Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Hogyan lehet egy csuklósbuszna...

Bab51 kérdése:

Hogyan lehet egy csuklósbusznak lecsökkenteni a kanyarodási ívét?

Figyelt kérdés

Megfigyeltem különféle típusú csuklósbuszoknál, hogy bár látszólag nincs sok különbség, az egyik típus mégis sokkal kisebb íveket tud felvenni kanyarodáskor. Míg az egyiknek mindkét szembejövő sáv szükséges egy derékszögű kereszteződésnél, (kisebb túlzásokkal) a másiknak csak egy fél. (Ezeket az észrevételeket utasként és külső szemlélőként vettem észre, jómagam nem vagyok buszsofőr.)


Jelen esetben ez a két típus:

MAN Lion's City 18C (18,1 méter) (V-Busz üzemelteti)

MAN Lion's City GL A23 (18,75 méter) (Volánbusz üzemelteti)


Tény, hogy a típusok hossza különbözik, de az az extra kb. fél méter tényleg ennyit számít? Ennyire drasztikusan befolyásolja az ívet? Vagy van még valami egyéb dolog amivel ilyenkor a gyártók játszadozhatnak?

A 18C típus városi kivitel, míg a GL A23 helyközi. Mindkettőnek a C tengelye hajt, és egyik se kormányzott.


Köszönöm!



2022. dec. 27. 12:11
 1/7 anonim ***** válasza:
100%

Nincs 2 egyforma kereszteződés.

Lehet úgy is kanyarodni, hogy még a kanyar előtt átmegy a szembesávba teljesen, és így szinte egyből a saját sávjába kanyarodhat be. Meg lehet úgy is, hogy a menetirány szerinti jobb oldalon maradva kezdi meg a kanyarodást és majd a bekanyarodás közben engedi át az elejét a szembesávba. Ez sofőr és erősen szituációfüggő.🤷‍♂️

Persze 2 busz kanyarodási sugara között is lehet hatalmas különbség. Ez függ a "pótkocsi" tengelyének és a gépes hátsó tengelyének a távolságától, a csuklás pontjának az elhelyezkedésétől, a gépes tengelytávolságától....stb...

Sőt, vannak olyan buszok is, ahol a hátsó tengely is "kormányzott".🤷‍♂️

2022. dec. 27. 12:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%
Számíthat az az extra fél méter. Ha az extra fél méter a csukló és a C tengely között van, növeli a fordulási sugarat. Ha a C tengely mögötti túlnyúlást növeli, a kanyarodási sugár nem nő, de a busz vége jobban kiseper az ívről. Egyébként a manapság elterjedt tolócsuklós buszoknál jóformán csak az engedélyezett becsuklási szög tudja befolyásolni az ívsugarat, ott viszont nem sokat lehet játszani. Régen az Ikarus 280-nál a hátsó tengely aktív kormányzásával érték el azt, hogy a csuklós és a szóló kivitel ugyanakkora íven tudjon fordulni, de mára ezt a megoldást nem használják.
2022. dec. 27. 12:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
13%
1: meg🤷🏼‍♂️még🤷🏼‍♂️millió🤷🏼‍♂️dolgtól🤷🏼‍♂️is🤷🏼‍♂️függhet,gondolom.🤷🏼‍♂️
2022. dec. 27. 12:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
#3 Miért?🤷‍♂️ Nem?🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️
2022. dec. 27. 13:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
37%
🤷🏼‍♂️dehogynem.🤷🏼‍♂️ezt🤷🏼‍♂️mondom🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️
2022. dec. 27. 14:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:
86%
A kormányzható C tengely sokat segít. Bár tolócsuklósoknál nem egy elterjedt megoldás.
2022. dec. 27. 14:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:
68%
Számít az a fél méter. Nem nagy különbség, ha megnézed. Persze kanyartól is függ, van, ahol nagyon nem mindegy. Igaz, csak szólót vezettem még, csuklósra nincs vizsgám.
2022. dec. 27. 15:19
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!