség, egy "sweet spot", ahol még nem túl nagy a légellenállás, de már elég hatékony hajtás.
Szerintem érdekes a kérdés, de sajnos valószínűleg nem lesz itt olyan, aki ennyire ismerné a Hév szerelvényeket, hogy ezt ki tudja számolni.
azt kifelejtetted, hogy A --> B
végig lejt a pálya, így csak a féket kell kiengedni?
"A fogyasztás ugye egy HÉV esetében kWh/km" - nem, ez a fajlagos fogyasztás.
Nagyon alacsony érték jön ki, ha maximális sebességnél lekacsol mindent, és csak gurul. Bár a 0 fajlagos fogyasztás így a (0; Vmax] intervallum egészén megvalósulhat, és a kérdés értelmetlenné válhat. Pláne úgy, hogy nincs is olyan jármű, hogy HÉV.
Női vevő:
- Mennyit fogyaszt az autó?
- Ha fogyni akarsz, fussál.
Na szóval: pontos értéket nem tudok. Amit tudok: a levegő közegellenállása a sebesség négyzetével arányosan nő. Tehát a legkisebb fogyasztása azon a legkisebb sebességen lesz, ahol a fokozatkapcsolóval vezérelt kontaktorok már kiiktattak minden előtétellenállást (tehát nem fűtünk el feleslegesen sok tíz kilowattot) viszont a motorok még sorba vannak kapcsolva, kocsinként mind a 4. Szerintem ez a 12. soros fokozat lesz, és a sebesség pedig annyi, amennyit a lejtési, emelkédési viszonyok épp meghatároznak.
Ez valahol 30-40 km/h között lehet.
HÉV járművezető ha van itt, erősítsen vagy cáfoljon meg!
11:
Nem ismerem a HÉV motorvonatok működését, de az elektromos motornál elvileg nincs olyan, hogy kis sebességnél rosszabb lenne a hatékonysága. Tehát elvileg a legkisebb fogyasztása végtelen kicsi sebességnél van, mivel minél gyorsabban halad, annál nagyobb a légellenállás éa a közegellenállás. De nyilván nem tud végtelen lassan haladni, tehát valójában a legkisebb lehetséges sebesség az, amennyivel folyamatosan tud haladni.
#19 Ez csak ott sántít, hogy a jelenleg használt HÉV szerelvények soros ellenállásmezőket kapcsolgatnak a motorok elé. Tehát van olyan hogy rosszabb a hatákonyság. Soros első fokozaton az összes ellenállás sorba van kötve a sorbakötött négy motorral, ilyenkor kb. az energia 10%-a fordítódik a vontatásra, a többi 90% elmelegítódik a tetőn lévő ellenállásokon. Lehet hogy így lépésben gurulva tényleg nem számottevő a közegellenállás, és a kerekek gördülési ellenállása, de ezt elrontja a vezérlés korszerűtlensége.
Más, korszerű, háromfázisú aszinkron motorokkal hajtott vasúti járműnél állna az amit írsz. De még egy szintén múzeális Szilinél is (V43), mert ott sincsenek ellenállások, hanem a transzformátor primer oldali leágazásainak kapcsolgatásával történik a teljesítményszabályzás. Nem lenne más veszteség, mint a trafó és a "névadó" szilicium egyenirányítók vesztesége.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!