A vonaton a kocsik mi szerint vannak számozva?















A vonatok kocsiszámozásánál többféle elvet használnak:
A belföldi vonatok számozását érdekes módon a vonat közepe határozza meg.
-annak idején majd minden vonatban az 1. és a 2. osztály között futott az étkezőkocsi, ez volt a 19-es. A közelmúltban az IC+ bisztrókocsikkal tért vissza ez a számozás. Ha nincs étkező, nincs 19-es kocsi.
-az étkezőtől az egyik irányba indulva jön az első osztályú kocsi, ez alapesetben a 18-as, de ha kettő van belőle, akkor van 17-es kocsi is, ha lenne harmadik, az lenne a 16-os és így tovább.
-Ha az 1. osztályú kocsi elé/mögé van sorozva 2. osztályú kocsi (jellemően ilyen a pécsi IC-k többcélú kocsija, az rendszerint 10-es számon fut.
-Az étkezőkocsitól a másik irányba indulva első a 20-as kocsi, ez sok évig a dohányzó kocsi volt, így a dohányzási tilalommal hiányzott a számozásból. Manapság egyre inkább az 1. és 2. osztályú kocsik közé besorozott többcélú-teres kocsi viseli ezt a számot.
-Utána jönnek a normál 2.osztályú kocsik 21-től növekvő számmal.
-Ha a vonat más célállomásra közvetlen kocsit továbbít vagy más díjszabású (pl. pótjegy nélküli) kocsicsoportot is visz, azok 30-as számcsoportba kerülnek. Ha van harmadik kocsicsoport is (jelenleg ilyen vonat nincs a menetrendben), akkor jönnek a 40-es kocsik.
-Az IC motorvonat (BVmot) míg IC forgalomban közlekedett 51-54 közötti kocsiszámokkal futott, ha 2 egységet csatoltak, a második 61-64-es, ha hármat, a harmadik 71-74-es számozást viselt.
Más a helyzet a nemzetközi vonatoknál, a nemzetközi vonatok szerelvényéből kiállított belföldi vonatoknál és a Budapest-Győr-Sopron/Szombathely vonatoknál (a GySEV miatt). Itt háromjegyű számokat alkalmaznak, melyek a vonat útirányának megfelelő számcsoportba illeszkednek (ezt európai szinten határozzák meg). Ha erősítő kocsit kell besorozni, az az alapjárati kocsinál 400-al nagyobb számot kap.
Zárt szerelvényeknél eltérő számozást alkalmaznak, pl. a Railjetnél az alapszerelvény 21-27, a csatolt szerelvény 21-27 és 31-37 kocsiszámokkal fut.
A balatoni helybiztosításos vonatoknál szakítottak a hagyományokkal és visszatértek a helyjegyes rendszer kezdetén is alkalmazott megoldáshoz, egyszerűen 1-től kezdve sorban számozzák a kocsikat.





#1 Példája nagyon rossz!!! Valóban van a vasúti kocsiknak olyan száma, ami kb. az autók rendszámának felel meg, ez a pályaszám. DE az véletlenül sem a 18., 22. stb. szám, hanem egy sokkal hosszabb számsor, pl. 61 55 84-91 400–444.
A 18., 22. stb. a kocsik adott vonatban alkalmazott számozása, aminek logikáját #3 jól ismertette.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!