Van-e rendszeresség Budapest tömegközlekedési eszközeinek számozásában?
Bármi, ami segít memorizálni az összeset.
Egyet tudok. A hévek számozása a metrókkal folytatólagosan van (M1-4, H5-9).
Előre is köszönök minden választ!
Tisztázzuk, te a viszonylatok számozására vagy igazából kíváncsi, a kérdésed kifejtése alapján. Ugyanis ami a fő kérdésedben szerepel, a tömegközlekedési eszközök számozása, az a buszok rendszámát, trolik, villamosok, metrókocsik, HÉV-szerelvények pályaszámát jelenti.
A viszonylatszámozáshoz néhány + infó:
- A libegőnek, budavári siklónak nincs külön száma, külön kategóriát képviselnek.
- A fogaskerekű, bár üzemvitelét tekintve egyedi, villamosként van számozva (60).
- Az E betű (pl. 200E busz) gyorsjáratot (expressz) jelent.
- Az éjszakai buszjáratok számozása azt hiszem, hogy 900 feletti számokkal történik.
- Villamosok számozása 1 és 69 között van.
- Az A betű a szám után az alapjáratnál rövidebb útvonalon közlekedő betétjáratot jelent.
Van B betű is, ami alapvetően a temetői járatokat jelzi (pl. 28B, 36B, 158B stb.), melyek Mindenszentekkor közlekednek. Újabban (2010s évek második fele) azonban egy új jelentése lett, lényegében B, mint bővített. Ezek a járatok valamivel hosszabbak, mint az alapjárat, van több fajtája: lehet, hogy egy-két megállóval tovább közlekedik, mint az alapjárat (pl. 66B, 125B), de ezek jellemzően naponta csak néhányszor járnak. Olyan is van, hogy azonos végállomásai vannak, mint az alapjáratnak, de közben érint pár plusz megállót (pl. 40B, 194B) az útvonalon (pl. betér még valahova).
Aztán van olyan is, ami ezt a rendszert nem követi. Ennek egyik fajtája, hogy van egy alapjárat, aminek van egy betétjárata, azonban van egy másik is, ami az alapjárat azon szakaszát fedi le, amit az alapvető betétjárat (pl. 16B, 140B). Jogos kérdés, hogy akkor miért nem jár végig az összes busz: ezek jellemzően időszakosan, vagy ritkábban járnak.
Amikor pedig meglátod a 250B jelzésű buszt, akkor jusson eszedbe a ,,hiba” szó, ez ugyanis érthetetlen módon úgy kapott B jelzést, hogy rövidebb az alapjáratnál, a helyes számjelzése 250A lenne.
#3; #5 Nagyon köszönöm, hogy ilyen segítőkészek voltatok és ilyen bőven válaszoltatok :)) ment a pipa.
#4 Nem talált, azt hiszem, az embernek erénye, ha tájékozott, és engem érdekel a tömegközlekedés. Mivel rengeteget császkálok Budapesten, praktikus, ha meg tudom jegyezni a járatokat, legalább kevesebb alkalommal kell az utazástervezőre támaszkodnom.
A Fogaskerekű Vasút 2008. augusztus 21-óta viseli a 60-as járatszámot. Előtte nem volt járatszáma, mivel Budapesten, sőt egész Magyarországon egyedi közlekedési eszköz.
Erre az időre tehető a járatok olymódon történő átszámozása, hogy busz, villamos és troli ne viselje ugyanazt a számot. Korábban csak a villamosok és trolik voltak úgy beszámozva, hogy ne legyenek azonos járatszámok. Az autóbuszjáratok járatszáma korábban egybeeshetett valamelyik villamos vagy trolijárattal, amire sok példa volt. Ez abból a korszakból ered, hogy az 1960-as évek végéig az autóbuszok és a villamosok illetve trolik külön vállalathoz tartoztak.
A trolijáratok számozása azért indul 70-essel, mert ezt a járatot Sztálin 70-ik születésnapján indították el és tiszteletére a 70-es számot kapta. Amúgy létezett már előtte troli Budapesten: 1933. december 16-án indult el Óbudán, a Vörösvári út és az Óbudai temető között 7-es jelzéssel.
A Budapesti trolibuszok számoz
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!